نقش آزمایش ژنتیکی در روند درمان افراد افسرده

به گزارش خرید بک لینک، گروهی از پژوهشگران اظهار کرده اند، آزمایش ژنتیک می تواند به روند درمان افرادی که از افسردگی رنج می برند، کمک نماید.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، برمبنای پژوهش های اخیر انجام شده توسط وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده، آزمایش فارماکوژنومیک ممکنست به پزشکان در اجتناب از تجویز داروهای ضد افسردگی که می توانند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند، کمک نماید.

آزمایش فارماکوژنومیک بررسی می کند که چگونه ژن ها بر واکنش بدن به داروها تاثیر می گذارند. فارماکوژنومیک، دانش بررسی نقش ژنوم در پاسخ داروها است. واژه فارماکوژنومیک تلفیقی از دو واژه فارماکولوژی و ژنومیک است. فارماکوژنومیک چگونگی آرایش ژنتیک یک شخص را در پاسخ به داروها شناسایی می کند.

علاوه بر این، بر طبق این مطالعه، بیمارانی که آزمایش ژنتیکی انجام دادند، نتایج بهتری نسبت به افرادی که مراقبت های استاندارد دریافت نمودند، داشتند. گروه آزمایش ژنتیک وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده، شاهد کاستن علائم افسردگی در طول ۲۴ هفته درمان با اثر حداکثری در ۱۲ هفته بودند. هر شرکت کننده در این پژوهش از اختلال افسردگی جدی مانند بی خوابی، بی اشتهایی، خلق افسرده و افکار خودکشی که همگی از نشانه های این وضعیت پزشکی هستند، رنج می برد.

این پژوهش توسط دکتر دیوید اوسلین، مدیر مرکز بیماریهای روانی، تحقیقات، آموزش و بالینی وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده آمریکا انجام شد. وی معتقد می باشد که این یافته ها پزشکان را متقاعد می کند تا با بهره گیری از آزمایش فارماکوژنومیک و با اجازه بیمار تصمیم گیری مناسبی برای درمان وی اتخاذ کند.

آزمایش فارماکوژنومیک در سالهای اخیر به عنوان روشی برای شخصی سازی انتخاب دارو محبوبیت پیدا کرده است و اغلب برای درمان بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی استفاده می شود. خیلی از اعضای جامعه پزشکی معتقدند، این آزمایش به درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی شدید نیز کمک می نماید. با این وجود، تحقیقات در مورد اثبات نتایج بالینی بهتر در حال انجام می باشد.

در حال حاضر، بیشتر آزمایش های فارماکوژنومیک بر روی گونه ای از ژن هایی تمرکز می کنند که آنزیم های CYP۴۵۰ کبدی را رمزگذاری می کنند. در این مطالعه، اوسلین و همکارانش از یک باتری تجاری جهت بررسی ژن های متمرکز بر CYP۴۵۰ استفاده کردند. این باتری، هشت ژن را مورد بررسی قرار داد که شش ژن آن برای تغییرات در آنزیم های کبدی آزمایش شدند.

اوسلین می گوید: ژن هایی که ما آزمایش کردیم در حقیقت به افسردگی مربوط نمی شوند. آنها به نحوه متابولیسم یک فرد بعد از ورود داروها به بدن مربوط می شوند. تعدادی از این ژن ها موجب می شوند داروها خیلی سریع تر از حد معمول متابولیزه شوند. برخی دیگر موجب می شوند داروها بسیار کندتر از حد معمول متابولیز شوند، به این معنا که در نهایت داروی زیادی در بدن خود خواهید داشت. بعد از انجام چندین آزمایش بر روی چندین گروه از افراد، پژوهشگران با بیماران در مورد نتایج افسردگی مصاحبه کردند. هر سه پیامد بهبودی افسردگی، پاسخ افسردگی، و بهبود علایم در گروهی را که آزمایش های ژنتیکی را دریافت نمودند، مطلوب بود.

یافته های این مطالعه در مجله American Medical Association منتشر گردید.

منبع:

دسته‌ها