هابل ثبت کرد تصویری خارق العاده از یک کهکشان ستاره فشان!

خرید بک لینک: تلسکوپ فضایی هابل تصویری خارق العاده از یک کهکشان در فاصله ی ۸۰ میلیون سال نوری از زمین ثبت نمود. کهکشانی که نشان از انفجار تشکیل ستارگان دارد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل دیلی میل، این کهکشان مارپیچی که “ان جی سی ۴۶۶۶”(NGC ۴۶۶۶) نام دارد در فاصله ی حدود ۸۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی “ویرگو”(Virgo) قرار دارد.
طبق بیانیه ناسا، این کهکشان در دسته ی کهکشان های ستاره فشان قرار می گیرد برای اینکه به سرعت درحال تشکیل ستاره است.
این آژانس فضایی معتقد می باشد که علت ستاره فشان بودن کهکشان “ان جی سی ۴۶۶۶” رخ دادن فعل وانفعالات گرانشی با سایر همسایگان و یک کهکشان کوتوله است که کهکشانی کوچک متشکل از چند میلیارد ستاره است.

ناسا اضافه کرد: انفجار ستاره ای کهکشان “ان جی سی ۴۶۶۶” موجب به وجود آمدن نوعی آب وهوای غیرمعمول کیهانی به نام ابَرباد(superwind) می شود. ابَرباد به انتقال بزرگ گاز از قلب کهکشان به فضا گفته می شود. این پدیده در نتیجه ی بادهای به وجود آمده در اثر مرگ ستارگان و انفجار ابرنواخترهای پرانرژی ایجاد می شود.
در یک دهه گذشته دو ابرنواختر در “ان جی سی ۴۶۶۶” رخ داده است که یکی از آنها در سال ۲۰۱۴ و دیگری در سال ۲۰۱۹ بوده است. ابرنواختری که در سال ۲۰۱۹ رخ داد ۱۹ برابر بزرگ تر از خورشید بود.
ناسا اشاره کرد که میزان “ابَربادی” که از این کهکشان نشات می گیرد بسیار زیاد است و این ابَرباد ده ها هزار سال نوری توسعه می یابد. با این وجود نمی توان آنرا در این تصویر مشاهده کرد.

در سال ۲۰۱۰ تلسکوپ ۲.۲ متری “MPG/ESO” در رصدخانه “لاسیلا”(La Silla) در شیلی موفق به رصد کهکشانی کم نور در فاصله ی سه میلیون سال نوری از کهکشان “ان جی سی ۴۶۶۶” شد. بااینکه این کهکشان با مشاهدات رادیویی و اشعه ایکس قابل رویت بود اما دوربین میدان باز هابل قادر به ثبت آن نشد.
کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی است و در بین معمول ترین انواع کهکشان ها قرار دارد. این کهکشان ها بازوهایی دارند که از مرکز آنها خارج شده و به آنها ساختاری مارپیچی می دهد. بیشتر کهکشان های مارپیچی از یک صفحه ی تخت و چرخان از ستارگان، گاز و غبار تشکیل شده اند.

“هابل” بیش از ۳۰ سال است که در فضا فعالیت می کند و مقرر است به زودی اواخر سال جاری تلسکوپ فضایی “جیمز وب” جایگزین آن شود.
“هابل” از زمان پرتاب در سال ۱۹۹۰ تا حالا بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده است و ۱۸ هزار مقاله علمی بر طبق داده های آن انتشار یافته است. این تلسکوپ با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین و در ارتفاع ۵۴۷ کیلومتری، کمی بالاتر از ایستگاه فضایی بین المللی در گردش است. نام این تلسکوپ برگرفته از نام “ادوین هابل”، ستاره شناس معروف است که انبساط جهان را کشف کرد.

منبع:

دسته‌ها