خرید بک لینک: افزایش عمق شکاف دیجیتال، متخصصان و دولت های جهان را بر آن داشته است که تمرکز بیشتری را بر مبارزه با انحصار شرکت های بزرگ فناوری، معطوف کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز؛ حدود ۲۱ سال از روزی که فایننشال تایمز، طی گزارشی، خبر از افتتاح مؤسسه اینترنت آکسفورد داد، می گذرد. این مؤسسه، برای تحلیل و بررسی جایگزین ها و چالش های ناشی از توسعه وب، در آن زمان تأسیس شد. در آن دوره، مباحثی پیرامون مسئله شکاف دیجیتال عنوان شد و خیلی از متخصصان، بحث در مورد این مساله را شروع کردند. طی سالهای بعد، مشکلات به همان نسبتی که اینترنت درحال رشد بود، برجسته و بزرگ شدند. در سال ۲۰۰۱، ۵۰۰ هزار کاربر وب جهانی وجود داشت. این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد نفر رسید. حوزه دیجیتال، هم اکنون، بخشی جدایی ناپذیر از کل کارهایی است که ما بصورت روزمره انجام می دهیم؛ از سیاست و برنامه های پولی گرفته تا کار، زندگی اجتماعی، آموزش و خیلی از جزییات دیگر زندگی ما، این روزها، در جهان دیجیتال، جریان دارد. این امر علاوه بر تسریع امور سبب ایجاد یک شکاف دیجیتال عمیق نیز شده است. متأسفانه، خیلی از افراد جهان به علت سن، فقر یا عدم تحصیل، از دنیای دیجیتال، محروم می مانند. این در شرایطی است که شرکت های بزرگ فناوری نیز، شکل نگران کننده ای از شکاف دیجیتال را بوسیله بسط انحصار در فضای مجازی و بازار فناوری، بوجود آورده اند. اتکای جهان امروز به تخصص دیجیتال سرنوشت کاربران را در دستان شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی، قرار داده است. آنها بوسیله بسط قدرت خود در این بازار، به سطح بسیار بالایی از قدرت اقتصادی و انحصار دست یافته اند. علاوه بر این، آنها توانایی تأثیرگذاری بر زندگی روزمره کاربران را با روش هایی دارند. علاوه بر این، وقایعی چون همه گیری کووید ۱۹ و جنگ روسیه در اوکراین، زمینه های بزرگی برای نشر اطلاعات نادرست، محسوب می شوند. چنین شرایطی، ضرورت ارزیابی روشن و تحقیقات بی طرفانه در مورد این مساله را برجسته کرده است. به عقیده خیلی از کارشناسان، یکی از دلیلهای عمده گسترش و نشر افسار گسیخته اخبار جعلی در این دوران، عدم تمایل شرکت های بزرگ فناوری برای مبارزه با این قبیل محتوا، بوده است. از طرفی، رشد فناوری هایی چون جعل عمیق نیز، از طرفی، بر اشاعه اخبار جعلی و تشویش اذهان عمومی، دامن می زند. نکته جالب توجه اینکه پلت فرم های بزرگ اجتماعی، بواسطه وابستگیشان به انتشار مداوم محتوا، عموماً تمایل چندانی به مهار و کنترل مؤثر اطلاعات نادرست ندارند. به عقیده کارشناسان، تأثیرات وب گوناگون و بسیار عمیق است. بنابراین، انحصارگران این حوزه، قدرت بی حد و حصری در حوزه ارائه دسترسی و کنترل شرایط جهان دیجیتال، دارند. به عبارت دیگر، شرکت های بزرگ فناوری، عموماً، سازنده محصول، فروشنده و تامین کننده محتوا هستند و از همین روی، در افزایش جهانی عمق شکاف دیجیتال، تأثیر شگرفی دارند. از طرفی، اغلب سیاست گذاران، به علت جزییات فراوان و پیچیدگی تخصص حوزه فناوری، زمان و توانایی لازم برای درک این شرایط را ندارند. این امر نیز سبب آزادی بیش از اندازه شرکت های انحصارگر فناوری می شود و از همین روی، نقش متخصصان و نهادهای پژوهشی چون مؤسسه اینترنت آکسفورد، در تبیین وضع موجود، بیش از پیش، پررنگ می شود. طی سالهای اخیر، خیلی از دولت های قدرتمند جهان، با آگاهی از شرایط به وجود آمده و نقش آن در تشدید شکاف دیجیتال، کوشش های مختلفی را معطوف بازرسی و مبارزه با انحصارگرایی شرکت های بزرگ فناوری در کشورهای خود، کرده اند.