صورت فلکی چین برای پیشبینی بلایای طبیعی

چین یک صورت فلکی متشکل از ۳۶ ماهواره را برای پیشبینی و بررسی بلایای طبیعی در مدار زمین مستقر می کند که همگی این ماهواره ها تا آخر ماه مه سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب خواهند شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، چین برنامه های بلندپروازانه خویش را برای ساخت مجموعه ای متشکل از ۳۶ ماهواره در مدار نزدیک زمین برای جمع آوری داده ها به منظور پیشبینی و نظارت بر بلایای طبیعی شروع کرده است.
این پروژه جدید توسط شرکت “تیانجین ستکام” هدایت می شود و “گو جیانچیانگ” رئیس این شرکت فاش کرده است که نخستین ماهواره از این ۳۶ ماهواره در ماه ژوئن ۲۰۲۲ پرتاب و راه اندازی می شود. همگی این ماهواره ها تا آخر ماه مه ۲۰۲۳ به فضا پرتاب خواهند شد.
چین تنها کشوری نیست که از ماهواره ها برای جلوگیری از بلایای طبیعی استفاده می نماید. منشور بین المللی فضا و بلایای بزرگ یک تلاش بین المللی است که از فناوری فضایی جهت کمک به نیروهای امدادی و اورژانس در صورت وقوع بلایای طبیعی استفاده می نماید و هم اکنون دارای ۱۷ عضو و ۶۱ ماهواره در سرتاسر جهان است که برای سازماندهی منابع و تخصص برای واکنش سریع به حوادث فاجعه بار جهانی در دسترس هستند. از همه مهمتر این که این شبکه در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته فعال است تا مطمئن شود هیچ فاجعه ای غیر مترقبه یا بدون کمک رخ نمی دهد.
آژانس فضایی اروپا هم از چنین ماهواره هایی برای نظارت و ثبت تصاویر تعجب آور از وقایعی مانند طوفان، زلزله، آتشسوزی وسیع، سیل، آتشفشان و حتی لکه های نفتی بر سطح اقیانوس ها استفاده می نماید.
“جیانچیانگ” اظهار نمود که شبکه ماهواره ای جدید چین تصاویری با وضوح بالا عرضه می دهد تا به متخصصان در تشخیص و تحلیل تغییر شکل های زمین شناسی در مقیاس میلی متری کمک نماید. این امر به سنجش و پیشبینی بهتر احتمال وقوع بلایای زمین شناسی مانند رانش زمین و فرونشست زمین کمک می نماید.
وی افزود که داده های ماهواره ای همراه با بررسی زمین شناسی و داده های پایش شده توسط سنسورهای زمین به صورت قابل توجهی دقت و پیشبینی بموقع بلایای طبیعی را بهبود می بخشد و به دولت و شهروندان اجازه می دهد زمان بیشتری برای آماده سازی خود برای مقابله با چنین رویدادهایی داشته باشند.
از آوریل گذشته هم چین کار روی یک صورت فلکی اینترنتی متشکل از ۱۳ هزار ماهواره را شروع کرده است. این ماهواره های اینترنتی در طیف وسیعی از باندهای فرکانسی کار می کنند.

منبع:

دسته‌ها