آمریکا روزنامه دانمارکی را به دلیل کاربرد تجهیزات چینی تهدید کرد

سفارت آمریکا در دانمارک یک روزنامه محلی را تهدید کرده اگر استفاده از تجهیزات مخابراتی چینی را متوقف نکند، اشتراک خویش را قطع خواهد نمود. این تهدید در ده ها کشور دیگر هم رخ داده است.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از سی جی تی ان، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام طرف آمریکایی را محکوم کرده و آنرا نمونه ای از دیپلماسی قهری ایالات متحده دانسته است.
وی افزوده است: واشنگتن نه تنها با رفتار سوء خود به شرکتهای چینی ظلم می کند، بلکه سایر کشورها را مجبور به تبعیت از اراده خود کرده و حتی از رسانه های سایر کشورها می خواهد که طبق دستورالعمل های آمریکا عمل کنند. ایالات متحده در حالیکه مدعی ترویج دموکراسی و ارزش های آن است، در عمل دیگر کشورها را مجبور به پایمال کردن حقوق شرکتهای چینی می کند.
روزنامه دانمارکی Politiken هفته گذشته اعلام نمود ایمیلی از سفارت ایالات متحده در دانمارک دریافت کرده که در آن از این روزنامه خواسته شده تا مشخص نماید آیا از روترها، مودم ها و تجهیزات مخابراتی الکترونیکی پنج شرکت چینی هواوی، زد تی ای، هایترا، هایک ویژن و داهوا و هم شرکتهای تابعه و همکار با آنها استفاده می نماید یا خیر.
در ادامه این ایمیل، سفارتخانه مذکور روزنامه دانمارکی را تهدید کرده که اگر به این سؤال پاسخ ندهد و از چنین تجهیزاتی استفاده نماید، اشتراک آنرا لغو خواهد نمود. بررسی روزنامه مورد اشاره حاکیست تمامی سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف جهان درخواست های مشابهی را از رسانه های مختلف مطرح کرده اند و این مسئله محدود به دانمارک نیست.
مسئولان روزنامه مورد اشاره با رد درخواست سفارتخانه آمریکا تصریح کرده اند که تابع قوانین آمریکا نیستند و در مورد حفظ استقلال خود جدیت دارند. ازاین رو خود در مورد طرف های تجاری مدنظرشان تصمیم می گیرند.

منبع:

دسته‌ها