حذف حافظه کوتاه مدت در موش ها با بهره گیری از نور!

دانشمندان راهی برای حذف حافظه کوتاه مدت در موش ها با بهره گیری از نور یافته اند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان دانشگاه “کیوتو” در ژاپن با بهره گیری از یک سیستم عصبی-نوری موفق شدند خاطرات موش ها را دستکاری کنند.
این مطالعه هنوز در مرحله آزمایشی است، اما بنظر می رسد که این ابزار پاک کننده حافظه از فیلم معروف «مردان سیاه پوش» یا یک روش پزشکی که در فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» مورد استفاده قرار گرفت، الهام گرفته شده است.
این مطالعه با قرار دادن موش ها در یک محفظه تاریک انجام شد که به آنها شوک الکتریکی وارد می شد. وقتی یک موش وارد آن محفظه می شد، یک شوک الکتریکی به آن وارد می شد و این موجب می شد که مضطرب شود و به اطراف بدود.
اما موش هایی که با این ابزار جدید تحت آزمایش قرار گرفتند، بعداً آن شوک الکتریکی را فراموش کردند و در آن محفظه آرام نشستند و حتی باردیگر حاضر به ورود به آن شدند.
خاطرات در طول خواب با یک فعالیت عصبی به نام “تقویت طولانی مدت”(LTP) تثبیت می شوند. تعدادی از محققان که توسط “آکیهیرو گوتو” از دانشگاه “کیوتو” رهبری می شود، از تاباندن نور بر روی برخی نورون ها برای مهار سنتز “کوفیلین” که پروتئینی است که برای “LTP” ضروری می باشد، استفاده می نمایند.
پروسه “LTP” با تقویت سیناپس ها با فعالیت عصبی، حافظه و تشکیل خاطرات را سبب می شود و با بررسی این که کدام سلول ها تحت پروسه “LTP” قرار می گیرند و زمانی که آنرا انجام می دهند، می توان زمان شکل گیری حافظه و مکان ذخیره سازی آن در مغز را تعیین کرد.
پروسه “LTP” همین طور می تواند با بهره گیری از داروها مختل شود، اما آنها در هدف قرار دادن مناطق مشخصی از مغز دقیق نیستند.
پژوهشگران به موش ها یک “ویروس در رابطه با آدنو”(AAV) تزریق کردند که در تحویل ژن استفاده می شود و پروتئینی که از “کوفیلین” تولید شده و نور فلورسنت را ترکیب می کند تا مکان خاطرات تشکیل شده را مشخص نماید. این پروتئین، اکسیژن واکنشی را آزاد می کند که وقتی در معرض نور قرار می گیرد، ترکیبات مجاور مانند “کوفیلین” را غیرفعال می کند.
“گوتو” قسمت مورد نظر خود از مغز موش ها را دو بار در این مطالعه روشن کرد. یک دفعه درست پس از یادگیری و بار دیگر در صورتیکه موش ها برای دومین بار می خوابند و دریافت که این فرایند، حافظه کوتاه مدت موش ها را پاک می کند.
وی در مصاحبه ای با روابط عمومی دانشگاه “کیوتو” اظهار داشت: حیرت انگیز بود که حذف “LTP” با تاباندن هدفمند نور کاملا حافظه کوتاه مدت را پاک کرد.
“یاسونوری هایاشی” یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید معتقد می باشد که این تکنولوژی جدید روشی را برای جداسازی شکل گیری حافظه هم بصورت زمانی و هم از نظر مکانی در سطح سلولی ارائه می دهد. وی با اشاره به این که ناهنجاری های سیناپسی در رابطه با “LTP” در اختلالات حافظه و یادگیری مانند بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی نقش دارند، اظهار داشت: انتظار داریم روش ما به طیف وسیعی از درمان ها برای اختلالات روانی منجر شود.
این مطالعه در مجله Science انتشار یافته است.

دسته‌ها