استفاده از فناوری تلفن هوشمند برای تشخیص تب دنگی

تست های دقیق خانگی را میتوان برای طیف های گسترده تری از بیماری ها مورد استفاده قرار داد و تحقیقات جدید نشان داده است که با استفاده از تست های مبتنی بر تلفن همراه هوشمند میتوان تب دنگی را تشخیص داد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، در مقاله ای که در مجله ی “PLOS Neglected Tropical Diseases” انتشار یافته است، محققان فناوری زیست پزشکی دانشگاه ریدینگ (Reading) از کیت تشخیصی به نام “Cygnus” برای تشخیص تب دنگی استفاده کردند که به میزان قابل توجهی نسبت به کیت های تست سریع آمار بهتری را نشان می داد.
این تیم با همکاری با دانشگاهیان و پزشکان در تایلند این تست را در کنار تست های قدیمی تر مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که تست های جدید با ۸۲ درصد حساسیت بالینی تست های سریع را که ۷۴ درصد حساسیت داشتند، شکست می دهند و حساسیت آنها حدودا مشابه تشخیص های آزمایشگاهی بیمارستانی است. علاوه بر آن این دستگاه ها ۱۰ اندازه گیری انجام می دهند که این امکان را فراهم می کنند تا تشخیص دهیم که فرد به کدام یک از چهار نوع مختلف ویروس دنگی مبتلا شده است.
دکتر “سارا نیدز” (Sarah Needs)، دانشیار پژوهشی پسا دکتری نویسنده اصلی این مقاله است. او می گوید: این مقاله پتانسیل قابل توجهی جهت استفاده از تست های ریزسیال شناسی (microfluidic) “آزمایشگاه روی نوار” (lab on a strip) نشان داده است که میتوان از آنها در ترکیب با تلفن های هوشمند بهره برد و از تست های سریع قدرتمندتر هستند. این تست ها علاوه بر ارزان بودن به کاربران اجازه می دهند تا چندین هدف مختلف را با استفاده از یک نمونه آزمایش نمایند و ازاین رو آنها برای تشخیص چند بیماری و نه تنها یک بیماری مفید هستند.
“آزمایشگاه روی نوار”
این تست تشخیصی جدید که برای تحقیقات ساخته شده است از فناوری “آزمایشگاه روی نوار” استفاده می نماید که ۱۰ آزمایش یا بیشتر را با مقدار بسیار کمی از نمونه که می تواند خون، ادرار یا بزاق باشد، انجام می دهد.
تست های توسعه یافته برای این تحقیق به صورت خاص برای تشخیص تب دنگی که سالانه حدود ۴۰۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد، بوجود آمده اند. باآنکه بیشتر موارد مبتلا شدن به این بیماری خفیف هستند، اما عفونت به ویروس دنگی می تواند منجر به عوارض قابل توجه و حتی مرگ شود. تب دنگی می تواند در کودکان شدیدتر باشد.

منبع:

دسته‌ها