در یک نشست علمی مطرح شد؛ بررسی فعالیت زنان مسلمان در فضای مجازی

یک استاد حوزه و دانشگاه با بررسی فعالیت زنان مسلمان ایرانی، عرب و اروپایی در فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه در میان ۱۰۰ زن برتر فعال در فضای مجازی، تعداد بسیار کمی از آنها مسلمان و شیعه هستند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، دومین نشست از سلسله نشست های علمی «جهان اسلام در عصر فضای مجازی» با موضوع «حضور زن مسلمان در فضای مجازی؛ هست ها و بایدها» توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی این پژوهشگاه، معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، خبرگزاری ابناء، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس فارابی دانشگاه تهران بصورت مجازی، برخط و به زبان انگلیسی اجرا شد. حجت الاسلام محمود رفیعان دبیر علمی این جلسه، با اشاره به اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر اظهار داشت: فضای مجازی در تمام عرصه های زندگی انسان نفوذ پیدا کرده است. تکنولوژی های جدید ارتباطی با رشد گسترده خود، تغییر بسیاری را در ساختار جوامع فراهم آورده است. به این جهت شناخت این فضا برای زنان و مادران که نیمی از جمعیت را می سازند ضروری می باشد. چیستی و چرایی تعامل با فضای مجازی در این جلسه حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری استاد حوزه و دانشگاه، با بیان سه نکته بعنوان مقدمه، گفت: نکته اول این است که باید چگونگی تعامل با فضای مجازی را بررسی کرده، چیستی و چرایی آنرا واکاوی نماییم. «تعامل با فضای مجازی» یا «تعایش در فضای مجازی» نکته دومی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ خیلی از صاحب نظران براین باورند که کاربران باید نحوه تعامل با فضای مجازی را فرا بگیرند در صورتیکه این نظر درست نیست، بلکه کاربران در فضای مجازی زندگی می کنند. اینطور نیست که فضای مجازی چیزی خارج از زندگی ما باشد و ما باید نحوه رفتار با آنرا یاد بگیریم بلکه فضای مجازی مانند زندگی واقعی است که ما درون آن به فعالیت مشغول هستیم و لازم است که کاربران روش و سبک زندگی در این محیط جدید را فرا بگیرند. وی افزود: نکته سوم نادرستی تشبیه فضای مجازی به ابزاری که هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت است. برخی معتقدند فضای مجازی مانند چاقو است که اگر در دست جراح زبردست قرار گیرد جان انسان را نجات می دهد و اگر در دست نادانی بیفتد انسان را هلاک می کند؛ این تشبیه صحیح نیست برای اینکه فضای مجازی و فرماندهی آن در اختیار ما نیست که بتوانیم آنرا مطیع خود نماییم بلکه ما در اختیار فضای مجازی هستیم و در سیطره آن محصور شده ایم. این استاد دانشگاه اضافه کرد: فضای مجازی نتیجه و محصول پست مدرنیسم است که اهتمام بر اشاعه حقایق ندارد بلکه تلاش می کند آنچه را که خود حقیقت می پندارد اشاعه بدهد. فضای مجازی ما را به سمت وسوی پذیرش یا انکار هر امری که فرماندهان آن دستور می دهند، می کشاند. تفکر پست مدرنیسم سبک زندگی را ترویج می دهد که هیچ نوع محدودیتی در تامین اهداف و نفسانیات در آن لحاظ نشده است. انسان آزاد است که هر فعالیتی را مادامی که آزادی دیگری را به مخاطره نینداخته است، انجام دهد. فضای مجازی نیز قابلیت عدم محدودیت را در خود دارد. کاربران