نشست اتحادیه کسب وکارهای مجازی با معاون صمت و رییس کمیسیون صنایع

خرید بک لینک: اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی نشست مشترکی با حضور رییس کمیسیون صنایع مجلس و معاون تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار کردند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس جدید اتحادیه کسب و کارهای مجازی طی نشست مشترکی با حضور دو تن از نمایندگان مجلس، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت و مدیران این معاونت به همراه اعضای هیأت مدیره این اتحادیه به بیان گزارشی از وضعیت این اتحادیه پرداخت.
در این دیدار که به میزبانی معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار شد، رئیس کمیسیون صنایع و معادن و رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، ضمن استماع گزارشی از وضعیت کسب و کارهای مجازی در کشور و روند تغییرات اخیر در این اتحادیه، دیدگاه های خویش را هم بیان نمودند.
رئیس جدید اتحادیه در این جلسه ضمن بیان مشکلات اتحادیه در سالهای اخیر اظهار داشت: خیلی از مشکلاتی که امروز کسب و کارهای مجازی با آن روبه رو هستند به این علت است که از منافع آنها در نهادهای قانونی حمایت نشده و اقلیت خاص بر اتحادیه حاکم بودند و حتی اجازه تشکیل جلسات هیئت مدیره را نمی دادند و حدود ۷ ماه است هیئت مدیره نداشته ایم و در سال ۱۴۰۰ هم کمتر از نصف کف تعداد لازم هیئت مدیره برگزار گردید.
فرشاد وکیل زاده که قبلاً نایب رییس اتحادیه (طبق تعداد رای در انتخابات) بوده و الان بر مبنای استعفای رئیس سابق، با تأیید دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف کشور بعنوان رئیس اتحادیه اعتبارنامه دریافت کرده است اضافه کرد: طبق قوانین و مقررات، لازم بود که روند عضوگیری اتحادیه در هیئت مدیره مطرح شود ولی در هیچ جلسه ای مطرح نشد؛ بنابراین این که حالا تعداد اعضای اتحادیه حدود ۳ درصد فعالان است و از همین تعداد هم درصد قابل توجهی غیرفعال هستند، با نظارت هیئت مدیره نبوده است.
وکیل زاده ضمن اعلام برنامه های جدید اتحادیه در عضوگیری گسترده و برگزاری سریع انتخابات و تفکیک اتحادیه اظهار داشت: در ماه های گذشته رئیس سابق اتحادیه بارها استعفای خویش را اعلام نمودند و در هیئت مدیره هم با ۳ رای از ۵ رای، صورت جلسه پذیرش استعفا به صورت امضا شده وجود دارد؛ ولی اتاق اصناف ایران از انجام وظایف قانونی خود احتراز کرد و اعلام نمودند که طبق اساسنامه باید نصف بعلاوه یک نفر رای می دادند که معادل سه و نیم نفر می شود و بنابراین امضای ۳ نفر از ۵ نفر را به رسمیت نمی شناختند.
وی اضافه کرد: طبق آیین نامه باید دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف ورود می کرد که به اعتقاد ما دبیرخانه هم تعلل داشت و ما هم از اتاق و هم از دبیرخانه شکایت داریم و از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم از اکثریت واحدهای صنفی در مقابل اقلیت دفاع کنند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن و نایب رییس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در این جلسه از تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی در این نشست ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: اخیراً موضوع هایی در مورد این اتحادیه در رسانه ها به گوش می رسید و ما هم در مجلس گزارش هایی در اینباره دریافت می کردیم. اما وظیفه ما نمایندگان اینست که مراقبت نماییم با اظهارنظر یا قضاوت نسنجیده درباره این موضوعات به حواشی دامن نزنیم. خدا را شکر این اتحادیه توانست از مجرای قانونی کارها را سامان ببخشد و الان فقط وقت کار کردن است.
مصطفی طاهری ضمن اشاره به پیگیری های انجام شده در معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت جهت کمک به حل مشکلات اتحادیه کسب و کارهای مجازی اضافه کرد: این که در گذشته چه شده است، ما نمی توانیم قضاوتی بکنیم. چون نه دانش این کار را داریم و نه از همه جوانب کار خبر داریم. اما به تجربه و تخصصی که در معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت وجود دارد اعتماد داشته و به تصمیماتی که درباره این اتحادیه گرفته شده همچون تفکیک آن به دو اتحادیه تولیدی و خدماتی احترام می گذاریم و حمایت می نماییم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس برای هر گونه کمک حقوقی و تقنینی برای تقویت فعالیت کسب و کارهای مجازی اطلاع داد و اضافه کرد: این حوزه همچون مهم ترین زیرحوزه های دانش بنیان است و بسیار اشتغال زاست و باید موانع توسعه آن سریعاً برداشته شود.
