نقص عملکرد پروتئین تنظیم سیستم ایمنی علت شایع نابینایی در بزرگسالان

به تازگی گروهی از دانشمندان همچون محققان دانشگاه کوئین مری لندن و دانشگاه منچستر در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند که شایع ترین شکل نابینایی بزرگسالان احتمالاً ناشی از نقص عملکرد حداقل یکی از پنج پروتئینی است که در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از سای تک دیلی، نتایج این مطالعه می تواند روزی به توسعه درمان های دگرگون کننده برای بیماری دژنراسیون ماکولا در رابطه با سن منجر شود.
همینطور امکان دارد در آینده محققان یک آزمایش برای تعیین این که چه بیمارانی در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند هم توسعه دهند چونکه تیم تخمین می زنند که امکان دارد سطح یکی از آن پنج پروتئین در بعضی از بیماران بالا رفته باشد.
دانشمندان مدتهاست می دانند که التهاب بوجود آمده در پشت چشم در ابتلای افراد به دژنراسیون ماکولا نقش دارد. مجموعه ای از ژن هایی که تصور می شود سیستم دفاعی بدن ما را در مقابل عوامل بیماری زا تنظیم می کند هم طی تحقیقاتی که قبلا انجام شده بعنوان عواملی که بر خطر مبتلا شدن به این بیماری می افزاید، شناخته شده بودند.
با این وجود، تابحال نقش ژن های مکمل فاکتور اچ(CFH) و مکمل فاکتور اچ مرتبط ۱ تا ۵(CFHR-۱ تا CFHR-۵) نامشخص بوده است. اما در این مطالعه و بعد از آنکه محققان سطوح این ژن ها را در نمونه پلاسمای خون ۶۰۴ فرد را بررسی کردند برای نخستین بار نشان دادند که هر پنج پروتئین FHR در افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا در سطوح بالاتری نسبت به کسانی که سالم هستند، قرار دارند.
این مسیر مکمل بعنوان بخشی از دستگاه ایمنی ذاتی، نخستین خط دفاعی بدن ما در مقابل عفونت ها است و سلول های صدمه دیده را با علامتگذاری آنها برای تخریب و جذب و فعال سازی سایر سلول های ایمنی، پاکسازی می کند. در دژنراسیون ماکولا، مسیر مکمل بیش از اندازه در پشت چشم فعال می شود و این مورد سبب ایجاد یک واکنش التهابی نامناسب و مخرب می شود.
تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت نابینایی یا کم بینایی در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.
دکتر “ریچارد آنوین”(Richard Unwin) از مرکز کشف نشانگرزیستی استاملر دانشگاه منچستر اظهار داشت: این یک مطالعه بسیار مهم می باشد که برای کمک به افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا انجام شده است. اندازه گیری سطح پروتئین های FHR در چند سال قبل یک چالش بزرگ بوده است چونکه در سطوح پایینی در خون وجود دارند و بسیار شبیه یکدیگر هستند. با استفاده از روش های مدرن طیف سنجی جرمی ما می توانیم با اطمینان این پروتئین ها را اندازه گیری کرده و برای نخستین بار نشان دهیم که این عوامل چه نقشی در گسترش این بیماری دارند.

منبع:

دسته‌ها