خرید بک لینک: باوجود تفاوت های بزرگ در مدل و سیستم مدیریت سیاسی آمریکا و چین، دو کشور در حوزه مدیریت و حکمرانی پلتفرمی با چالش ها و مسائل مشابهی دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، این روزها، پلت فرم های دیجیتال و داده هایی که همه روزه بر اثر فعالیت آنها تولید می شوند، در مرکز توجه فعالان اقتصادی، دولت ها، جامعه مدنی و حتی کاربران عادی قرار گرفته اند. ایالات متحده آمریکا و چین با وجود خصومت، درگیری و رقابت شدید، یک خصوصیت مشترک بزرگ دارند.
این دو کشور بزرگ ترین پلت فرم های فناوری جهان را ساخته و توسعه داده اند. آمازون، توئیتر، علی بابا، فیس بوک، وایبو، آلفابت، وی چت، اپل، بایدو و هوآوی، غول های بزرگ دنیای فناوری هستند که بی گمان هیچ شرکتی در هیچ نقطه دیگری در جهان نمی تواند به رقابت با آنها بپردازد.
این در حالی است که باوجود تفاوت های بزرگ در مدل و سیستم مدیریت سیاسی واشنگتن و پکن، دو کشور در حوزه مدیریت و مهار پلت فرم ها با مسائل مشابهی دست و پنجه نرم می کنند. حکمرانی پلتفرمی طیف گسترده ای از مسائل را شامل می شود. همچون این مسائل می توان به مطالبی چون مدل تجاری، کنترل محتوا، سیاست های رقابتی، امنیت، حریم شخصی و نوآوری مالی و فناورانه، اشاره نمود.
امروزه متخصصان در تلاش هستند که همه ابعاد یاد شده را در مطالعات گنجانده و مورد بررسی عمیق قرار دهند. میلتون مولر، بنیانگذار پروژه حکمرانی اینترنت در دانشکده سیاست گذاری عمومی دانشگاه جورجیا و یکی از متخصصان برجسته حوزه مطالعات فضای مجازی، اخیراً در جریان کنفرانسی تخصصی با موضوع «مقایسه حکمرانی پلتفرمی چین و آمریکا» در مورد مسئله مواجهه با پلت فرم ها و تفاوت روش دو ابر قدرت بزرگ جهان در پیگیری این هدف، با کارشناسان مشهور این حوزه، به گفتگو نشسته است. در این نوشتار، به بازتاب نظرات کارشناسان حاضر در سمینار یاد شده خواهیم پرداخت.
پروفسور ژو پیشی، کارشناس حوزه فناوری، در این مورد می گوید: «کنترل موفق بازارهای جهانی توسط پلت فرم های چینی، شرکت های فناوری این کشور را در موقعیتی حساس و تاریخی قرار داده است. پکن برای اولین بار بعد از سالهای دهه ۷۰ میلادی، باتوجه به شرایط موجود، به سمت ورود نیروهای بازار به اقتصاد این کشور حرکت کرده است.»
وی در تکمیل تحلیل خود، به سیر تحول ورود بخش خصوصی به بازار دولتی و تحت کنترل چین پرداخت و در انتهای بحث خود، اعلام نمود که ۷ وزارتخانه و سازمان در امر تنظیم قوانین و چارچوب های پلت فرم های چینی، مشارکت دارند.
میلتون مولر نیز، خود بتازگی طی یادداشتی با عنوان «تنظیم گری دسترسی به بازار توسط آمریکا و چین: نئومرکانتلیسم در خدمات دیجیتال» ادعا نمود که ظهور پلت فرم های بزرگ چینی بیش از آن که نتیجه سیاست حمایتی دولت این کشور باشد، حاصل ورود کارآفریان قدرتمند به این بازار رقابتی است. ایشان سپس نوشتار خود، تصریح کرده است که دو کشور محدودیت هایی را برای ورود پلت فرم های رقیب به کشور خود در نظر گرفته اند. نئومرکانتلیسم دیجیتال، نامی است که وی برای شرایط تجاری، ژئوپلیتیک و امنیتی، در رقابت فناورانه طرفین انتخاب نموده است.
دکتر جوآن گری، استاد دانشگاه فناوری کویینزلند، با اشاره به تأثیرات مداخله چین و آمریکا در بخش فناوری، بر شرایط جهان، اعلام نمود که هر دو کشور دراین زمینه، داده های خودرا پنهان کرده و درحال فریب یکدیگر هستند. وی در نهایت با پرسشی بنیادین بحث خودرا به انتها رساند:
«چگونه می توان در حوزه اقتصاد پلتفرمی، از هژمونی آمریکا و چین، فراتر رفت و پیشی گرفت؟»
مدیریت محتوا؛ مدل چینی و آمریکایی
دومین جلسه از همایش یاد شده، با موضوع «حکمرانی محتوا» و با حضور جوفانگ وانگ، از دانشگاه آکسفورد، ییک چان چین، از دانشگاه پکن و جینهه لیو و ینگ لی، از دانشگاه چینهوا، اجرا شد. در این بخش به بررسی مهم ترین نکات ارائه شده از طرف این متخصصان خواهیم پرداخت.