طاهری از پیشنهاد یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه در جهت ایجاد اتاق کسب و کارهای مجازی کشور استقبال کرد و از اتحادیه خواست پیشنهاد آنرا با همکاری مرکز پژوهش های مجلس عرضه کنند.
مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی هم در بخش دیگری از نشست، تلاشهای صورت گرفته توسط اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و حمایت های معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت از این کسب و کارها را تحسین کرد و اظهار داشت: باور ما اینست که مجلس باید از ظرفیت خود جهت کمک به کسب و کارهای مجازی و دانش بنیان حمایت کند و با عنایت به ظرفیت خوبی که در میان فعالان همین کسب و کارها وجود دارد، هرگونه طرح یا لایحه ای که مقرر است برای سیر مراحل قانونگذاری به مجلس بیاید، باید از دل همین کسب و کارها بیرون بیاید و شالوده کلی آنرا خودشان طراحی نمایند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مبحث تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: نظر ما از ابتدا بر تفکیک این اتحادیه بود تا بتوانند به صورت تخصصی کارها و فعالیتهای خویش را دنبال کنند. بعد که جلساتی در اینباره تشکیل شد و گزارش هایی دریافت کردیم، دیدیم نظر معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت بسیار به ما نزدیک است و آقای شاه میرزایی و همکارانشان همین نظر را دارند.
توانگر به توجه به فرصت های بسیار زیادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود دارد، به موضوع هایی نظیر فینتک (Fin Tech) و رمزارز اشاره نمود و اظهار داشت: باید اجازه فعالیت به شرکتهای دانش بنیان در این عرصه ها داده شود و البته خود نظام صنفی بخصوص اتحادیه باید نظارت لازم را بر فعالیت کسب و کارها داشته باشد که مردم هم متضرر نشوند.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز، در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت کسب و کارهای مجازی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه به کسب و کارهای مجازی داشته و حداکثر تعامل با فعالان این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و در این چند ماه اقدامات مهمی انجام شده است که یکی از آنها اصلاح روند صدور «ای نماد» بوده است.
شاه میرزایی اضافه کرد: در گذشته بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت خانه و اتحادیه کسب و کارهای مجازی، روابط مطلوب نبوده است، ولی امروز رابطه دو سویه و مفاهمه خوبی برقرار شده و نه تنها ما برای تسهیل فرایندهای صدور مجوز گامهای مهمی برداشته ایم، بلکه معتقدیم این کسب و کارها می توانند در امور حاکمیتی و اجرای مأموریت های وزارت صمت همچون در بحث تنظیم بازار و ارتقای شفافیت نظام توزیع به دولت کمک کنند و نباید همه کارها را در چارچوب سامانه جامع تجارت انجام دهیم.
وی به کثرت حوزه ها و نفرات مشغول در این نوع از کسب و کار اشاره نمود و افزود: تعداد فعلی اعضای اتحادیه که حدود ۳ هزار عضو هستند، عدد قابل قبولی نیست، چون به هر کدام از مراجعی که آمارهایی در اختیار دارند رجوع می نماییم، تعداد این کسب و کارها را بیشتر از ۳۰۰ هزار مورد نشان می دهند. این مساله وظیفه سنگینی را متوجه رئیس جدید اتحادیه می کند و انتظار داریم که رسیدگی دقیق و سریع به درخواست متقاضیان عضویت که بعضاً از مدت ها قبل راکد مانده را در دستور کار قرار دهند.
شاه میرزایی نامگذاری سالجاری به «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» توسط مقام معظم رهبری و سفارش همیشگی ایشان در خصوص توجه ویژه به فعالیتهای دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و از سیاست های جدید این معاونت در خصوص تخفیف در هزینه های صدور و تمدید پروانه کسب و هم تسهیلات و خدمات جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاع داد.
در این نشست، مدیران معاونت تجارت و خدمات همچون امین کلاهدوزان سرپرست جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، محمدحسین قمری سرپرست جدید دفتر خدمات عمومی (مرکز اصناف سابق) و مدیرکل دفتر آماد و توزیع هم گزارشی از فعالیت ها و اقدامات مرتبط خود با حوزه کسب و کارهای مجازی را به حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرضه کردند. اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم برنامه ها و چشم انداز فعالیت خود در دوره جدید فعالیت را تشریح کردند.

منبع:

دسته‌ها