تولید حافظه ای که با برق و نور کار می کند

محققان ژاپنی برای اولین بار ابزاری برای ذخیره داده ساخته اند که نگارش و قرائت اطلاعات از روی آن با استفاده از برق امکان دارد ولی میتوان با تابش نور داده های موجود در آنرا هم خواند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از نیواطلس، قرائت اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه های کامپیوتر ها، گوشیها و غیره با استفاده از سیگنال های الکتریکی صورت می گیرد، اما اخیرا فناوری جدیدی برای رمزگشایی و قرائت داده ها با استفاده از نور ابداع شده است.
داده های دیجیتال در چارچوب بیت های صفر و یک ذخیره می شوند. در حافظه های فلاش ذخیره داده ها بر روی ترانزیستورها انجام می شود و در رم های جدید مقاومتی یا آر رم، ذخیره و قرائت داده ها با تغییر جریان برق صورت می گیرد. محققان فناوری RRAM را با فناوری دیگری ترکیب کرده اند که قرائت داده ها را با نور ممکن کند.
بدین منظور چراغ های ال ای دی به آر رم ها افزوده شده تا حافظه های جدیدی به نام حافظه های متصاعد کننده نور یا ال ای ام ها شکل بگیرد. قرائت داده های ذخیره شده بر روی این حافظه ها با چک کردن خاموش و روشن بودن چراغ های ال ای دی انجام می شود. این فناوری زمینه را برای قرائت سریع و ایمن حجم زیادی از اطلاعات فراهم می آورد.
برای تولید حافظه های مورد اشاره از ساختار پروسکایت استفاده شده که یک ماده معدنی کریستالی با خواص الکتریکی و نوری چشم گیر است و به صورت فزاینده ای در سلول های خورشیدی و سایر دستگاههای تولید کننده انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. پروسکایت مذکور از سرب سزیم برومید (CsPbBr۳) تشکیل شده و به دو بخش مختلف تقسیم می شودکه یکی از آنها بعنوان بخش RRAM برای نگارش و قرائت اطلاعات با استفاده از برق عمل می کند، در حالیکه بخش دوم پالس های نوری را منتقل می کند که نشان داده است داده ها درحال نوشتن یا پاک شدن از راه رنگ های مختلف شامل سبز یا آبی هستند. این فناوری می تواند صنعت رمزگذاری داده ها را هم متحول کند.

منبع:

دسته‌ها