می توانند با هر سلیقه و دینی، هرگونه مطلب و عقیده ای را بدون این که قانون خاصی آنها را محدود کرده باشد، با سایرین به اشتراک گذارند. محتوای انتشار یافته توسط زنان مسلمان در فضای مجازی ناچیز است وی به بررسی وضع موجود زنان مسلمان در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: زنان مسلمان با وجود این که نصف جمعیت مسلمانان در دنیا را می سازند، اما درصد مطالب انتشار یافته از آنها در فضای مجازی با جمعیت آنها مطابقت ندارد و بسیار ناچیز است. آن زنانی هم که در این فضا فعالیت می نمایند، تنها فعالیت آنها بعنوان زن مسلمان این است که یا عکس پروفایل خودرا با حجاب انتخاب نموده اند یا این که در قسمت توضیحات نام کاربری نوشته اند که «من مسلمان هستم». همین طور معارف و آموزه های اسلامی که توسط زنان مسلمان بارگذاری می شود بسیار ناچیز و غیر مؤثر است، برای اینکه فاقد عنصر استدلال و بیان عقلانی است. راه حل صحیح دراین زمینه، فعالیت بیشتر و مؤثر زنان است. وی در تشریح وضعیت کاربران زن در جامعه ایران به تقسیم آنها به دو گروه مدافع حجاب و فعالان ضد حجاب اشاره داشت و اظهار داشت: با کمال تأسف فعالان ضد حجاب به سبب روش مناسب تبلیغ عقیده خود، از موفقیت بیشتری برخوردار بوده اند. علت این امر آنست که از یک سو کسانی که در عرصه ترویج حجاب فعالیت می نمایند، بصورت تخصصی آموزش ندیده اند و تنها کارشان بیان چند حدیث، عکس نوشته و قراردادن عکس محجبه خود در فضای مجازی است. از طرف دیگر افرادی که تخصص در حوزه معارف اسلامی دارند و مطالب ارزشمندی را دراین زمینه فرا گرفته اند، فعالیتی در فضای مجازی و رسانه ای ندارند. کاربران توئیتر فقط مصرف کننده محتوا هستند حجت الاسلام جهانگیری در تبیین وضع موجود کاربران زن مسلمان در جهان عرب به بیان تعدادی از آمارها پرداخت و اظهار داشت: برمبنای آمار انتشار یافته بیشتر زنان عرب در توئیتر فعالیت دارند. اما نکته قابل توجه این است که بیشترین تولید و انتشار محتوای حجاب در اینستاگرام است این آمار نشان میدهد که خیلی از کاربران توئیتر فقط مصرف کننده محتوا بوده و هیچ تلاشی برای تولید و انتشار محتوا درباره حجاب ندارند. از طرف دیگر زنان مسلمان ساکن اروپا با آنکه جمعیت بسیار کمتری از زنان مسلمان کشورهای عربی را دارا هستند، تولید محتوای بسیار بیشتری در مقایسه با زنان عرب داشته اند. علاوه بر این که زنان مسلمان اروپایی دارای تحصیلات دانشگاهی نیز هستند و با این سبقه علمی به تولید محتوا مبادرت ورزیده اند. جای تأسف است که تنها ۴ درصد از مبلغین حجاب در فضای مجازی دارای تحصیلات آکادمیک هستند. وی با اشاره به یکی از لطمه های فعالان حوزه مطالعات زن و خانواده در فضای مجازی، اشاره کرد: کاربران فضای مجازی، زمین بازی را به خوبی فرا نگرفته اند؛ به این معنا که برای فعالیت در فضای مجازی ابتدا باید به خوبی با فلسفه و الزامات فضای مجازی آشنا شد و سپس به فعالیت در آن پرداخت. خطایی که رخ داده این است که برخی فعالان، فقط به پیامرسان هایی که در کشور خودشان فعال است، اکتفا کرده اند و از یادگیری و استفاده از سایر ابزارها و پیامرسان ها که در گستره جهانی مخاطب بیشتری دارند، غفلت ورزیده اند. از همین رو در میان ۱۰۰ زن برتر فعال در فضای مجازی، تعداد بسیار کمی از آنها مسلمان و شیعه هستند.

دسته‌ها