رونمایی از مفهوم جدید توربین بادی شناور

شرکت ˮجنرال الکتریکˮ(GE) از مفهوم جدید توربین بادی شناور خود رونمایی نمود که جذاب به نظر می آید، اما آیا واقعاً می تواند از امواج سهمگین دریا جان سالم به در ببرد؟
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک توربین بادی را در وسط اقیانوس تصور کنید که بسیار بلندتر از مجسمه آزادی است. اگر بر روی آن یک لوگوی “GE” بزنید، همین طراحی جدید شرکت “جنرال الکتریک” از توربین بادی شناور خود می شود.
طبق مطلبی که در وبسایت این شرکت به اشتراک گذاشته شده است، این شرکت طرح های مفهومی جدیدی را که امکان دارد آینده انرژی های تجدیدپذیر را متحول کنند، با پیشنهاد توسعه و ساخت تجاری مزارع توربین های بادی شناور در وسط اقیانوس ها به اشتراک گذاشته است.
اما آیا یک توربین بادی شناور می تواند با حوادثی که در پهنه اقیانوس ها رخ می دهد، روبرو شود و جان سالم به در ببرد؟
توربین های بادی شناور سازه های بزرگی هستند که جهت استفاده در دو سوم کره زمین که با آب پوشیده شده بعنوان ابزار جدید تولید کننده انرژی در نظر گرفته شده اند، اما جدی گرفتن چنین پیشنهاداتی دشوار است، چون که ساخت این سازه ها گران درمی آید.
اما طرح این پیشنهاد به این علت است که این توربین های بادی در اقیانوس شناور هستند، جایی که به امواج بزرگ و وزش باد مشهور است. اما “جنرال الکتریک” فکر می کند با سیستم کنترل پیشرفته توربین جدید خود که با همکاری یک شرکت به نام “گلوستن”(Glosten” ساخته شده است، میتوان بر این چالش ها غلبه کرد. این دو شرکت با هم در حال ادغام راهکارهای پیشرفته شناوری توربین های جدید روی دریا هستند که تقریباً به اندازه بنای مجسمه آزادی خواهند بود.
“جنرال الکتریک” تابحال برای این پروژه دو ساله ۳ میلیون دلار بودجه از وزارت انرژی ایالات متحده دریافت کرده است. ساخت و ساز این پروژه در سال ۲۰۲۰ شروع شده و اگر این شرکت با شبیه سازی و مدل سازی بتواند نشان دهد که طراحی آن عملی است، برای ساخت یک نمونه اولیه واقعی تلاش خوهد کرد.
توسعه و تولید یک توربین بادی که قادر باشد بدون مشکل روی آب های متلاطم پهنه اقیانوس شناور بماند، بسیار دشوار است. با این وجود طراحی این توربین ها با سایر توربین ها تفاوت چندانی ندارد به جز این که یک سکوی شناور زیر آنها تعبیه می شود که توربین را روی آب نگاه می دارد.
“جنرال الکتریک” می خواهد طراحی خویش را روی یک توربین ۱۲ مگاواتی موجود سازگار کند تا بتواند یک جایگزین ساده را فراهم آورد.
در صورت عملی شدن این پروژه، توربین های شناور بدون واژگون شدن در آب، به صورت خودکار قادر به تغییر جهت خواهند بود.
این پروژه یک پیشنهاد امیدوار کننده از “جنرال الکتریک” است، پیشنهادی که قابل بررسی است، اما فقط زمان مشخص خواهد نمود که آیا این مفهوم می تواند با شرایط خشن اقیانوس ها سازگاری داشته باشد یا خیر.

منبع:

دسته‌ها