با خدمه مأموریت جدید اسپیس ایکس آشنا شوید

به گزارش خرید بک لینک اسکات پوتیت، سارا گیلیس و آنا منون به همراه جارد ایزاکمن، چهار فضانورد مأموریت خصوصی ˮپولاریس داونˮ(Polaris Dawn) شرکت اسپیس ایکس که سالجاری به مدار پرتاب می شود، خواهند بود.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، “جارد ایزاکمن”(Jared Isaacman) از مسافرین و فرمانده مأموریت اینسپیریشن ۴(Inspiration۴) در این مأموریت حضور دارد.
او که مدیرعامل “Shift۴” است در روز دوشنبه اعلام نمود که مقرر است اواخر سال ۲۰۲۲ سوار بر کپسول کرو دراگون به مدار بالای زمین سفر کند. این مأموریت آغازی برای برنامه پولاریس خواهد بود که هدف آن انجام پروازهای فضایی انسانی و تأمین بودجه برای مواردی در زمین است.
در بیانیه ی این برنامه نوشته شده است: برنامه پولاریس شامل حداکثر سه مأموریت فضایی با خدمه خواهد بود که به نمایش فناوری های نوین خواهد پرداخت، تحقیقات گسترده ای انجام می دهد و در نهایت با انجام نخستین سفر انسانی اسپیس ایکس با موشک استارشیپ به اوج خود می رسد.
سه خدمه با تجربه در حوزه هوانوردی به ایزاکمن ملحق خواهند شد. “اسکات پوتیت”(Scott Poteet)، “سارا گیلیس”(Sarah Gillis) و “آنا منون”(Anna Menon). اهداف آنها شامل کوشش برای انجام نخستین پیاده روی فضایی تجاری، آزمایش ارتباطات لیزر محور استارلینک در فضا و انجام آزمایش های علمی مختلف است.
در ادامه به معرفی این چهار مسافر اسپیس ایکس می پردازیم.

جارد ایزاکمن ۳۸ ساله مأموریت اینسپیریشن ۴ را در سپتامبر ۲۰۲۱ فرماندهی کرد. او هزینه این پرواز را پرداخت و پولی که برای سفر جمع شده بود را به بیمارستان کودکان “سنت جود” اهدا کرد.
او علاوه بر تجارت به خلبانی هم پرداخته است و یک شرکت آموزش خلبانی جت به نام Draken International دارد. ایزاکمن در مجموع حدود شش هزار ساعت تجربه پرواز دارد.
اینسپیریشن ۴ و پولاریس داون دو پرواز برنامه ریزی شده ای هستند که ایزاکمن با خدمه متفاوت انجام می دهد. اینسپیریشن بر امور خیریه متمرکز بود و طی آن ۲۴۰ میلیون دلار برای بیمارستان تحقیقاتی سنت جود در ممفیس جمع آوری شد.
او به واشنگتن پست گفته که امیدوار است مأموریت های بعدی هم بگونه ای مشابه برای بشریت مفید باشند.
او تنها در صورتی حضور در پروازها را پذیرفته که این پروازها در جهت تبدیل کردن فضا به مکانی برای همه ی افراد و تبدیل بشر بگونه ای چندسیاره ای انجام شوند.

اسکات “کید” پوتیت سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا(USAF) و خلبانی با بیشتر از ۳۲۰۰ ساعت تجربه پرواز با جت های F-۱۶، A-۴، T-۳۸، T-۳۷، T-۳ و آلفا جت است. وی همینطور بیشتر از ۴۰۰ ساعت زمان حضور در جنگ داشته است.
او در طول ۲۰ سال فعالیتش در نیروی هوایی نقش های مختلفی بر عهده گرفته و فرمانده “اسکادران ۶۴”، خلبان نمایشی تاندربرد شماره ۴(Thunderbird No. ۴)، خلبان آزمایش و ارزیابی عملیات و ممتحن پرواز بوده است.
پوتیت بعنوان یکی از شرکای قدیمی ایزاکمن به مأموریت می آید. او مدیر توسعه کسب و کار در شرکت Draken International و همینطور معاون شرکت Shift۴ بوده است. پوتیت مدیر مأموریت اینسپیریشن ۴ هم بود.

سارا گیلیس، مهندس ارشد عملیات فضایی در اسپیس ایکس است. این سِمَت او را مسئول برنامه جدید آموزش فضانوردان شرکت برای مأموریت هایی مانند اینسپیریشن ۴ و همینطور مأموریت های کرو دراگون ناسا مانند دمو-۲ و کرو-۱ کرده است.
او همینطور در عملیات های کنترل مأموریت تجربه دارد و بعنوان افسر ناوبری مأموریت های ارسال محموله کرو دراگون نقش داشته است.
گیلیس در سال ۲۰۱۵ بعنوان کارآموز در حالیکه همزمان در دانشگاه کلرادو بولدر در رشته مهندسی مشغول کار بود به اسپیس ایکس پیوست. او که در ابتدا قصد داشت نوازنده ویولن شود بعد از صحبت با یک مربی دبیرستان که فضانورد سابق ناسا یعنی “جو تانر”(Joe Tanner) بود نظرش را تغییر داد.

