ابداع یک ایمپلنت مغزی که امکان دیدن برخی تصاویر را برای افراد نابینا فراهم می آورد

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران اسپانیایی موفق شده اند تا با کاشت یک سیستم مجهز به الکترود در مغز شخصی نابینا و استفاده از شبکیه مصنوعی، امکان دیدن تصاویر ساده را برای او فراهم نمایند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، باآنکه ایمپلنت های مغزی هم اکنون به افراد نابینا امکان می دهند تا الگوهای ساده ای را ببینند اما دانشمندان اسپانیایی به تازگی موفق شده اند روش متفاوتی را عرضه کنند که با تحریک مستقیم قشر بینایی مغز، تصاویر قابل درکی را تولید می کند.
این سیستم آزمایشی، یک شبکبه مصنوعی را در بر دارد که روی یک عینک معمولی نصب شده است. این ابزار، نور را از میدان بینایی مقابل عینک تشخیص می دهد و آنرا به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که به یک ماتریس سه بعدی متشکل از ۹۶ میکرو الکترود کاشته شده در مغز کاربر منتقل می شوند.
پهنای این ایمپلنت، چهار میلی متر است و طول هر الکترود به ۱/۵ میلی متر می رسد. آنها به مغز نفوذ می کنند؛ ازاین رو می توانند فعالیت الکتریکی نورون ها در قشر بینایی را هم مورد بررسی قرار دهند و هم تحریک کنند. تحریک فعالیت نورون ها به شخص امکان می دهد تا الگوهای نور را که به واسطه شبکیه مصنوعی منتقل می شوند، دریافت کند.
سال گذشته، نمونه ای از یک سیستم مجهز به ۱۰۰۰ الکترود، با موفقیت روی گروهی از نخستی سانان آزمایش شد که نابینا نبودند. گروهی از دانشمندان ” دانشگاه میگل هرناندز الچه” (UMH)، نمونه جدید این سیستم را روی یک زن ۵۷ ساله آزمایش کردند که به مدت ۱۶ سال کاملا نابینا بود. او بعد از یک دوره آموزشی یاد گرفت که تصاویر ساخته شده با این ابزار را درک کند و همچنین، حروف و سایه اشیای خاصی را تشخیص دهد.
نتایج آزمایش نشان داد که این سیستم نه تنها بر عملکرد قشر مغز تأثیر می گذارد، بلکه نورون های مجاور را هم تحریک می کند. این ایمپلنت نسبت به آرایه های الکترود مشابه خود که روی سطح مغز قرار می گیرند، به جریان الکتریکی کمتری نیاز دارد و همین مبحث باعث می شود که کاربرد آن ایمن باشد. این سیستم، شش ماه بعد از کاشت، برداشته شد.
قبل از به کار گرفتن این فناوری در سطح عملی، باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد؛ ازاین رو دانشمندان هم اکنون به داوطلبان نابینا نیاز دارند تا آزمایش های بیشتری را انجام دهند. این آزمایش ها با تحریک یک گروه بزرگتر از نورون ها به صورت همزمان همراه می باشد تا تصاویر پیچیده تری تولید شوند.
این پژوهش، در “Journal of Clinical Investigation” به چاپ رسید.

دسته‌ها