راز پیشرفت چینی ها در حوزه کشاورزی چیست؟

به گزارش خرید بک لینک صنعت کشاورزی مهم ترین بخش اقتصادی کشورهای مختلف است که توسعه و به روزرسانی عوامل موثر در این بخش می تواند سبب پیشرفت روزافزون بخش کشاورزی هر کشوری شود. چین همچون کشورهایی است که از فناوری های مختلف برای توسعه بخش کشاورزی خود بهره برده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، “کشاورزی هوشمند”(Smart farming) که طی آن از فناوری های مدرن برای مدیریت فعالیتهای کشاورزی استفاده می شود، کار کشاورزان را تسهیل می کند و سبب می شود تا در هر شرایطی بهترین بازدهی را داشته باشند.
بعنوان مثال، یک باغ پرتقال در شهرستان زیگوی استان هوبی چین، مجهز به برنامه ای است که به صورت خودکار اطلاعات در ارتباط با آب و هوا و رطوبت خاک را جمع آوری می کند. این برنامه همینطور از دستگاههای ادغام شده با اینترنت اشیا(مانند کامیون ریلی خودران که برای حمل پرتقال استفاده می شود) هم استفاده می نماید. اینترنت اشیا به معنای ارتباط حسگرها و دستگاه ها با شبکه اینترنت است که از راه این ارتباط و تعامل بین لوازم متصل به شبکه و کاربران دارای دسترسی مجاز به این شبکه، امکان مشاهده و کنترل لوازم متصل به شبکه برای کاربران آن فراهم می شود.
زمانی که سیستم نظارت نشان داده است که سطح رطوبت خاک نسبتا پایین است، کشاورزان این باغ با استفاده از برنامه های گوشیهای هوشمند می توانند زمان و مقیاس آبیاری را مدیریت کنند.
یک فرد روستایی به نام “لیو گوهوا”(Liu Guohua) در ماه دسامبر سال قبل میلادی به سرویس خبری چین اظهار داشت که یک کشاورز تنها با داشتن یک گوشی هوشمند می تواند بر آبیاری دو هکتار از زمینهای کشاورزی نظارت کند.
یک سیستم آبیاری هوشمند می تواند بر سیستم تأمین آب و کوددهی ۵۳۳ هکتار از باغات در شهرستان زیگوی استان هوبی چین نظارت کند. با این کار بیشتر از ۷۰ درصد در مصرف آب و تا ۴۰ درصد در مصرف کود صرفه جویی می شود. همینطور این برنامه تا ۹۰ درصد از حضور نیروی کار مورد نیاز برای انجام این کار می کاهد.
“ژو یوبو”(Zhou Yubo) یکی از مقامات اداره کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: این شهرستان دارای ۱۶ ایستگاه کوچک هواشناسی و چند پلت فرم کشاورزی هوشمند است که می توانند بر ۱۰ عامل محیطی در رابطه با کشت محصول و شرایط خاک نظارت داشته باشند. کشاورزی هوشمند کار کشاورزان در بخش جمع آوری داده ها، حمل و نقل محصولات و نظارت بر هواپیماهای بدون سرنشین که به حفاظت از گیاهان کمک می کنند را کاهش داده است.

کنترل آفات
محافظت از گیاهان در شهر چانگچون چین هم از راه کشاورزی هوشمند صورت می گیرد چونکه اینترنت اشیا می تواند میزان آفات گیاهان و آفت کش های مورد نیاز را محاسبه کند.
نزدیک به ۲۰۰ ایستگاه نظارتی در آنجا وجود دارد که این ایستگاه ها با جمع آوری داده ‎هایی مانند رطوبت خاک، رشد محصول، آفات و بلایای طبیعی می توانند هزینه های استفاده از آفت کش برای گیاهان را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.
داده های جمع آوری شده از راه دستگاههای هوشمند مانند حسگرها، دوربین های HD، نقاط خرداقلیم و چراغ های ثبت آفات، به پلت فرم های تعبیه شده در ایستگاه های نظارتی برای پشتیبانی از تحقیقات و تولیدات کشاورزی، منتقل می شوند.
خرد اقلیم(Microclimate) اقلیم ناحیه ای کوچک از سطح زمین تا ارتفاعی که مشخصه های اقلیمی آن از سطح تأثیر نپذیرد و مقیاس آن کوچک تر از صد متر باشد، است.
نظارت و پیشبینی روش اصلی محافظت از گیاهان و کاهش استفاده از آفت کش ها است. مقامات شهر چانگچون همینطور هفت دستگاه خورشیدی هوشمند را برای جذب حشرات با چراغ نصب کرده اند و هدف آنها از این کار افزایش هشدارها در مورد حضور تعداد زیادی از لارو بیدهای سرباز پاییزی(fall armyworm) است.
طبق گزارش پایگاه خبری “جیلین دیلی”، این لاروها یکی از بزرگترین تهدیدها برای زمینهای کشاورزی و محصولات محسوب می شوند.
“ژیانگ جینگسانگ”(Xiang Jingsong) یک اپراتور هواپیمای بدون سرنشین در استان هونان، با پاشیدن بذر گون(Milkvetch) در مزارع برنج، سالانه درآمدی در حدود ۵۰ هزار یوان(۷ هزار و ۸۶۰ دلار) دارد. گَوَن نام یک سرده از تیره باقلاییان است.
او می گوید: بعد از این کار، ساقه های گون در خاک می روند و در آنجا تجزیه می شوند و زمین را برای رشد برنج در همان سال آماده می کنند.
در سال ۲۰۱۹، مقامات این شهرستان از یک شرکت فناوری کشاورزی هوشمند خواستند تا طیف وسیعی از خدمات(از کاشت تا برداشت) را به کشاورزان عرضه کنند. این شرکت هم برای عرضه این خدمات از یک پلتفرم مدیریت کشاورزی هوشمند که اطلاعات در ارتباط با هر ماشین کشاورزی همچون میزان عملکرد آن در مزارع برنج، مدت زمان کارکرد و مصرف سوخت را نمایش می داد، بهره برد.
از آنجاییکه تعداد فزاینده ای از کشاورزان چینی در مناطق روستایی درحال استفاده از فناوری پیشرفته کشاورزی هستند، خیلی از شرکتهای جدید به بخش کشاورزی هوشمند روی آورده اند تا حمایت های فنی بیشتری را عرضه کنند.
یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری کشاورزی به نام “Syngenta” به تازگی یک پلت فرم کشاورزی مدرن را برای عرضه چاره هایی از کاشت تا برداشت، توسعه داده است. این شرکت همینطور خدمات رایگانی مانند نظارت از راه دور بر زمین، داده های دقیق آب و هوا و هشدارهایی در مورد بیماری ها و آفات گیاهی را به کشاورزان عرضه می کند.

منبع:

دسته‌ها