سمعکی که جهت صدا را تشخیص می دهد

به گزارش خرید بک لینک محققان فنلاندی در مطالعه اخیرشان از توسعه سمعکی پیشرفته برای انتقال جهت صداها اطلاع داده اند.
به گزراش ایسنا و به نقل از آی او، تعدادی از محققان دانشگاه آلتو فنلاند در مطالعه اخیرشان یک فناوری برای ارائه دقیق اطلاعات جهت دار از دست رفته(missing directional information)، توسعه داده اند. “جانانی فرناندز”(Janani Fernandez) دانشجوی مقطع دکترا و از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: بهبود کیفیت فضایی صدا به بهبود کیفیت زندگی فرد منجر می شود.

قسمت های بیرونی گوش به تشخیص جهت صدا کمک می کند
قسمت های بیرونی گوش ما نقش مهمی در تعیین این که صدا از کجا می آید، ایفا می کند. اما با سمعک گویی بنظر می رسد که منابع صدا به ویژه در موقعیت های شلوغ، مواقع حواس پرتی و زمان خستگی، سر را پر می کند. این بدین سبب است که صدای ضبط شده توسط میکروفن تقویت می شود و سپس بوسیله یک لوله نازک مستقیما به کانال گوش منتقل می شود و اطلاعات جهتی را از دست می دهد. ندانستن این مساله که صداها از کجا می آیند، تشخیص صداها بین بلندگوهای مختلف را دشوارتر می کند.
پروفسور “ویله پولکی”(Ville Pulkki) از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: در این مطالعه پژوهشگران یک مدل پردازش سیگنال ارائه کرده اند که داده های چند میکروفن جمع آوری صدا را از جهات مختلف برای گرفتن اطلاعات مکانی تحلیل و بررسی می کند. تنها در این صورت است که جهت صدا به یک بخش از سمعک که سیگنال را متناسب با نیازهای شنونده تقویت می کند، منتقل می شود. بگفته پژوهشگران بعد از این کار سپس صدا با بهره گیری از اطلاعات مکانی تحلیل شده برای شنونده پخش می شود و یک تصور فضایی طبیعی به وجود می آورد.
هم اکنون این روش برای بیشتر سمعک ها مناسب نمی باشد برای اینکه به قدرت محاسباتی و انرژی زیادی نیاز دارد. سمعک های گوش چپ و راست نیز باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دستیابی به این امر با سمعک های کوچک خصوصاً از آنجا که باتری باید برای مدتی طولانی دوام بیاورد، دشوار است.
پولکی در ادامه اظهار داشت: دانستن جهت صدا در بعضی مواقع و به ویژه زمانی که یک امدادگر با دید ضعیف وارد ساختمانی پر از دود می شود، بسیار مهمست.
فرناندز اصرار کرد که تعیین جهت صداها یک مسئله ایمنی برای افراد کم شنوا است. بعنوان مثال، مهمست که هنگام عبور از یک جاده تشخیص دهند که ماشین از کدام جهت می آید.
یافته های این مطالعه در مجله “American Society of Acoustics” منتشر گردید.

دسته‌ها