فعالیت غیرطبیعی سیستم ایمنی تا ۸ ماه بعد از ابتلای طولانی به کووید-۱۹

به گزارش خرید بک لینک تحقیقات جدید نشان داده است بیمارانی که ابتلای طولانی مدت به کووید-۱۹ داشته اند، ۸ ماه بعد از مبتلا شدن فعالیت ایمنی غیرطبیعی از خود نشان می دهند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه جدید گزارش داده است که اختلالات سیستم ایمنی در بیمارانی که به مدت طولانی به کووید-۱۹ مبتلا بوده اند، تا هشت ماه بعد از عفونت اولیه ادامه دارد.
تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان داد که ابتلای طولانی مدت به کووید با سطوح بالای زیست نشانگرهای ایمنی خاص مشخص می شود که قوی ترین شواهد عینی را تا به امروز از این بیماری مزمن عرضه می دهد. با این وجود، محققان می گویند هنوز معلوم نیست که واکسیناسیون یا سویه امیکرون چه تأثیری بر کووید طولانی مدت خواهد داشت.
این مطالعه به صورت سیستماتیک ۱۴۷ نفر را به مدت هشت ماه بعد از مبتلا شدن به عفونت حاد ویروس عامل کووید-۱۹ معروف به “SARS-CoV-۲” مورد بررسی قرار داد. حدود ۲۰ درصد از گروه ها علایم کووید طولانی را در چهار ماه بعد از عفونت اولیه تجربه کردند.
از همه افراد حاضر در این مطالعه در چند مرحله در طول مطالعه نمونه خون گرفته شد. محققان به نحوه واکنش سیستم ایمنی هر بیمار در ماه های بعد از مبتلا شدن علاقه مند بودند.
“چانساوات فتسوفان” یکی از نویسندگان این مطالعه جدید اظهار داشت: در انجام این تحقیق، ما به دنبال پروتئین در خون بودیم. این پروتئین ها یا نشانگرهای زیستی، شواهدی از فرایند غیرعادی ناشی از یک بیماری هستند. ما ۳۱ نشانگر زیستی مختلف را که مشکوک بودیم توسط کووید-۱۹ تحریک شوند، تجزیه و تحلیل کردیم و زیرمجموعه کوچکی را شناسایی کردیم که با سندرم کووید طولانی مرتبط بود.
در مقایسه با یک گروه کنترل متشکل از افراد غیر آلوده یا افراد آلوده به سایر کروناویروس ها، شش زیست نشانگر ایمنی خاص به صورت قابل توجهی در بیماران کووید-۱۹ افزایش پیدا کرد. تفاوت کمی در این سطوح نشانگر زیستی بین موارد طولانی کووید و موارد کووید بدون علایم پایدار تا چهار ماه بعد از عفونت وجود داشت. اما از چهار ماهگی، این زیست نشانگرهای ایمنی در افراد غیر مبتلا به کووید طولانی آغاز به کاهش کردند در حالیکه در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، بالا باقی ماندند.
به صورت خاص، این تحقیق اشاره نمود که دو نوع سلول ایمنی شناخته شده بعنوان اینترفرون در مقایسه با سایر گروههای کنترل به صورت قابل توجهی در گروه مبتلا به کووید طولانی بعد از گذشت هشت ماه بالا باقی می ماند. این الگوی اختلال عملکرد سیستم ایمنی به قدری آشکار بود که محققان تنها با مطالعه زیست نشانگرهای ایمنی در نمونه خون توانستند به صورت موثر یک بیمار مبتلا به کووید را با دقت ۸۰ درصد شناسایی کنند.
“فتسوفان” توضیح داد: ما سطوح بالایی از اینترفرون های نوع ۱ و نوع ۳ را یافتیم که انواع پروتئین هایی هستند که سلول ها در پاسخ به حضور یک ویروس می سازند. این اینترفرون ها معمولا بعد از رفع عفونت ناپدید می شوند، اما در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت متوجه شدیم که آنها برای مدت طولانی وجود دارند.
اینترفرون ها(Interferon) نوعی از پروتئین ها هستند که سلول های میزبان آلوده به ویروس آزاد می سازند و باعث تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند. اینترفرون ها از دسته سایتوکاین ها هستند. در واقع اینترفرون ها مولکول هایی در بدن هستند که با مقاوم ساختن سلول به حمله ویروسی، می توانند ضد آنها وارد عمل شوند. اینترفرون ها بخصوص در مقابل عفونت های ویروسی مقاومت می بخشند و در واکنش های ایمنی طبیعی بدن، حتی در غیاب ویروس ها(مثلا در HIV و سرطان) شرکت دارند.
“فتسوفان” همینطور اشاره نمود که این تغییرات ایمنی مداوم با شدت عفونت اولیه مرتبط نیست. در حالیکه کووید طولانی مدت در میزان بالایی برای کسانی که با این بیماری حاد در بیمارستان بستری شده اند، گزارش شده است و از ۱۰ تا ۳۰ درصد موارد خفیف، علایم کووید طولانی مدت را نشان می دهند.
این تحقیق جدید در گروهی از افراد واکسینه نشده که ابتدا در سال ۲۰۲۰ آلوده شده بودند، انجام شد. ازاین رو در این مرحله معلوم نیست که آیا سویه های جدید مانند امیکرون یا برنامه های واکسیناسیون دو تا سه دوز به صورت قابل توجهی بر این خصوصیت های طولانی ایمونولوژیک تاثیر می گذارند یا خیر.
“دیوید درلی” یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: ما بسیار امیدواریم که با یک سویه خفیف تر یا با نرخ واکسیناسیون بالا، ابتلای طولانی مدت کمتری را ببینیم، اما پیش از این که بتوانیم این مورد را به صورت قطعی بگوییم، به داده های ایمنی بیشتری نیاز داریم. ما هم اکنون درحال بررسی بعضی از داده های موج سویه دلتا هستیم تا بفهمیم که آیا واکسیناسیون امکان دارد احتمال ابتلای طولانی مدت کووید را کم کند یا خیر.
مطالعه مشابهی از محققان، نشانگر زیستی ایمنی دیگری را بررسی کرد که تا شش ماه بعد از عفونت اولیه به صورت مداوم در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت افزایش پیدا کرده است. “دیپتی گورداسانی” محقق دانشگاه “کوئین مری” لندن که در این مطالعه جدید مشارکت نداشته است، می گوید که معلوم نیست این نوع اختلالات طولانی مدت در سیستم ایمنی به چه معناست، اما او آنرا نگران کننده می داند.
وی می گوید: اینکه آیا این به علت تداوم ویروس می باشد یا آنتی ژن ویروس یا خودایمنی بعد از عفونت، هنوز معلوم نیست. این می تواند یکی از اینها یا حتی تلفیقی از اینها باشد، اما همه احتمالات باید بررسی شوند.
“گرگ دور” یکی از نویسندگان این مطالعه جدید می گوید ماههای آینده برای درک میزان ابتلای طولانی مدت به کووید-۱۹ توسط سویه امیکرون کلیدی خواهد بود. وی اظهار داشت که قابلیت انتقال گسترده امیکرون می تواند منجر به سطوح قابل توجهی از موارد ابتلای طولانی مدت به کووید-۱۹ شود.
این مطالعه جدید در مجله Nature Immunology انتشار یافته است.

منبع:

دسته‌ها