کدام فرد واکسینه شده نیازمند آزمایش آنتی بادی است؟

خرید بک لینک: خراسان رضوی بطور کلی، دانشمندان آزمایش آنتی بادی بعد از واکسیناسیون کرونا را سفارش نمی کنند اما برای برخی افراد واکسینه شده انجام این آزمایش منطقی خواهد بود.
به نقل از نیوز، در صورتیکه خیلی از کشورها برنامه واکسیناسیون را اجرا می کنند، برخی افراد از خود می پرسند، آیا آنتی بادی کافی برای حفاظت از خود در مقابل ویروس کرونا دارند یا خیر. جواب این سوال برای اکثریت افراد واکسینه شده مثبت است اما هنوز سبب عدم مراجعه انبوه به آزمایشگاه های محلی برای آزمایش آنتی بادی نشده است.
شایان ذکر است، برای دریافت پاسخ مطمئن از آزمایش، افراد واکسینه شده باید نوع خاصی از آزمایش را در زمان مناسب انجام دهند. اگر آزمایش خیلی زود صورت گیرد یا آزمایش آنتی بادی به درستی انتخاب نشود، ممکنست باور کنید که به سبب عدم وجود آنتی بادی لطمه پذیر هستید.
در حقیقت، دانشمندان ترجیح می دهند که افراد واکسینه شده به هیچ وجه آزمایش آنتی بادی نداشته باشند برای اینکه غیرضروری است. در آزمایش های بالینی، واکسن های مجاز در ایالات متحده حدودا در همه شرکت کنندگان پاسخ آنتی بادی قوی نشان داده شده است.
آکیکو ایوازاکی، ایمونولوژیست دانشگاه ییل، ایالات متحده اظهار نمود: «اکثر مردم حتی نباید نگران این مساله باشند.»
اما آزمایش آنتی بادی برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، بسیار مهمست (گروه گسترده ای که شامل میلیونها نفر از افراد دریافت کننده اعضاء بدن اهدایی، سرطان خون خاص یا استروئیدها یا داروهای دیگر که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند). شواهد موجود نشان میدهد که بخش قابل توجهی از این افراد بعد از واکسیناسیون آنتی بادی کافی تولید نمی کنند.
دکتر ایوازاکی اظهار داشت: اگر شما باید آزمایش شوید یا فقط می خواهید که آزمایش شوید، انجام آزمایش صحیح ضروری می باشد. من در سفارش انجام آزمایش آنتی بادی کمی مردد هستم چون ممکنست در بعضی آزمایش ها میزان آنتی بادی مشخص نباشد و احساس عدم تولید آنتی بادی ایجاد می شود.
در اوایل بیماری همه گیر، آزمایش های تجاری زیادی برای یافتن آنتی بادی در مقابل پروتئین ویروس کرونا به نام نوکلئوکپسید یا فقط پرودئین N طراحی شدند برای اینکه بعد از عفونت، میزان آنتی بادی ها در خون فراوان بودند.

اما این آنتی بادی ها به اندازه آنهایی که برای جلوگیری از عفونت ویروس مورد نیاز است، قدرتمند و ماندگار نیستند. از همه مهمتر این است که آنتی بادی های پروتئین N توسط واکسن های مجاز در ایالات متحده تولید نمی شوند. در عوض، این واکسن ها آنتی بادی های پروتئین دیگری را که روی سطح ویروس نشسته و سنبله نامیده می شود را تحریک می کنند. اگر افرادی که هیچ گاه به ویروس آلوده نشده اند، واکسینه شوند و سپس بجای سنبله از نظر آنتی بادی پروتئین N مورد آزمایش قرار بگیرند، ممکنست از جواب آزمایش شوکه شوند.
در ماه مه، سازمان غذا و دارو امریکا سفارش کرد که از آزمایش آنتی بادی برای ارزیابی ایمنی استفاده نشود، تصمیمی که موجب انتقاد برخی دانشمندان شده است. خیلی از پزشکان هنوز از تفاوت بین آزمایش های آنتی بادی یا این واقعیت که این آزمایش ها فقط یک نوع ایمنی در مقابل ویروس را اندازه گیری می کنند، ناآگاه هستند.
آزمایش های سریعی که بطور معمول در دسترس هستند نتیجه مثبت و منفی دارند و ممکنست سطح پایین آنتی بادی ها را نشان ندهند. نوع خاصی از تست آزمایشگاهی، به نام تست الیزا، ممکنست تخمین کمی از آنتی بادی های پروتئین سنبله عرضه نماید.
همین طور مهمست که حداقل دو هفته بعد از تزریق دوم واکسن فایزر و یا مدرنا، هنگامی که سطح آنتی بادی به اندازه کافی بالا رفته است، صبر کنید سپس آزمایش صورت گیرد. در مورد واکسن جانسون و جانسون، این مدت ممکنست تا چهار هفته باشد (این مدت برمبنای نوع واکسن متغیر است).
دکتر ایوازاکی اظهار داشت: «زمان، آنتی ژن و حساسیت سنجش مواردی بسیار مهمی هستند.»
در ماه نوامبر، سازمان بهداشت جهانی استانداردهایی را برای آزمایش آنتی بادی تعیین کرد که امکان مقایسه آزمایش های مختلف را فراهم می آورد.
دکتر کرامر اظهار داشت: «اکنون آزمایش های خوبی وجود دارد. کم کم، همه این تولیدکنندگان و مکان های ذکر شده با واحدهای بین المللی سازگار می شوند.»
دکتر دوری سگف، جراح پیوند و محقق دانشگاه جان هاپکینز اشاره کرد: آنتی بادی ها فقط یکی از جنبه های ایمنی بدن هستند. اتفاقات زیادی در بدن رخ می دهد که آزمایش آنتی بادی بطور مستقیم آنها را اندازه گیری نمی نماید. همین طور بدن به اصطلاح مصونیت سلولی را حفظ می نماید، یک شبکه پیچیده از مدافعان که به مهاجمان نیز پاسخ می دهد.
با این وجود، برای کسی که واکسینه شده اما گرفتار نقص ایمنی است انجام آزمایش آنتی بادی ممکنست بسیار مفید باشد تا میزان محافظت در مقابل ویروس را بیابد. بعنوان مثال، یک بیمار پیوندی با سطح ضعیف آنتی بادی ممکنست بتواند از نتایج آزمایش استفاده نماید تا کارفرمایی را قانع کند که باید ازراه دور به کار خود ادامه دهد.

منبع:

دسته‌ها