بخش هایی از هابل همچنان در حالت ایمن هستند

ناسا اعلام نمود گرچه دوربین پیشرفته تلسکوپ فضایی هابل باردیگر کار خویش را از سر گرفته است، اما برخی اجزای این تلسکوپ فضایی ۳۰ ساله هنوز و بعد از گذشت بیشتر از دو هفته از عملکرد نادرست همچنان در حالت ایمن هستند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، ناسا اعلام نمود تلسکوپ فضایی هابل با گذشت بیشتر از دو هفته از بروز یک مشکل در سیستم آن، هنوز بخش های زیادی از آن در حالت ایمن قرار دارد، اما بخش هایی از این تلسکوپ فضایی ۳۰ ساله هم کار خویش را باردیگر از سر گرفته اند که دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) هابل هم جزو آن دسته از ابزار است که عملیات خویش را باردیگر از سر گرفته است.
دوربین پیشرفته نقشه برداری این تلسکوپ فضایی مشهور از ۷ نوامبر باردیگر آغاز به کار کرده و از آن زمان تابحال مشاهدات علمی فضایی را انجام می دهد.
ناسا در ادامه افزود که دوربین پیشرفته نقشه برداری، نخستین ابزاری بود که بازیابی شد؛ چونکه هنگام بروز آخرین مشکل چندان گرفتار مشکل خاصی نشده بود. سایر ابزارهای علمی همچنان در حالت ایمن هستند و در تلاشیم تا دریابیم چه چیزی سبب ایجاد مشکل همگام سازی در ارتباطات داخلی این تلسکوپ شده است.
“دوربین پیشرفته نقشه برداری”(Advanced Camera for Surveys) که در مارس سال ۲۰۰۲ میلادی نصب شده است، نشانگر نسل سوم ابزارهای دقیق که روی هابل نصب شده، می باشد. این دوربین در کنار دیگر وظایف به مشاهده و بررسی آب و هوای دیگر سیارات منظومه شمسی، مشاهده و نقشه برداری از کیهان و همینطور مطالعه نوع و چگونگی توزیع ستارگان می پردازد. این دوربین دارای مزایایی از قبیل وضوح بسیار زیاد، بازده کوانتومی و فیلترهای امولسیون دار پرقدرت است. تصاویر گرفته شده بعد از نصب این دوربین نقاطی از جهان را نشان دادند که پیش از آن هیچگاه دیده نشده بودند.
تجهیزات علمی این تلسکوپ فضایی در روز دوشنبه، ۲۵ اکتبر بعد از آن که گرفتار مشکل همگام سازی در ارتباطات داخلی شد، در حالت ایمن (safe mode) قرار گرفتند.
هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است که در آوریل سال ۱۹۹۰ به فضا ارسال شد و تابحال نشانه هایی از گذر عمر نشان داده است. برای مثال، این تلسکوپ برای بیشتر از یک ماه در تابستان گذشته گرفتار مشکلی در کامپیوتر اصلی شده بود. تیم هابل بعد از فعال سازی سخت افزار پشتیبان موفق به راه اندازی مجدد هابل در ماه ژوئیه شدند.
مشکل کنونی آن چنان جدی نیست، چونکه تنها تجهیزات علمی هابل و نه کل تجهیزات این تلسکوپ گرفتار مشکل شده است. با این وجود باید منتظر اطلاعات جدید باشیم.
تاریخ هابل مملو از موانع و چالش هایی است که بر آنها غلبه کرده است. این تلسکوپ با آیینه ای معیوب به فضا پرتاب شد. مشکلی جدی که فضانوردان آنرا در یک پیاده روی فضایی در دسامبر سال ۱۹۹۳ برطرف کردند.
فضانوردان هابل را طی چهار مأموریت بروزرسانی و تعمیر کردند. آخرین مأموریت در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت. چنین مأموریت هایی به حفظ هابل برای این مدت طولانی کمک کردند.
ناسا حالا می خواهد یک تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جدید به نام “جیمز وب” به فضا بفرستد. “وب” در نقطه لاگرانژی ۲ در فاصله یک میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار خواهد گرفت.

منبع:

دسته‌ها