شناسایی مواد سمی هوا با کمک یک سنسور پوشیدنی

خرید بک لینک: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نوعی سنسور پوشیدنی ابداع نموده اند که می تواند مواد سمی موجود در هوا را شناسایی کند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگرچه سنسورهای پوشیدنی می توانند سموم موجود در هوای محیط اطراف کاربر خودرا تشخیص دهند اما هر سنسور بطور معمول فقط می تواند تعداد کمی از این مواد را شناسایی کند. با این وجود، شاید یک سنسور جدید بسیار سودمند بتواند بیش از ۱۰۰ نوع از این مواد را بصورت همزمان تشخیص دهد.
این سنسور موسوم به "+Xcel" که در استارتاپ "ایروتکت" (Airotect) وابسته به "دانشگاه ایالتی اکلاهما" (OSU) ابداع شده است، شکل و اندازه یک کارت اعتباری را دارد و به پیراهن یا کت کاربر متصل می شود. مقرر است که نمونه های آینده این سنسور، در قالب ابزاری شبیه به خودکار عرضه شوند که در جیب پیراهن قرار می گیرد.
سنسور +Xcel در شکل فعلی خود، سه لوله هوا را در بر دارد که با نوع متخلخلی از سیلیکا موسوم به "OSU-6" پر شده است. این ماده با بهره گیری از "نیروی واندروالسی" (van der Waals force)، مولکول های ترکیب آلی فرار موجود در هوا را به منافذ خود متصل می کند.
از آنجائیکه پیوندها فیزیکی هستند، ادعا می شود که OSU-6، طیف وسیع تری از ترکیبات آلی فرار را نسبت به سایر فناوری های پوشیدنی به هم متصل می کند. علاوه بر این، انحنای تنگ منافذ آن، نیروی واندروالسی را بیشتر می کند و به مواد امکان می دهد تا پیوندهای محکم تری را ایجاد کنند.
این سنسور در بررسی های آزمایشگاهی، تا حالا توانسته است بیش از ۱۰۰ ترکیب را تشخیص دهد.

این فناوری هم اکنون در تاسیسات کشاورزی، کارخانه های تولیدی و عملیات نظامی تحت بررسی قرار دارد و به زودی برای مصارف صنعتی و عمومی با قیمت ۷۵ دلار در دسترس خواهد بود.
دکتر "آلن آپلت" (Allen Apblett)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: در هر شرایطی، مجموعه ای منحصر به فرد از ترکیبات وجود دارد که می توانند در هوا وجود داشته باشند و خطرات احتمالی را شامل می شوند که ما در مورد آنها اطلاعی نداریم. شاید ما با بهره گیری از یک ماده بتوانیم گروه های خیلی از این ترکیبات را ثبت نماییم و تصویر جامع تری را از قرار گرفتن در معرض آنها ارائه دهیم.

 

دسته‌ها