تشخیص یک سال زودتر سرطان ریه با هوش مصنوعی جدید

خرید بک لینک: یک هوش مصنوعی جدید می تواند به تشخیص سریع سرطان ریه کمک نماید و تا حالا در تشخیص نود و هفت درصد از تومورها موثر بوده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، زود رسیدن اخبار بد می تواند خبر خوبی باشد. برمبنای تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا، دانشمندان از یک برنامه هوش مصنوعی جدید رونمایی کرده اند که می تواند علایم کلیدی سرطان ریه را در سی تی اسکن، یک سال زودتر از روش های موجود شناسایی کند.
از آنجائیکه سرطان یک بیماری پیش رونده است که تشخیص دیرهنگام آن کمتر قابل درمان است، این برنامه هوش مصنوعی جدید می تواند به نجات جان افراد بسیاری کمک نماید.
سرطان ریه شایع ترین علت مرگ ناشی از انواع بیماریهای سرطان است، برای اینکه سالانه ۱.۸ میلیون نفر در سراسر جهان را از بین می برد. اما مشکل اینجاست که سرطان ریه در بیشتر موارد، دیر تشخیص داده می شود که متأسفانه به همین سبب، درمان آن کمترین نتیجه را در بردارد. بنا بر این است که پژوهشگران با بهره گیری از هوش مصنوعی در پروسه غربالگری سرطان ریه، به آن امیدوار شده اند، چونکه پروسه تشخیص را تسریع کرده و بطور بالقوه بیماران را در مرحله اولیه و قابل درمان تشخیص می دهد.
اسکن های رایج توموگرافی کامپیوتری(CT) مشهور به سی تی اسکن می توانند خاصیت های تومورهای ریه را نشان دهند و بیوپسی یا جراحی بعد از سی تی اسکن می تواند بدخیمی تومور را تأیید کند. اما در بررسی و تشریح هر اسکن از یک رادیولوژیست متخصص استفاده می شود که باید ۳۰۰ تصویر را برای تشخیص علایم کلیدی تومورهای ریه که می توانند بسیار ظریف و کوچک باشند، بررسی کند.
در صورتیکه آزمایشات با بهره گیری از سی تی اسکن برای غربالگری کاندیدهای پرخطر سرطان ریه امیدوارکننده بوده است، اما چالش در دنیای واقعی این است که یک رادیولوژیست بنشیند و تک تک تصاویر را بررسی کند تا تصمیم بگیرد که کدام کاندیدهای سرطان نیاز به آزمایش بیشتر دارند و کدام اسکن مشکلی ندارد.
حالا با کمک هوش مصنوعی به تسریع این پروسه و تشخیص تومورهای ریه، این چالش برطرف می شود.
این سیستم توسط “بنویت اودلان” از موسسه ملی تحقیقات علوم و فناوری دیجیتال فرانسه توسعه داده شده است. وی علاوه بر شرکت “ترپیکسل”(Therpixel) که یک شرکت نرم افزاری متمرکز بر هوش مصنوعی است و بر روی تصویربرداری پزشکی کار می کند، با همکاران دانشگاهی خود و پژوهشگران بیمارستان دانشگاه “نیس” نیز همکاری کرد.
این برنامه هوش مصنوعی بوسیله مجموعه ای از سی تی اسکن ها از ۸۸۸ بیمار که قبلاً تحت غربالگری معمولی رادیولوژیست ها قرار گرفته بودند و برای تشخیص رشد تومورهای مشکوک آموزش داده شد. سپس پژوهشگران این هوش مصنوعی را بر روی گروه دیگری سامل ۱۱۷۹ بیمار که در آزمایش غربالگری ریه شرکت کرده بودند و نیاز به پیگیری سه ساله داشتند و در دو سال پایانی از سی تی اسکن بهره برده بودند، آزمایش کردند.
این برنامه ۱۷۷ بیمار را که قبلاً مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده شده بودند، تشخیص داد و تومورهای بدخیم را در ۱۷۲ مورد از ۱۷۷ موردی که توسط سی تی اسکن شناسایی شده بود، تشخیص داد و ۹۷ درصد در تشخیص موفقیت آمیز سرطان های تهدید کننده زندگی موثر و موفق نشان داد.
بدیهی است که عدم تشخیص پنج تومور هنوز مشکل بزرگی است، اما گفتنی است که این پنج مورد دارای تومورهایی در نزدیکی مرکز قفسه سینه بودند که سخت ترین مکان برای تشخیص تورموهای سرطانی ریه نسبت به سایر قسمت های بدن انسان است.
“اودلان” اظهار داشت: غربالگری سرطان ریه به این معنا است که سی تی اسکن های بیشتری انجام می شود و ما رادیولوژیست کافی جهت بررسی همه آنها را نداریم. بنا بر این ما باید برنامه های کامپیوتری را توسعه دهیم که بتوانند کمک کنند. مطالعه ما نشان میدهد که این برنامه هوش مصنوعی می تواند تا یک سال زودتر، علایم احتمالی سرطان ریه را پیدا کند. این یک پیشرفت اساسی در کاربردهای نوپای فناوری هوش مصنوعی در حوزه های پزشکی است و می تواند به ساده سازی روند غربالگری سرطان و نجات جان افراد کمک نماید. مهم تر از همه این که اجرای برنامه های هوش مصنوعی برای تشخیص تومورهای بدخیم تنها به رادیولوژیست ها کمک می نماید و جایگزین آنها نمی گردد.

منبع:

دسته‌ها