آیا واکسن کرونا بر باروری تأثیر می گذارد؟

به گزارش خرید بک لینک محققان دانشگاه ˮییلˮ آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند واکسن های کووید-۱۹ هیچ تاثیری بر باروری و نتایج حاملگی ندارند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، اطلاعات نادرست درباره تزریق واکسن کووید یک مشکل همیشگی در سرتاسر همه گیری بوده است چون که در خلال همه گیری شایعاتی در خصوص این که تزریق واسکن کووید-۱۹ با ناباروری و اوتیسم مرتبط می باشد در جهان پخش گردید.
اکنون، محققان دانشگاه ییل اظهار کرده اند که واکسن های مبتنی بر آران ای پیام رسان کووید-۱۹ هیچ تاثیری بر باروری یا نتایج حاملگی ندارند.
یافته های این مطالعه نشان داده است که این واکسن ها آنتی بادی های زیادی که می تواند باروری را کم کند، تولید نمی کنند. وقتی در طول این مطالعه محققان به گروهی از موش های آبستن واکسن مبتنی بر آر ان ای پیام رسان تزریق کردند، هیچ عارضه جانبی مشاهده نکردند و فرزندان آنها هم کاملا سالم به دنیا آمدند.
“آکیکو ایوازاکی”(Akiko Iwasaki) نویسنده ارشد این مطالعه و پروفسور ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی، سلولی و تکاملی اظهار داشت: یافته های این مطالعه شواهد بیشتری عرضه می کند که گویا آن است که واکسن های مبتنی بر آر ان ای پیام رسان موجود برای زنان آبستن و کسانی که قصد حامله شدن دارند، بی خطر هستند.
محققان این تحقیق را جهت کمک به کاهش نگرانی های خیلی از زنان در مورد واکسن کووید و حاملگی انجام دادند. بعنوان مثال، یک نظریه تا حدی مشهور این است که این واکسن ها امکان دارد با افزایش تولید آنتی بادی ضد سینسیتین-۱(syncytin-۱) باروری را کاهش دهند. طبق این نظریه، مقدار بیشتری از آن آنتی بادی می تواند در رشد جفت تداخل ایجاد نماید و حتی از حاملگی جلوگیری نماید.
با این وجود، محققان دانشگاه ییل بعد از بررسی نمونه های خون گرفته شده از زنان واکسینه شده و واکسینه نشده دریافتند سطوح یکسانی از آنتی بادی های ضد سینسیتین-۱ در هر دو گروه وجود دارد. علاوه بر این، محققان هیچ مدرکی در خصوص وجود چنین آنتی بادی هایی در افرادی که با واکسن های آر ان ای پیام رسان کووید یا واکسن های غیرفعال شده کووید-۱۹ واکسینه شده اند، مشاهده نکردند.

نظر محققان در مورد ارتباط واکسن با اختلالات مادرزادی
یکی دیگر از نگرانی های رایج در رابطه با واکسن در ارتباط با بارداری، اختلالات مادرزادی است. برای رفع این نگرانی هم محققان دوز زیادی از واکسن های مبتنی بر آر ان ای پیام رسان را به موش های آبستن تزریق کردند و سپس سلامت مادر و جنین را بررسی کردند. هیچ عارضه جانبی منفی در سلامتی موش های آبستن مشاهده نشد و جنین های آنها هم هیچ نقص فیزیکی یا محدودیت های غیرعادی را در حین رشد تجربه نکردند. علاوه بر این، آزمایشات جنین های موش های آبستن واکسینه شده هم سطوح بسیار بالاتری از آنتی بادی های کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را نشان داد.
در مجموع نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که هم زنان آبستن و هم خانمهایی که امیدوارند در آینده نزدیک آبستن شوند، نباید نگران تزریق واکسن کووید-۱۹ باشند. به قول نویسندگان این مطالعه، هیچ مدرکی در خصوص این که این واکسن ها حاملگی را پیچیده می کنند، وجود ندارد.
ایوازاکی در انتها اضافه کرد: زنان آبستن واکسینه نشده در مقایسه با زنان آبستن واکسینه شده در معرض خطر عواقب شدید عفونت های کووید-۱۹ همچون بستری شدن در بیمارستان و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و خطر زایمان نوزاد نارس یا مرده زایی قرار دارند.
یافته های این مطالعه در مجله “PLoS Biology” انتشار یافته است.

منبع:

دسته‌ها