آنا منون مهندس ارشد عملیات فضایی اسپیس ایکس است که توسعه عملیات خدمه را مدیریت می کند و همینطور در کنترل مأموریت شرکت بعنوان مدیر عملیات کار می کند. از مأموریت های قابل توجه او میتوان به مأموریت دارای خدمه دمو-۲ ناسا، کرو-۱ و محموله های CRS-۲۲ و CRS-۲۳ اشاره نمود.
او پیش از این به مدت هفت سال در ناسا بعنوان کنترل کننده بیوپزشکی پرواز ایستگاه فضایی بین المللی کار می کرد. وظایف او شامل پشتیبانی از خدمه ایستگاه فضایی در مدار، همکاری با مهندسان و عرضه دهندگان خدمات پزشکی که از شرکای بین المللی بودند و رهبری عملیات های زیست پزشکی مأموریت های اکسپدیشن ۴۷ و ۴۸ بود.
او بعنوان یک مهندس زیست پزشکی در سازمان بهداشت جهانی و مهندسان بدون مرز کار کرده است.
منون می گوید که علاقه او به فضا از کلاس چهارم ابتدایی شروع شد زمانی که در یک سفر میدانی همه جانبه از ناسا دیدن کرد. معلم او “آلیسون اسمیت بالچ” دختر خلبان شاتل فضایی چلنجر یعنی “مایکل جی اسمیت” بود. اسمیت در سانحه شاتل چلنجر در سال ۱۹۸۶ در گذشت.

این مأموریت مقرر است رکورد بالاترین مداری از زمین که تابحال به آن سفر شده را بشکند. در ماه سپتامبر ایزاکمن و سه خدمه اش در مأموریت اینسپیریشن ۴ سه روز را در مدار ۵۶۵ کیلومتری از زمین گذراندند.
رکورد قبلی متعلق به فضانوردان جمینی ۱۱ ناسا است که در سال ۱۹۶۶ به فاصله ۱۳۷۳ کیلومتری از زمین رسیدند. باآنکه فضانوردان آپولو دورتر از این هم پیش رفتند اما این رکورد همچنان بعنوان دورترین سفر مداری باقی مانده است.
ماموریت پولاریس داون در اوج ارتفاع خود از بخشی از کمربند وان آلن عبور می کند و به خدمه این فرصت را می دهد تا داده های در ارتباط با اثرات تشعشعات فضایی بر سلامت انسان را جمع آوری کنند. کمربند تشعشعی وان آلن ذرات آبستن و پر انرژی مغناطیسی هستند که با ظاهری شبیه به دونات، زمین را احاطه کرده اند.

اولین پیاده روی فضایی خصوصی
حداقل دو نفر از خدمه ی این مأموریت در مدار حدودی ۵۰۰ کیلومتری از زمین به پیاده روی فضایی خواهند پرداخت. کپسول دراگون دارای هوابند نیست ازاین رو فشار کل کابین پیش از باز شدن دریچه کاسته می شود. برای این پیاده روی خدمه لباس فضایی جدید اسپیس ایکس را به تن خواهند کرد.
توسعه لباس های فضایی جدید به همراه نخستین آزمایش شبکه ماهواره ای استارلینک برای ایجاد ارتباطات مبتنی بر لیزر در فضا برای پیشرفت فناوری های مورد نیاز برای سفر به ماه و مریخ در نظر گرفته شده است.

پولاریس ستاره ای در صورت فلکی خرس کوچک است که بعنوان ستاره قطبی برای پیدا کردن قطب شمال در نیمکره شمالی زمین مورد استفاده قرار می گیرد و برنامه پولاریس همانند اسم خود مقرر است چراغ راه بشریت در رسیدن به مقاصد جدید فضایی باشد.
دومین مأموریت پولاریس برپایه مأموریت اول و آن چه خدمه از آن آموخته اند انجام می گیرد.
در نهایت پرتاب سوم این مأموریت، نخستین پرواز فضایی انسان با فضاپیمای استارشیپ خواهد بود. استارشیپ یک موشک و فضاپیمای چند بار مصرف است که برای ارسال انسان ها و محموله به ماه و مریخ توسعه می یابد.
تاریخ انجام این مأموریت معلوم نیست و قبل از آن باید این موشک تاییدیه خویش را از اداره هوانوردی فدرال دریافت کند. هم اکنون زمان دریافت این تاییدیه به تعویق افتاده است.

منبع:

دسته‌ها