ذخیره اطلاعات مغناطیسی در ۳ بعد توسط دو مارپیچ جدید

به گزارش خرید بک لینک از آنجاییکه ما تقریباً مرزهای معماری دو بعدی را تا حد زیادی جابجا کرده ایم، حالا دانشمندان موفق به ابداع دو مارپیچ جدید شده اند که اطلاعات مغناطیسی را در فضای سه بعدی ذخیره می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، امروزه آهنرباها کاربردهای زیادی برای تولید انرژی، ذخیره سازی داده ها و محاسبات دارند. اما دستگاههای محاسباتی مغناطیسی در سیستم های دو بعدی به سرعت درحال نزدیک شدن به محدودیت های خود هستند. به همین دلیل، ما شاهد یک روند رو به رشد در حرکت به سمت فضای سه بعدی بوده ایم، جایی که میتوان به تراکم های بالاتری دست یافت و هندسه های سه بعدی، قابلیت های جدیدی را عرضه می کنند.
حالا یک تیم بین المللی به رهبری آزمایشگاه “کاوندیش”(Cavendish) در دانشگاه “کمبریج” از یک روش چاپ سه بعدی پیشرفته برای ایجاد مارپیچ های دوگانه مغناطیسی بهره برده اند که بافت های توپولوژیکی در مقیاس نانو را در میدان مغناطیسی تولید می کند و مسیر را به روی دستگاههای مغناطیسی نسل جدید باز می کند.
“کلر دانلی” نویسنده ارشد این مطالعه از آزمایشگاه “کاوندیش” که اخیرا به موسسه فیزیک شیمیایی جامدات در موسسه “ماکس پلانک” نقل مکان کرده است، اظهار داشت: کارهای زیادی در مورد این فناوری به نام “حافظه پیست مسابقه” که نخستین بار توسط “استوارت پارکین” پیشنهاد شد، انجام شده است که البته هنوز به تکامل نرسیده است. ایده این است که داده های دیجیتال را در دیواره های حوزه مغناطیسی نانوسیم ها ذخیره نماییم تا دستگاههای ذخیره سازی اطلاعات با قابلیت اطمینان، عملکرد و ظرفیت بالا تولید شوند.
وی ادامه داد: اما تا به حال، تحقق این ایده بسیار دشوار بوده است، چونکه ما باید بتوانیم سیستم های مغناطیسی سه بعدی بسازیم و همینطور باید تأثیر سه بعد را هم بر مغناطش و هم بر میدان مغناطیسی درک نماییم.

مغناطش(Magnetization) یا قطبی سازی مغناطیسی در الکترومغناطیس کلاسیک، میدانی برداری است که چگالی گشتاورهای مغناطیسی دائم یا القایی در یک ماده مغناطیسی را نشان داده است. منشاء گشتاور مغناطیسی مولد مغناطش می تواند جریان الکتریکی ناشی از حرکت الکترون های اتم، اسپین الکترون ها یا هسته باشد.
همینطور در الکترومغناطیس کلاسیک، میدان مغناطیسی، میدان به دست آمده از بار الکتریکی درحال حرکت است. به سخن ساده تر، میدان مغناطیسی، حاصل تاثیر دو میدان الکتریکی(برای نمونه دو بار مثبت و منفی) بر روی هم است که به درست شدن یک میدان مغناطیسی می انجامد. میدان مغناطیسی از تک بارها، سیم های حامل جریان، جهت گیری دو قطبی های مغناطیسی(آهنرباهای دایمی)، جریان سیال رسانا(میدان مغناطیسی زمین) ایجاد می شود.
“دانلی” افزود: ازاین رو در چند سال گذشته، تحقیقات ما بر روی توسعه روش های جدید برای تجسم ساختارهای مغناطیسی سه بعدی متمرکز شده است. بعنوان مثال می توانید به سی تی اسکن در بیمارستان فکر کنید، اما سی تی اسکنی برای آهنربا.
وی ادامه داد: ما همینطور یک تکنیک چاپ سه بعدی برای مواد مغناطیسی توسعه داده ایم.
هدف محققان این است که حالا پتانسیل کامل رفتن از دو به سه بعد را از نظر میدان مغناطیسی بررسی نمایند. آنها استدلال می کنند که بافت های با پیوند قوی در مارپیچ های مغناطیسی می توانند حامل بالقوه ای از اطلاعات باشند و امکانات جدیدی برای به دام انداختن ذرات، تکنیک های تصویربرداری و مواد هوشمند عرضه کنند.

منبع:

دسته‌ها