نخستین آدم آهنی جهان درگذشت

به گزارش خرید بک لینک اولین آدم آهنی یا سایبورگ جهان که یک پزشک انگلیسی مبتلا به بیماری نورون حرکتی بود و امیدوار بود کاملاً رباتیک شود، در سن ۶۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمند بریتانیایی که به “اولین سایبورگ کامل جهان” تبدیل شد، در سن ۶۴ سالگی درگذشت.
“پیتر اسکات مورگان”(Peter Scott-Morgan) وقتی در سال ۲۰۱۷ مبتلا به بیماری نورون حرکتی(MND) تشخیص داده شد، تصمیم گرفت از پذیرش سرنوشت خود امتناع کند و معنای انسان بودن را به چالش بکشد. او می اظهار داشت که می خواهد مرزهای دستاوردهای علم را جابجا کند، ازاین رو تصمیم گرفت عمر خویش را افزایش دهد و کاملاً رباتیک شود.
بیماری نورون حرکتی به هر یک از پنج اختلال عصبی که به صورت انتخابی، نورون های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهند و سلول هایی که کنترل فعالیت عضلانی داوطلبانه همچون صحبت کردن، راه رفتن، بلع و حرکت کلی بدن را بر عهده دارند، می گویند. اختلال در این بیماران باعث افزایش ناتوانی و در نهایت مرگ می شود.
خانواده دکتر “اسکات مورگان” خبر درگذشت وی را تایید کردند. آنها در توییتر نوشتند: خطاب به حامیان اعجاب انگیز و پرشور پیتر؛ با قلبی شکسته، به همه شما اطلاع می دهیم که پیتر در کنار خانواده و عزیزانش در آرامش دارفانی را وداع گفت. او به همه شما که از او و دیدگاهش برای تغییر دیدگاه مردم نسبت به معلولیت حمایت کردید، بسیار افتخار می کرد.

این مهندس رباتیک مشهور جهان در طول مسیر خود برای تبدیل شدن به یک “سایبورگ” تحت یک مجموعه عملیات و مراحل بسیار پیچیده و خطرناک قرار گرفت که شامل ایجاد یک آواتار بسیار شبیه به خودش پیش از ازدست دادن ماهیچه های صورتش بود که از آن برای ایجاد جملات استفاده می شد. این آواتار طوری طراحی شده بود که با استفاده از زبان بدن با هوش مصنوعی پاسخ دهد.
شرکت “امبادی دیجیتال”(Embody Digital) سازنده این آواتار توضیح داد: حرکات انیمیشنی بوسیله ی یک کلاه دیجیتالی که از سر دکتر “پیتر اسکات مورگان” اسکن کرده است، اجرا می شود.
دکتر “اسکات مورگان” همینطور استفاده از فناوری ردیابی چشم را مورد بررسی قرار داد تا بتواند چندین کامپیوتر را تنها با استفاده از چشم خود کنترل کند.
خیلی از دنبال کنندگان وی در توییتر به خبر درگذشت او واکنش نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: بسیار متاسفم که این را می شنوم. او با چنین دیدگاه مهمی در مورد زندگی با MND کار شگفت انگیزی انجام داد.
کاربر دیگری اظهار داشت: «پیتر یک الهام بخش برای افراد توانا و همینطور افراد ناتوان بود. عمیق ترین تسلیتم را نثار عزیزانش می کنم.
وضعیت دکتر “اسکات مورگان” در اوایل سالجاری و همزمان با این که چشمانش دیگر بسته نشدند، وخیم تر شد.
وی در ماه آوریل اظهار داشت: امکان دارد تعجب کنید که چرا من در این ۲ ماه اینقدر ساکت بودم. بشکلی غیر عادی در بیماری MND، چشمان من دیگر بسته نمی شوند که همین مساله باعث خشکی چشمانم شده و ردیابی چشمم از کار افتاده است!
آخرین مرحله از رباتیک شدن وی در سال ۲۰۱۹ سبب شد که او با موفقیت صدای خویش را بازسازی کند. او تحت عمل جراحی حنجره قرار گرفت، به این مفهوم که صدای فیزیکی خویش را از دست داد، اما با انجام این کار به سبب وضعیت خود، از خطر ورود بزاق به ریه هایش جلوگیری کرد.
وی دو مرحله اصلی رباتیک شدن خویش را “پیتر ۱.۰” و “پیتر ۲.۰” نامیده بود. وی در این مورد در وبسایت خود اظهار داشت: وقتی می گویم “پیتر ۲.۰” منظورم “یک سایبورگ” است.

