آیا تلسکوپ فضایی جیمز وب رقیب جدیدی پیدا کرده است؟

به گزارش خرید بک لینک چین می خواهد تا آخر سال ۲۰۲۳ یک تلسکوپ فضایی غول پیکر را به فضا پرتاب کند، با عنایت به این مورد آیا تلسکوپ فضایی ˮجیمز وبˮ ناسا رقیب جدیدی خواهد داشت؟
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، براساس گزارش یک رسانه دولتی در چین، این تلسکوپ مقرر است به کاوش نحوه تکامل کهکشان ها، ماده تاریک و انرژی تاریک بپردازد.
این رصدخانه، “تلسکوپ ایستگاه فضایی چین”(CSST) یا “Xuntian” نام گرفته که در زبان چینی ماندارین به معنای “کاوش آسمان ها”(survey to heavens) است. این تلسکوپ از ابزارهای نوری جهت بررسی آسمان و ساختن یک نقشه کیهانی جدید از جهان استفاده می نماید.
اما آیا این تلسکوپ می تواند با جدید ترین رصدخانه فضایی ناسا یعنی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” رقابت کند؟
میدان دید تلسکوپ فضایی “Xuntian” چین ۳۵۰ برابر از هابل گسترده تر است.
این تلسکوپ با طولی به اندازه ی یک ساختمان سه طبقه، یک دیافراگم ۶.۵ فوتی (۲ متری) دارد. به قول معاون مدیر رصدخانه ملی نجوم چین(NAOC)، این تلسکوپ کمی کم قطرتر از تلسکوپ فضایی هابل است اما میدان دید گسترده ی آن این مورد را جبران می کند.
به نقل از “لی ران”(Li Ran)، دانشمند این پروژه، میدان دید، ناحیه ای از آسمان است که یک تلسکوپ می تواند در یک مرتبه رصد به طول کامل مشاهده کند.
“لی” استدلال می کند که میدان دید هابل بگونه ای است که تقریباً بخش زیادی از آسمان را رصد نمی نماید. و آنها درست می گویند. یکی از علل طراحی، پرتاب و قرار دادن تلسکوپ فضایی “جیمز وب” نقطه لاگرانژ۲ همین بوده است تا این تلسکوپ بتواند کل آسمان را رصد کند.
تلسکوپ چین دارای طراحی غیر آستیگمات(anastigmat) سه آینه ای است که می تواند تصاویری باکیفیت بالا در میدان دید بزرگ خود ثبت کند. این تلسکوپ همینطور قادر به مدیریت سطوح بالاتری از دقت در اندازه گیری نورسنجی، موقعیت و شکل است.
ژان هو(Zhan Hu)، دانشمند این پروژه، می گوید: مزیت این تلسکوپ برای مشاهدات اجمالی این است که می تواند بخش بزرگی از کیهان را به سرعت اسکن کند. اما آیا همه این موارد سبب شکست تلسکوپ فضایی “جیمز وب” در این رقابت می شوند؟
در یک پست وبلاگی در وبسایت رسمی ناسا آمده است که میدان دید “وب” بسیار بزرگ است. این تلسکوپ می تواند تقریباً ۳۹ درصد از کل آسمان را در خلال یک روز و تمامی آنرا در یک دوره شش ماهه رصد کند.
تلسکوپ فضایی “جیمز وب” که در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید، حالا در فاصله ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. باآنکه تابحال تصاویری از آن به زمین رسیده اما این تلسکوپ هنوز فعالیت رسمی خویش را آغاز نکرده است.
“وب” و تلسکوپ چین اساساً ابزارهای متفاوتی هستند. با این وجود، وضوح دید “وب” تقریباً مشابه هابل است، که می تواند دستکم در وضوح آنرا از تلسکوپ چین عقب بیاندازد. اما، به علت وجود ابرهای متراکم از غبار، گاز و سایر مواد در جهان های بسیار دور، فاصله ای که هابل و سایر تلسکوپ های نوری می توانند رصد کنند، محدود است چونکه نور در طیف مرئی توسط کیهان مسدود می شود.
بنابراین است که “جیمز وب” برای رصد اختصاصی اجرام در نور مادون قرمز طراحی شده است. این نور می تواند از بیشتر بخش های جهان بدون از دست دادن اطلاعات قابل توجه عبور کند. لازم به ذکر است که تلسکوپ “وب” نور ماوراء بنفش را هم تشخیص می دهد. تلسکوپ فضایی چین از چهار ابزار خود برای رصد اجرام مختلف در کهکشان راه شیری، مانند نواحی ستاره زایی، دنباله دارها و سیارک ها، تکامل سیاه چاله ها و کهکشان های کلان جرم و حتی تشکیل ستاره ها استفاده خواهد نمود. اما این اجرام باید به نسبت نزدیک تر باشند تا تلسکوپ چین آنها را ببیند.
از طرفی، تلسکوپ فضایی “جیمز وب” می تواند به رصد سالهای اولیه تشکیل جهان بعد از مه بانگ و آغاز شکل گیری کهکشان ها و ستاره ها در کیهان بپردازد. باید اظهار داشت که “وب” و تلسکوپ چین انواع مختلفی از ابزارهای علمی بسیار پیچیده هستند ازاین رو صحیح نیست که دو تلسکوپ بزرگ فضایی که در زمینه ی تحقیق و مطالعه در مورد بخش های یکسانی از کیهان فعالیت می نمایند، به رقابت با یکدیگر بپردازند در حالیکه چیزهای زیادی برای رصد در کیهان وجود دارد.

منبع:

دسته‌ها