استقلال آمریکا از روسیه در تقویت ایستگاه فضایی بین المللی!

به گزارش خرید بک لینک ایالات متحده به لطف فضاپیمای ˮسیگنوسˮ(Cygnus) حالا می تواند بدون کمک روسیه، عملیات های تقویت و راه اندازی مجدد ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) را انجام دهد، چون که تا به حال، این کار توسط فضاپیمای رباتیک روسیه معروف به ˮپروگرسˮ انجام می شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، فضاپیمای باری رباتیک شرکت “نورثروپ گرومن” معروف به “سیگنوس” روز گذشته(۲۸ ژوئن)، ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کرد و ناسا حرکت آنرا به صورت زنده پخش کرد.
این فضاپیما برای نخستین بار با موفقیت ایستگاه فضایی بین المللی را شنبه ۲۵ ژوئن تقویت کرد و این لابراتوار درحال گردش را به ارتفاع عملیاتی عادی خود در حدود ۴۰۰ کیلومتری بالای زمین رساند.
این نخستین بار است که “سیگنوس” یک عملیات تقویت مجدد کامل را انجام می دهد. تلاش قبلی برای این عملیات هفته گذشته انجام شد، اما بعد از پنج ثانیه بعنوان یک اقدام احتیاطی به دلایلی که هنوز فاش نشده است، لغو شد.
“سیگنوس” در طول این عملیات، موتور خویش را به منظور بالا بردن ارتفاع ایستگاه فضایی به میزان ۰.۱۶ کیلومتر در اوج و ۰.۸ کیلومتر در حضیض، روشن کرد.
قابل ذکر است که این مانورهای راه اندازی مجدد به صورت منظم انجام می شوند و برای مقابله با کششی که ایستگاه فضایی بین المللی در نتیجه عبور از فراز اتمسفر زمین تجربه می کند و در طول زمان به آرامی آنرا به پایین می کشد، ضروریست.
این مأموریت معروف به “Cygnus NG-۱۷” در تاریخ ۱۹ فوریه از تأسیسات پرواز “والوپس” ناسا در جزیره والوپس واقع در ویرجینیا با حمل ۳۷۶۵ کیلوگرم آزمایش های علمی، غذا و سایر لوازم به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شد. این فضاپیما که به افتخار فضانورد فقید ناسا، “پیرز سلرز” دانشمند اقلیم شناس نام گذاری شده است، دو روز بعد بعد از گرفته شدن توسط بازوی رباتیک ایستگاه فضایی، به ایستگاه فضایی متصل شد.
طول این فضاپیمای باری ۵.۱ متر و قطر آن کمی بیشتر از سه متر است. هر فضاپیمای “سیگنوس” ظرفیت حمل بار حدود ۳۰۰۰ کیلوگرمی را دارد. تابحال ۱۸ فروند “سیگنوس” از سال ۲۰۱۳ با یک پرواز ناموفق در سال ۲۰۱۴ پرتاب شده است.
مأموریت “Cygnus NG-۱۷” روز گذشته(۲۸ ژوئن) ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کرد و بعد از آن در جو زمین سوخت.
با وجود عملیات تقویت مجدد موفقیت آمیز اخیر، نفس های ایستگاه فضایی بین المللی به شماره افتاده است. بر مبنای طرحی که ناسا منتشر نموده، ایستگاه فضایی بین المللی بعد از سال ۲۰۳۰ از مدار خارج می شود و در نهایت در اقیانوس آرام سقوط خواهد نمود. این امکان وجود دارد که از فضاپیمای “سیگنوس” جهت کمک به هدایت ایستگاه فضایی به خارج از مدار به شکل ایمن استفاده گردد.
ناسا حالا می تواند در بحبوحه تنش ها با روسیه به “سیگنوس” تکیه کند
در ماه مارس، “دیمیتری راگوزین” رئیس آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) اظهار داشت که ایستگاه فضایی امکان دارد به علت اعمال تحریم های غرب ضد روسیه روی سر اروپا سقوط کند. وی همینطور چندین پیام مرموز ارسال کرد که نشان می داد روسیه بخش خویش را از ایستگاه فضایی مداری با نتایج فاجعه بار جدا خواهد نمود. با این وجود، اخیراً وی اعلام نمود که آژانس فضایی روسیه به تعهدات باقی مانده ی خود در این ایستگاه فضایی عمل خواهد کرد، اما احتمالا بزودی ایستگاه فضایی بین المللی را ترک خواهد نمود.
تابحال و پیش از انجام موفقیت آمیز عملیات تقویت مجدد ایستگاه فضایی توسط فضاپیمای “سیگنوس”، ناسا در وبسایت خود اشاره کرده بود که روسیه تمام نیروی محرکه ایستگاه فضایی بین المللی را که برای تقویت مجدد آن، کنترل وضعیت و مانورهای اجتناب از برخورد با زباله های فضایی لازم است، فراهم می آورد.
ازاین رو به نظر می آید در صورتیکه روابط بین آمریکا و روسیه بدتر شود، عملکرد جدید “سیگنوس” قابلیت مهمی را به قدرت عملیاتی ایالات متحده در ایستگاه فضایی افزوده است.
“استیو کرین” معاون فضایی غیرنظامی و تجاری سیستم های فضایی تاکتیکی “نورثروپ گرومن” در اطلاعیه ای اظهار داشت: این راه اندازی مجدد ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از “سیگنوس” یک قابلیت حیاتی جهت کمک به حفظ و پشتیبانی ایستگاه فضایی اضافه می کند. همینطور توانایی عظیم “سیگنوس” را جهت کمک به ایستگاه فضایی بین المللی و تلاشهای اکتشاف فضایی آینده نشان داده است.

منبع:

دسته‌ها