روسیه ماهواره های انگلیسی را از روی سکوی پرتاب پایین آورد

روز گذشته، روسیه موشک سایوز خودرا که حامل ۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت انگلیسی ˮوان وبˮ بود از روی سکوی پرتاب پایین آورد. بااینکه انتظار انجام چنین اقدامی می رفت اما تصاویر انتشار یافته از آن دراماتیک است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، در روز جمعه چهارم مارس، روسیه یک موشک سایوز که حامل ۳۶ ماهواره اینترنتی “وان وب”(OneWeb) بود را از سکوی پرتاب در بایکونور قزاقستان پایین آورد. این پایگاه فضایی بطور مشترک توسط نیروی هوایی روسیه و آژانس فضایی فدرال روسیه یا روسکاسموس اداره می شود.
سایوز ابتدا قرار بود در روز جمعه به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن قربانی حمله روسیه به اوکراین شد.
شرط روسیه برای پرتاب ماهواره های “وان وب” تضمین عدم استفاده از آنها برای مقاصد نظامی بود و آژانس فضایی روسیه همین طور از دولت بریتانیا خواست سهام خودرا از این شرکت مستقر در لندن جدا کند.
این خواسته ها برآورده نشد و در روز چهارشنبه، “وان وب” از کارمندان خود خواست تا بایکونور را ترک کنند و اعلام نمود که پرتاب ماهواره هایش از این پایگاه را به حالت تعلیق درمی آورد.

“وان وب” درحال ساخت مجموعه ای متشکل از ۶۴۸ ماهواره های اینترنتی در فضا است که تا حالا بیش از ۴۲۰ مورد از آنها توسط موشک های سایوز ساخت روسیه به مدار ارسال شده اند. ماموریت های “وان وب” از بایکونور، پایگاه فضایی وستوچنی(Vostochny) در خاور دور روسیه و پایگاه فضایی اروپا در کورو(Kourou)، گویان فرانسه انجام شده اند.
روسکاسموس قبل از این همکاری در کورو را متوقف کرده بود و پرتاب سایوز را از این پایگاه اختتام داده بود و کارمندانش را به روسیه بازگردانده بود. این آژانس همین طور اعلام نموده که فروش موتورهای موشک ساخت روسیه به شرکت های آمریکایی را متوقف می کند.
همانطور که مشخص است همکاری چندین دهه ای روسیه و غرب بعد از حمله روسیه به اوکراین بطور قابل توجهی گرفتار آشفتگی شده است. معین نیست که در کوتاه مدت و بلندمدت چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

بنظر می رسد سایوز و ۳۶ ماهواره “وان وب” که قرار بود به فضا پرتاب شوند به تاسیسات آزمایش در بایکونور منتقل شده اند. شرکت ارائه دهنده پرتاب اروپایی موسوم به “آریان اسپیس” که پرتاب سایوز را به حالت تعلیق درآورده بود اعلام نموده که می خواهد نظارت دقیقی بر این سخت افزار متصل به زمین داشته باشد. نمایندگان این شرکت در روز جمعه در اطلاعیه ای گفتند: “آریان اسپیس” به همکاری خود با شرکا ادامه می دهد تا اطمینان حاصل کند که کالاها و وسایلی که حالا در بایکونور هستند در وضعیت مناسبی قرار دارند.
آنها افزودند: “آریان اسپیس” در تماس نزدیک با مشتریان خود و مقامات فرانسوی و اروپایی است تا تمام عواقب این وضعیت را به بهترین شکل ارزیابی کند و گزینه های جایگزینی عرضه نماید.

منبع:

دسته‌ها