جوفانگ وانگ در این جلسه و با اشاره به مقاله خود، با عنوان «مطالعه تطبیقی اصول اساسی دولت ها در مدیریت پلتفرم» اصول اساسی حاکم بر آمریکا و چین را به ترتیب، «آزادی بیان» و «مدیریت افکار عمومی» اعلام نمود و اظهار داشت: «اصل آمریکایی می تواند منجر به درگیری یا همکاری پلت فرم با دولت شود. این در شرایطی است که مدل چینی، متضمن تحقق حکمرانی مشارکتی میان پلت فرم ها و دولت می باشد.»
ییک چان چین ضمن ارائه مقاله ای با عنوان «مطالعه تطبیقی حکمرانی انتشار اطلاعات غلط، در بستر رسانه های اجتماعی چین و آمریکا»، به مقایسه انواع مختلف تنظیم گری، از جمله، خود تنظیمی، هم تنظیمی و مقررات بیرونی و اثرات آن در کنترل پدیده هایی چون دیپ فیک، اخبار جعلی و … پرداخت.
جینهه لیو و ینگ لی نیز با ارائه مقاله ای تحت عنوان «مقایسه مکانیسم حکمرانی محتوا در چین و آمریکا»، مدل چینی را «پدرسالاری تحت هدایت حزب» و مدل آمریکایی را «فردگرایی مبتنی بر جامعه-بازار» ارزیابی کردند و همین تفاوت را مبنای دشواری ورود پلت فرم ها به کشور رقیب می دانند.
سیاست های رقابتی؛ دوره تشویق شرکتهای فناوری گذشت
در نشست سوم این سمینار، کارشناسان، به طرح دیدگاه های خود در مورد سیاست های رقابتی طرفین پرداختند.
پروفسور هی چینگ، از دانشگاه پست و مخابرات پکن، بعد از طرح مسئله مقاله خود، با اشاره موردی به پرونده شرکت علی بابا، شمای کاملی از قوانین و سیاست های ضد انحصار در چین ارائه داد.
دکتر سارا او، از مؤسسه سیاست گذاری فناوری، در قالب ارائه مقاله خود، به موضوع کارهای انحصاری پلت فرم های آمریکایی و چالش های قانونگذاران با شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده در حوزه مبارزه با انحصار گرایی پرداخت. ایشان سپس بحث خود، فعالیت در خیلی از حوزه های ضد رقابتی را که پلت فرم ها به آنها متهم هستند، لیست بندی کرد و مدارکی برای اثبات آنها ارائه داد.
دکتر لیانروی جیا، از دانشگاه تورنتو و پروفسور دواین وینسک از دیگر حاضران این جلسه بودند. آنها در طول ارائه خود، به مقایسه میزان «مالی سازی شرکت های فناوری چین و ایالات متحده» پرداختند و خاطرنشان کردند که بر خلاف تصور عموم در خصوص انحصار مالکیت شرکت های فناوری از طرف دولت، سرمایه گذاران خیلی از پلت فرم های چینی نهادهای بین المللی و سرمایه گذاران خارجی هستند.
نینگ لی، دانشجوی دکتری دانشگاه جیائو تونگ شانگهای نیز برمبنای مقاله خود با عنوان «تصمیم راهبردی چین و آمریکا برای مواجهه با رشد پلت فرم های دیجیتال»، استدلال کرد که پلت فرم های اینترنتی، مراحل رشد بی ضابطه و خود تنظیم گرانه را پشت سر گذاشته اند. هم اکنون، رشد شرکت های یاد شده، نظم و سامان یافته است و دولت ها اندک اندک از فضای تشویق و نظارت منفعلانه، وارد فضای مقررات سختگیرانه تر و فعال تر شده اند.
موضوعاتی چون حریم شخصی، امنیت سایبری و ارزهای دیجیتال نیز از دیگر محورهای این سمینار بودند. برگزاری چنین نشست هایی در فضای علمی و آکادمیک مبین افزایش آگاهی دولت ها و جامعه مدنی جهانی در مورد لزوم مواجهه مؤثر با رشد بی سابقه و بی قاعده شرکت های فناوری بزرگ و انحصار گر حاضر در این بازار است.
منبع: mpo-kr.ir