کرمی: نهادسازی در حوزه صنایع خلاق را با جدیت دنبال می نماییم

به گزارش خرید بک لینک نمایشگاه تخصصی الگونما با هدف بررسی تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران، این روزها درحال برگزاری است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از جمله مهم ترین محورهای این نمایشگاه می توان به تشریح اهمیت و نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران، تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات و نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان اشاره نمود.
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، ضمن بازدید از این نمایشگاه با اعلان اینکه این حرکت، گام فرهنگ ساز درخوری است، اظهار داشت: اینکه وقتی فرد وارد این نمایشگاه می شود، با وضعیت، چگونگی و صدمه شناسی موضوع مواجه می شود، حرکت فرهنگ ساز و آگاه کننده بسیار خوبی است. هشداری است نسبت به وضعیت کنونی صنایع فرهنگی حوزه کودک و نوجوان که بصورت ناهنجار در بازار کشور ما رها شده است.
حضور پررنگ محصولات خارجی
کرمی اظهار داشت: متاسفانه نتوانستیم آن گونه که باید هم در عرصه تولید محتوا و کاراکترهای ایرانی و محصولات ایران ساخت کار در خوری در کشور داشته باشیم، کودکان و خانواده ها لاجرم به سمت محصولات خارجی در کنار کاراکترهای عمدتاً غربی سوق داده می شوند. سواد رسانه ای و فرهنگی خانواده ها در آن حد نیست که به کاهش این صدمه ها کمک نماید.
وی ادامه داد: هر خانواده با خرید هر اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و ابزار فرهنگی که به صورتی وام دار شخصیت های غربی است، فرزندش را تشویق می کند که با آن شخصیت غربی از کودکی انس بگیرد و رشد کند؛ این شخصیت ها و کاراکترها از کودکی با نوجوانان ایرانی همراه می شوند، می شناسند و در فیلم، انیمیشن و فضای مجازی و بازی دنبال می کنند.
وی افزود: با این اتفاق، ما کودک و نوجوان خودمان را از اسطوره ها، قهرمانان و شخصیت های علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی خودمان روز به روز دورتر و بیگانه تر می نماییم و نتیجه این می شود که کاراکترهای بیگانه و عمدتاً غربی آشناتر و محبوب تر در نظر کودک جلوه گری می کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با تقدیر از این که در این نمایشگاه، یک شناسایی وضعیت محیط و ارائه راه حل هم انجام گرفته که کار بسیار خوبی است، اظهار داشت: بزرگ ترین مشکلی که هم اکنون وجود دارد و با آن مواجه بوده و تلاش می نماییم که رفع نماییم، عدم وجود نهادهای منسجم و ساختارمند در این حوزه می باشد. نهادسازی در بخش خصوصی یکی از کارهایی است که مشغول به انجام رساندن آن هستیم.
خانه های خلاق و نوآوری بعنوان پلت فرم اصلی
رئیس ستاد اجرائی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم و فرهنگی با بیان این که خوشبختانه این سند، امسال مصوب و ابلاغ گردید و اجرائی سازی سند را آغاز نموده ایم، اظهار داشت: حدود ۲۲ نهاد در این سند احصاء شدند که باید اهداف و راهبردهای مدنظر سند را با هم افزایی محقق کنند. برای این کار می بایست از توان بخش خصوصی نهایت بهره را برد؛ نهادسازی، عامل اصلی اجرائی سازی این مهم هست که باید سریع تر شکل بگیرد، خانه های خلاق و نوآوری را در این عرصه بعنوان یک پلت فرم مادر عرضه کردیم.
دفاع فعال در کنار کسب و کار
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه ما تلاش می نماییم در دل خانه های خلاق و نوآوری، شرکت های خلاق حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را رشد و آموزش دهیم تا به جامعه بیایند، اظهار داشت: یادمان باشد، تا این موضوعات، به شکل اقتصادی در نیامده و کسب وکار نشود، نمی توانیم بگوییم موفق هستیم.
کرمی افزود: ما در زمینه صنایع فرهنگی که اشتغال و گردش مالی خوبی به همراه دارد می توانیم دفاع فرهنگی فعالی هم داشته باشیم، در کنار در اختیار گرفتن بازار اقتصادی این حوزه می توانیم در معرفی اسطوره ها قهرمانان و شخصیت های علمی فرهنگی دینی و اجتماعی خود کار درخور و بهتری را در کشور و حوزه تمدنی همسایگان هم داشته باشیم و فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بهتر معرفی نماییم.
مقابله ایجابی
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به بیان راه حل پرداخت و اضافه کرد: راه مقابله با این شرایط، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ایجابی است. یعنی اینطور نیست که فضای مجازی، بخش نوشت افزار، بخش اسباب بازی و عروسک و… را رها نماییم. امیدوار هستم با شکل گیری بیش از پیش شرکت های خلاق در زمینه صنایع فرهنگی و خلاق و در کنار خانه های خلاق و نوآوری، بتوانیم این نهادسازی را با جدیت دنبال نماییم. دوستان ما در مجمع نوشت افزار ایران ساخت حرکت خوبی را از سال ۹۲ اغاز کرده اند و شاهد موفقیت های آن هستم و در خیلی از این پروژه ها مشارکت داشته ام.
کرمی به اهمیت کار زیرساختی برای کودکان ونوجوانان هم اشاره نمود و اظهار داشت: اگر می خواهیم در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی ونوجوانی اغاز نماییم.
در ادامه این مراسم، سعید حسینی دبیر این نمایشگاه و محمد یقینی دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی در ادامه اهداف و فعالیت نمایشگاه را ارائه کردند.
این نمایشگاه که به معرفی محبوب ترین و پرمصرف ترین شخصیت ها در ایران و پیمایش های در رابطه با آن پرداخته و به طراحی و ترسیم مسیر پیش رو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران می پردازد، از ۲۸ دی ماه شروع شده است و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه، از ساعت ۸ لغایت ۲۰ تاریخ اعلام شده، به خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید صیرفی پور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.

منبع:

دسته‌ها