نگاهی به فعالیت استقامت از زمان فرود بر مریخ تابحال

به گزارش خرید بک لینک محققان پشتیبان مأموریت ˮمریخ نورد استقامتˮ ناسا در طول دوره مقارنه خورشیدی زمان کافی برای درک و بررسی داده های جمع آوری شده توسط استقامت از زمان فرودش بر دهانه ˮجزروˮ داشتند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، مریخ نورد “استقامت” و محققان این مأموریت طی هشت ماه گذشته به موفقیت های بسیاری دست یافته اند. در آغاز این مأموریت، محققان زمان زیادی را برای برنامه ریزی فعالیتهای استقامت اختصاص می دادند چون که این مریخ نورد می بایست برای اولین بار برخی کارها مانند نخستین حرکت خود در مریخ و نخستین استفاده از ابزارهای علمی و نخستین نمونه برداری را انجام می داد. در ابتدا انجام این کارها و فعال کردن این ابزار برای بار نخست دلهره آور بود چونکه آنها بسیار پیچیده هستند و برای عمل کردن احتیاج به پردازش چندین سیستم دارند.
هم اکنون اما داستان تغییر کرده و انجام عملیات نمونه برداری به یکی از کارهای عادی این مریخ نورد تبدیل گشته است و استقامت هم با استفاده از ابزارهای نصب شده روی برجک که در انتهای بازوی رباتیک قرار دارد به کاوش مریخ می پردازد.
طی ماه های گذشته “استقامت” برای نخستین بار عملیات نمونه برداری را شروع کرد. سنگی که برای نمونه برداری مورد هدف قرار گرفت قطعه سنگی به نام “روشه”(Rochette) بود و مریخ نورد استقامت از یک مته در انتهای بازوی رباتیک دو متری خود برای حفر کردن سوراخی در این سنگ استفاده نمود. بعد از حفر سنگ و نمونه برداری از مرکز آن، “استقامت” لوله مخصوص نمونه را پنج بار و هر بار به مدت یک ثانیه به لرزش درآورد. این روش که “percuss to ingest” نامیده می شود سبب سرازیر شدن نمونه به پایین لوله و پاک شدن لبه های لوله ی آزمایش از مواد باقی مانده می شود.

بازوی رباتیک و برجک یک پلت فرم بسیار پایدار و قابل اطمینان هستند که باید علاوه بر پشتیبانی مداوم بر دو ابزار PIXL و SHERLOC که در مجاورت آنها قرار دارند، از تمام ابزارهای دیگر هم پشتیبانی کنند. شاید درک نحوه نصب همه این سیستم ها بر روی یک پلت فرم سخت باشد اما باید گفت این کار با یک طراحی مکانیکی هوشمندانه امکانپذیر شده است. ابزار SHERLOC بر روی بازوی رباتیک مریخ نورد “استقامت” تعبیه شده است. “SHERLOC” از طیف سنج، یک لیزر و یک دوربین برای جستجوی ترکیبات آلی و مواد معدنی که امکان دارد تحت تاثیر زندگی میکروبی قرار گرفته باشند استفاده می نماید. همینطور دوربین “WATSON” برای “SHERLOC” مانند دستیار زمین شناس عمل می کند و بافت سنگ و خاک مریخ را بزرگنمایی و ثبت می کند.
از راه این پلتفرم، ابزار PIXL مشاهدات علمی فلورسانس اشعه ایکس را انجام داده و یک پرتو اشعه ایکس متمرکز با قطر حدود ۱۲۰ میکرومتر را منتشر می کند. برای انجام این کار، PIXL به صورت مداوم فاصله بین خودش و سنگ مورد نظر را بررسی و تظیم می کند تا پرتو اشعه ایکس را با دقت منتشر کند. این عمل بسیار شبیه انداختن نخ در یک سوزن است و احتیاج به دقت بالایی دارد.

منبع:

دسته‌ها