کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های خودایمنی با مصرف یک ترکیب خاص

محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند مصرف ویتامین D و مکمل های روغن ماهی امکان دارد خطر مبتلا شدن به بیماری های خودایمنی، رُماتیسم مفصلی، پسوریازیس و تیروئید را کاهش دهند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، مطالعه ای که به تازگی توسط محققان دانشگاه “هاروارد” انجام شده از آن حکایت می کند که مصرف روزانه مکمل های ویتامین D یا تلفیقی از ویتامین D و روغن ماهی امگا ۳، امکان دارد بتواند خطر مبتلا شدن به بیماری های خودایمنی را کم کند و تأثیر این موارد حتی بعد از دو سال هم دیده خواهد شد.
با عنایت به این که این مکمل ها مناسب و غیرسمی هستند و هیچ درمان موثر شناخته شده دیگری برای کاهش میزان بیماری های خودایمنی وجود ندارد، محققان می گویند این یافته ها از اهمیت بالینی بالایی برخوردار می باشند.
بیماری خودایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی طبیعی بدن به اشتباه به سلول های طبیعی حمله کند. رُماتیسم مفصلی، پسوریازیس و تیروئید از شایع ترین بیماری های خودایمنی هستند که با افزایش سن، بخصوص در میان زنان افزایش می یابد.
ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ مشتق شده از غذاهای دریایی هر دو اثر مفیدی بر التهاب و ایمنی دارند، اما هیچ کارآزمایی تصادفی بزرگی آزمایش نکرده است که آیا این مکمل ها می توانند خطر مبتلا شدن به بیماری های خود ایمنی را کاهش دهند یا خیر.
ازاین رو محققان تصمیم گرفتند تأثیر ویتامین D و مکمل های روغن ماهی امگا ۳ را بر میزان بیماری های خودایمنی در ۲۵ هزار و ۸۷۱ بزرگسال آمریکایی(میانگین سنی ۶۷ سال، ۵۱ درصد زن، ۷۱ درصد سفیدپوست غیر هیسپانیک) آزمایش نمایند. ‍هیسپانیک صفتی است که به مردم اسپانیایی زبان یا پرتغالی زبان بخصوص در آمریکای لاتین اطلاق می شود.
شرکت کنندگان هنگامی که به کارآزمایی ملحق شدند، اطلاعاتی در مورد سن، قومیت، منطقه محل سکونت، درآمد، تحصیلات، سبک زندگی، وزن، تاریخچه پزشکی، رژیم غذایی و مصرف مکمل عرضه کردند. سطح ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ خون آنها هم اندازه گیری شد.
سپس شرکت کنندگان به صورت تصادفی ویتامین D(۲۰۰۰ واحد بین المللی در روز) یا دارونمای همسان و اسیدهای چرب امگا ۳(۱۰۰۰ میلی گرم در روز) یا دارونمای همسان دریافت نمودند و از آنها خواسته شد که هر بیماری خودایمنی تشخیص داده شده را طی یک دوره متوسط ​​۵.۳ ساله گزارش کنند.
این بیماری ها شامل رُماتیسم مفصلی، پلی میالژی روماتیکا(درد و سفتی در عضلات اطراف شانه، گردن و باسن)، بیماری تیروئید و پسوریازیس و غیره بودند.
در طول دوره کامل کارآزمایی، یک بیماری خودایمنی تایید شده در ۱۲۳ شرکت کننده در گروه ویتامین D در مقایسه با ۱۵۵ شرکت کننده در گروه دارونما تشخیص داده شد. در گروه اسیدهای چرب امگا ۳، ۱۳۰ مورد تایید شده بود و درگروه دارونما ۱۴۸ مورد تشخیص داده شد. با این وجود بعد از بررسی ها، نتایج آزمایشات نشان دادند که مکمل های اسید چرب امگا ۳ به صورت قابل توجهی میزان آن بیماری ها را تا ۱۸ درصد در مقایسه با دارونما کاهش دادند که نشان دهنده تاثیر بالای مصرف طولانی تر مکمل ها است. محققان اعلام کردند هر دو مکمل ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ در مقایسه با دارونما به تنهایی میزان مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی را حدود ۳۰ درصد کاهش دادند.
محققان می گویند که این نخستین شواهد مستقیمی است که نشان داده است مصرف روزانه مکمل با هر یک از این داروها یا تلفیقی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳، به مدت پنج سال در بین بزرگسالان مسن آمریکا سبب کاهش بروز بیماری های خودایمنی می شود و بعد از دو سال اثر واضح تری دارد.

منبع:

دسته‌ها