درمان بیماری های چشمی با کمک یک ترموژل منحصربه فرد

به گزارش خرید بک لینک ترموژل جدیدی که توسط دانشمندان سنگاپور ابداع شده است، با هدف کمک به درمان بیماری های چشمی تجاری سازی می شود.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، به نقل از میراژ، دانشمندان سنگاپور، یک ترموژل زیستی را برای پیشگیری از تشکیل اِسکار شبکیه ناشی از عمل جراحی ناموفق ابداع نموده اند. ویترورتینوپاتی پرولیفراتیو (Proliferative vitreoretinopathy) زمانی رخ می دهد که اِسکار شبکیه از بهبود یافتن و بازگشت شبکیه به جای خود جلوگیری می کند. این عارضه، در بیشتر از ۷۵ درصد جراحی های ناموفق شبکیه پیش می آید و در صورت عدم ترمیم امکان دارد به از دست دادن بینایی یا کوری منجر شود.

گزینه های درمانی کنونی برای ویترورتینوپاتی پرولیفراتیو، به برداشتن غشاهای اِسکار با جراحی محدود می شود. این کار، پتانسیل استفاده از پلیمرهای مصنوعی را برای تعدیل رفتار سلول برجسته می کند و برای اولین بار، یک درمان جدید مبتنی بر ترموژل را برای پیشگیری از تشکیل اِسکار در شبکیه عرضه می دهد. گروه سازنده این ترموژل، پژوهشگران موسسه زیست شناسی مولکولی و سلولی (IMCB)، موسسه تحقیقات و مهندسی مواد (IMRE)، دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و موسسه تحقیقات چشم سنگاپور (SERI) هستند.

این گروه پژوهشی در مطالعه خود نشان دادند که یک ترموژل زیستی به تنهایی می تواند از تشکیل اِسکار شبکیه در یک مدل پیش بالینی مشابه بیماری انسانی جلوگیری نماید. پژوهشگران با استفاده از سلول های شبکیه مشاهده نمودند که ترموژل با تعدیل رفتارهای سلولی مانند تکثیر و مهاجرت سلول ها، از ایجاد غشای اِسکار جلوگیری می کند. آنها با استفاده از تحلیل و بررسی ژنوم نشان دادند که ترموژل، پروتئینی به نام “NRF2” را فعال می سازد تا یک مجموعه واکنش شیمیایی را برای پیشگیری از ایجاد اِسکار آغاز کند.

دکتر سو شینی (Su Xinyi)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: پژوهش ما این باور مرسوم را به چالش می کشد که استفاده از یک داروی مولکولی همیشه برای دستیابی به یک اثر درمانی مورد نیاز است. (به کمک) این عملکرد زیستی منحصربه فرد ترموژل را فراتر از چشم پزشکی میتوان برای سایر بیماری ها مانند بیماری های ارتوپدی هم اعمال کرد.

پروفسور لو شیان جون (Loh Xian Jun)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: هنگامی که ما این ترموژل زیستی را برای اولین بار ابداع کردیم، متوجه شدیم که این یک گام مهم به سمت توسعه نسل بعدی پلیمرهای زیست تخریب پذیر است. توانایی ترموژل با عنایت به زیست سازگاری مواد به کاررفته، آنرا برای خیلی از کاربردهای زیست پزشکی دیگر سودمند می کند.

این ترموژل هم اکنون توسط شرکت “Vitreogel Innovations” که بر توسعه درمان های مبتنی بر پلیمر برای بیماری های چشمی تمرکز دارد، درحال تجاری سازی است.

پژوهشگران با تاکید بر این پژوهش، به آزمایش ایمنی و کارآیی ترموژل در ترمیم شبکیه و جلوگیری از ویترورتینوپاتی پرولیفراتیو با استفاده از مدلهای پیش بالینی بیماری ادامه خواهد داد. هدف این گروه پژوهشی، مهندسی نسل بعدی پلیمرها با اصلاحات شیمیایی هدفمند برای برانگیختن رفتارهای سلولی خاص و همچنین، تشخیص کاربردهای ترموژل فراتر از چشم پزشکی است.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

دسته‌ها