کلاس تیانگونگ تلاش چین برای ترویج علوم فضایی

خرید بک لینک: بگفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، مقرر است فضانوردان ماموریت ˮشنژو ۱۳ˮ(Shenzhou XIII) چین پس از ظهر پنجشنبه(پس فردا) یک سخنرانی فضایی از ایستگاه فضایی تیانگونگ برای دانشجویان/دانش آموزان سراسر جهان داشته باشند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، آژانس فضایی سرنشین دار چین روز دوشنبه اعلام نمود که سه فضانورد این ماموریت پنجشنبه در ساعت ۳: ۴۰ پس از ظهر به وقت پکن(۱۱: ۱۰ به وقت تهران) این سخنرانی را شروع خواهند کرد. این سخنرانی بصورت زنده برای مخاطبان در سراسر جهان پخش خواهد شد.
“وانگ یاپینگ” فضانورد زن ۴۱ ساله چینی به همراه دو فضانورد مرد چینی به اسامی “ژای زیگنگ” و “ای گوانگفو” از فضانوردان این ماموریت هستند که اکنون در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین مستقر هستند.
فضانوردان طی این مطالعه به بینندگان نشان خواهند داد که چگونه در ایستگاه فضایی زندگی و کار می کنند و در ادامه نیز آزمایش های علمی انجام می دهند تا به دانش آموزان/ دانشجویان نشان دهند که چگونه گرانش در فضا بصورت متفاوت عمل می کند. آنها همین طور در آخر این سخنرانی به سوالات بینندگان پاسخ خواهند داد.
گروه هایی از دانشجویان در پکن، نانینگ در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ و ونچوان در استان سیچوان و همین طور مناطق اداری ویژه هنگ کنگ و ماکائو در این سخنرانی و ارتباط ویدئویی شرکت خواهند کرد.
آژانس فضایی سرنشین دار چین هفته گذشته اعلام نمود که این سخنرانی بمنظور شروع “کلاس تیانگونگ”(Tiangong Class) که نخستین مجموعه سخنرانی های فرازمینی چین برای ترویج علم فضایی است، صورت خواهد گرفت.
فضانوردان ماموریت “شنژو-۱۳” در ۱۵ اکتبر سوار بر موشک “لانگ مارچ ۲ اف” از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲: ۲۳ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹: ۵۳ به وقت تهران) به فضا رفتند. “شنژو-۱۳” هشت ساعت بعد از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام “تیانه”(Tianhe) متصل شد. آنها مقرر است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند.
این برای بار دوم خواهد بود که وانگ در یک سخنرانی فضایی شرکت می کند. وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر پنج ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده ای روستایی به دنیا آمده است، به سبب مصمم بودن در میان همکارانش مشهور است. او بعد از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. او پیش تر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ در ماموریت شنژو ایکس(Shenzhou X ) شرکت کرده بود.
در ژوئن ۲۰۱۳، وی در ماموریت شنژو ایکس که نزدیک به ۱۵ روز به طول انجامید، شرکت کرد. در آن ماموریت، او نخستین سخنرانی مبتنی بر فضا این کشور را از داخل یک ماژول ایستگاه فضایی آزمایشی برای بیش از ۶۰ میلیون دانش آموز/دانشجو چینی انجام داد. این رویداد چین را به دومین کشوری تبدیل کرد که بعد از ایالات متحده، کلاس علوم فضایی برای دانش آموزان برگزار کرده است.
ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در صورتیکه انتظار می رود ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود اختتام دهد. چین می خواهد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل گردد تا با رقبای خود همچون ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می چرخد، ​​ایجاد کند.

منبع:

دسته‌ها