با تلاش دانشمند ایرانی؛ آزمایش مدفوع با تلفن همراه امکان پذیر می شود!

پژوهشگران آمریکایی با همکاری ˮعلی رضاییˮ، دانشمند ایرانی، نوعی اپلیکیشن عرضه کرده اند که می تواند امکان آزمایش مدفوع با کمک تلفن همراه را فراهم آورد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشی که در “مرکز پزشکی سیدرز ساینای”(Cedars-Sinai Medical Center) آمریکا با همکاری “علی رضایی”(Ali Rezaie)، دانشمند ایرانی این مرکز انجام شده است، نشان داده است که یک اپلیکیشن جدید تلفن همراه، در تشخیص نمونه های مدفوع به خوبی متخصصان گوارش عمل می کند. هوش مصنوعی مورد استفاده در اپلیکیشن تلفن های همراه هوشمند، نتیجه بهتری نسبت به گزارش هایی دارد که نمونه های مدفوع بیماران را توصیف می کنند.
گزارش مدفوع که معمولاً با “مقیاس مدفوع بریستول”(Bristol Stool Scale) بررسی می شود، برای کمک کردن به پزشکان در ارزیابی نشانه های بیماری یا قضاوت در مورد اثربخشی داروها ضروریست.
گاهی اوقات بیماران هنگام کوشش برای مشخص کردن حرکات روده نمی دانند چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیر طبیعی است. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی، به پردازش تصاویر ثبت شده توسط تلفن همراه هوشمند می پردازد.
“مارک پیمنتل”(Mark Pimentel)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این اپلیکیشن تلفن همراه، توضیحات دقیق تر و کامل تری را در مورد یبوست، اسهال و مدفوع طبیعی عرضه می دهد و با ارزیابی هایی که توسط متخصصان آموزش دیده گوارش صورت گرفته اند، قابل مقایسه است.
پژوهشگران از یک برنامه هوش مصنوعی برای تلفن های همراه هوشمند استفاده کردند که توسط شرکت “دیتا هلث”(Dieta Health) ابداع شده است و به کارآفرینان کمک می نماید تا محصولات نوآورانه مراقبت بهداشتی خویش را به بازار عرضه کنند. در یک مطالعه تصادفی سازی شده و کنترل شده، از شرکت کنندگان مبتلا به “سندروم روده تحریک پذیر”(IBS) خواسته شد تا به مدت دو هفته از برنامه هوش مصنوعی برای گرفتن عکس از مدفوع استفاده کنند. برنامه هوش مصنوعی علاوه بر مقیاس مدفوع بریستول که معمولاً به کار می رود، پارامترهای طبقه بندی دیگری را هم در خود جای داده است. دو متخصص گوارش برای تایید اعتبار اپلیکیشن، تصاویر را ارزیابی کردند.
علی رضایی اظهار داشت: این اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی، توصیف ذهنی را که می تواند بخشی از حدس و گمان بیمار در مورد نمونه های روده باشد، حذف می کند. این اپلیکیشن علاوه بر بهبود توانایی پزشک در ارزیابی سلامتی گوارشی بیماران، می تواند برای آزمایش های بالینی مدفوع سودمند باشد.
این پژوهش، در مجله “American Journal of Gastroenterology” به چاپ رسید.

منبع:

دسته‌ها