عکاس علمی ایرانی برنده جایزه نشنال جئوگرافیک

سالانه ˮانجمن نشنال جئوگرافیکˮ(National Geographic Society) جایزه ای تحت عنوان ˮوی فایندرˮ(Wayfinder) (راهیاب) به افرادی که از راه علم، آموزش، محافظت از منابع، فناوری و داستان سرایی عصر جدیدی از اکتشافات را رهبری می کنند، اهدا و از این افراد قدردانی می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، این افراد خویش را بعنوان نسل بعدی رهبران اثرگذار و نوآور اثبات نموده اند و کارهای آنها نشان دهنده قدرت علم است و الهام بخش ما برای آموختن، مراقبت و حفاظت از جهان هستند.
برنده های جایزه “وی فایندر ۲۰۲۲” که پیش از این “جایزه کاوشگر نوظهور”(Emerging Explorer Award) نامیده می شد، مشغول انجام کارهای پیشگامانه ای هستند که ریشه دارترین کلیشه ها را در قلمرو حیوانات به چالش می کشد، بر حفاظت فراگیر و مبتنی بر جامعه تمرکز دارد، عدالت اجتماعی را با تحقیقات علمی زیست محیطی ترکیب می کند، و سواد نژادی را در آموزش ترویج می کند. این افراد باورنکردنی، از فناوری های جدید، تحقیقات، عکاسی و داستان سرایی و روش های دیگر برای حمایت و حفاظت از شگفتی های جهان ما استفاده می نمایند.
دریافت کنندگان جایزه “وی فایندر” به جامعه جهانی کاوشگران نشنال جئوگرافیک می پیوندند و هر کدام یک جایزه نقدی برای ادامه کار خود دریافت می کنند.

یکی از برندگان این جایزه، بابک تفرشی عکاس خبری و فیلم بردار علمی ایرانی تبار است که هنر و علم را از راه داستان های بصری در هم می آمیزد. او با اشتیاقش برای کاوش آسمان شب، تصاویر حیرت انگیزی از آسمان را در تمامی قاره ها ثبت کرده است. هدف او آشکار کردن شگفتی های علم برای عموم مردم، حفظ محیط طبیعی شب در مقابل آلودگی نوری و پیوند فرهنگ ها از راه علاقه مشترک مردم به آسمان شب است.
او “برنامه جهان در شب”(The World at Night) را در سال ۲۰۰۷ با شعار “یک ملت یک آسمان”(One People One Sky) ایجاد کرد و از آن زمان تابحال درحال رهبری تیم رو به رشد عکاسان در حدود ۳۰ کشور جهان است. تفرشی در سال ۲۰۰۹ “جایزه لنارت نیلسون”(Lennart Nilsson Award) که شناخته شده ترین جایزه علمی عکاسی در آن زمان بود را به علت تلاش هایش در جهت ایجاد ارتباط باردیگر بین بشر و دنیای طبیعی با استفاده از تصاویر آسمان شب، دریافت کرد. علاقه مادام العمر تفرشی به نجوم از زمانی شروع شد که او برای نخستین بار در کودکی ماه را از راه تلسکوپش در تهران مشاهده کرد. او عکاسی از آسمان تاریک ایران را از اوایل دهه ۱۹۹۰ و قبل از تحصیل در رشته فیزیک شروع کرد. سپس به روزنامه نگاری تبدیل شد که حوزه نجوم و فضا را پوشش می دهد. او از سال ۲۰۱۲ تابحال با نشنال جئوگرافیک همکاری می کند و آثار خویش را در بیشتر از ۱۰۰ برنامه تلویزیونی و مستند عرضه کرده است.
از دیگر برندگان این جایزه میتوان به “سامانتا کریستوفورتی” (Samantha Cristoforetti) اشاره نمود. او که فضانورد آژانس فضایی اروپا است و الان بعنوان عضوی از مأموریت “اکسپدیشن ۶۷” (Expedition ۶۷) در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارد تلاش می کند تا موضوع هایی مثل تنوع زیستی و محافظت از مناظر را از نمای منحصر به فرد فضا برای طیف وسیع تری از مخاطبان فراهم آورد.

منبع:

دسته‌ها