وی ادامه داد: و وقتی می گویم “سایبورگ” منظورم فقط یک سایبورگ قدیمی نیست، بلکه به مراتب پیشرفته ترین سایبورگ بشری است که در ۱۳.۸ میلیارد سال قبل بوجود آمده است.
وی افزود: من مقرر است نخستین سایبورگ کامل جهان شوم. تقریباً همه چیز در مورد من شامل بدن و مغزم به صورت غیر قابل برگشتی تغییر خواهد نمود.
سایبورگ (Cyborg) کوتاه شده ی دو واژه ی “سایبرنتیک”(Cybernetic) و “ارگانیسم”(Organism) و به معنای یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است. این واژه در سال ۱۹۶۰ زمانی که “مانفرد کلاینز” و “ناتان کلین” از آن در یک مقاله در مورد مزایای استفاده از سیستم های خود تنظیم انسان و ماشین در فضای بیرونی استفاده کردند، ابداع شد. شروع خلقت “سایبورگ” زمانی شروع شد که “تعامل انسان و رایانه”(HCI) پدید آمد.
دکتر “اسکات مورگان” می اظهار داشت: تمام تعاملات فیزیکی من با جهان، رباتیک خواهد شد و طبیعتاً حواس پنج گانه من تقویت می شود. اما مهم تر از آن، بخشی از مغز من و تمام شخصیت خارجی من، بزودی الکترونیکی و کاملا مصنوعی خواهد شد. از آن به بعد، من مقداری سخت افزاری، نرم افزار و مقداری دیجیتال و مقداری آنالوگ خواهم بود و این به همین جا متوقف نخواهد شد. ارتقاهای بیشتری نسبت به مایکروسافت خواهم داشت و ارتقای من فقط یک تغییر نسخه نیست، بلکه یک دگردیسی است.
این دانشمند همینطور استفاده از فناوری ردیابی چشم را مورد بررسی قرار داد تا بتواند چندین کامپیوتر را تنها با استفاده از چشمان خود کنترل کند.
علاوه بر این، او یک ویلچر فوق العاده هم داشت که می گفت به خوبی مهندسی شده و به او اجازه می دهد بایستد، دراز بکشد و سریع حرکت نماید.

وی تحت عمل جراحی پیشگامانه ای قرار گرفت که به عقیده او نخستین عمل در نوع خود بود. در این عمل جراحی، یک لوله تغذیه مستقیماً در معده، یک سوند مستقیماً در مثانه و یک کیسه مدفوع مستقیماً روی روده بزرگ وی قرار گرفت. این راهکار به او کمک کرد تا با هرگونه مشکل احتمالی در تغذیه و قضای حاجت روبرو شود و همینطور به او کمک کرد استقلال خویش را حفظ کند.
دکتر “اسکات مورگان” با وجود خطرات ناشی از عمل جراحی و بیماری لاعلاج می اظهار داشت که اصلا به این که چگونه با توجه به این بیماری زنده بماند فکر نمی کند و تنها می خواهد رشد کند و زندگی بهتری داشته باشد.
او روحیه خوبی داشت و اغلب شوخ طبع بود و موقعیت خویش را فرصتی برای پذیرش واقعی توانایی های دنیای علم می دانست.
“بنیاد اسکات مورگان” که او به همراه همسرش “فرانسیس” تأسیس کرد، به دنبال استفاده از هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر سیستم های با فناوری پیشرفته برای تغییر زندگی افرادی است که به سبب سن، بیماری، معلولیت، ناتوانی یا دیگر مشکلات جسمی یا ذهنی با محدودیت رو به رو شده اند.
دکتر “اسکات مورگان” می اظهار داشت: این چشم اندازی برای یک رؤیا است. ما در فاصله ای نزدیک تا تحول همه چیز هستیم. من نمی میرم، من دارم متحول می شوم!
وی می گفت این یک بیماری لاعلاج است که نمی توانید تصور کنید که چیست و من به جنگش رفته ام. بیماری MND نتوانسته من را به زانو دربیاورد و الان حتی با وجود این که مدت هاست در خانه محبوس شده ام، همچنان سرپا هستم.

منبع:

دسته‌ها