ابتکار استاد دانشگاه لنکستر برای شناسایی سریع ویروس ها

یکی از اساتید ˮدانشگاه لنکسترˮ، مفهوم جدیدی ارایه داده است که می تواند به شناسایی سریع ویروس ها کمک نماید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یکی از اساتید “دانشگاه لنکستر”(Lancaster University) انگلستان، مفهوم جدیدی را برای تجزیه و تحلیل سریع وجود ویروس از ویروس سرماخوردگی گرفته تا کروناویروس ارایه داده است.
این روش که از یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی نانوذرات استفاده می نماید، می تواند وجود ویروس ها را تنها طی ۲۰ ثانیه تشخیص دهد.
بااینکه این بررسی ها باید در آزمایشگاه انجام شوند اما شاید بتوان از آنها برای شناسایی سریع افرادی بهره برد که به بیمارستان مراجعه می کنند تا مشخص شود که آیا به ویروس مبتلا هستند یا خیر. این کار به پزشکان کمک می نماید تا در مورد روش های درمانی تصمیم بگیرند و بیماران را در بخش های جداگانه پذیرش کنند.
این روش جدید که تحلیل “SV ICP-MS” نام دارد، می تواند برای شناسایی سریع خانواده ویروس ها به کار برود. در هر حال، بااینکه این مفهوم می تواند تشخیص دهد که فردی به کروناویروس مبتلا است اما نمی تواند نوع آنرا تعیین کند. هنوز باید آزمایش های بیشتری صورت بگیرند تا ویروس خاصی که شخص به آن مبتلا شده است، مشخص شود.
بااینکه SV ICP-MS، جایگزین آزمایش هایی نیست که بطور ویژه برای شناسایی انواع عفونت های کووید-۱۹ ابداع شده اند اما شاید بتوان از این روش برای تشخیص این مساله بهره برد که آیا ویروس ها از یک خانواده هستند یا خیر. اگر وجود یک ویروس تشخیص داده شود، آزمایش ویژه تری مورد نیاز است.
این مفهوم که توسط پروفسور “کلود دگولدر”(Claude Degueldre)، استاد دانشگاه لنکستر ارائه شده است، نمونه های رقیق مایعاتی مانند مخاط بینی یا بزاق دهان بیماران را به کار می گیرد. از یک مشعل پلاسما برای اتمیزه کردن و یونیزه کردن ذرات ویروس استفاده می شود. این پروسه روی DNA یا آران ای انواع ویروس، طی چند ثانیه کار می کند.
تحلیل های تکمیلی مانند روش های توالی یابی موجود می توانند مورد بررسی قرار بگیرند تا شناسایی تکمیل شود؛ هر چند که این پروسه ممکنست دو روز زمان ببرد.
یکی دیگر از مزایای اصلی این روش، توانایی آزمایش سریع شمار زیادی از نمونه ها است.
دگولدر اظهار داشت: آنچه ما پیشنهاد می نماییم، یک آزمایش جدید کووید-۱۹ نیست؛ بلکه یک مفهوم جدید است که می تواند ویروس ها را به سرعت کشف کند. این روش برای شرایطی مفیدست که افراد، بیمار هستند اما معین نیست که به ویروس مبتلا شده اند یا شرایط دیگری آنها را بیمار کرده است. این مفهوم، به گروه بالینی اطلاع می دهد که آیا ویروسی وجود دارد یا خیر تا آنها بتوانند اقدامات درمانی را بموقع شروع کنند. برای کشف عفونت دقیق ویروسی، هنوز به آزمایش های بیشتری نیاز است اما ارائه نتایج آن، بیشتر زمان می برد.
کاربرد دیگر این مفهوم، آزمایش نمونه های آب موجود در سیستم های فاضلاب و یا رودخانه ها است. این نتایج، به متخصصان بهداشت عمومی کمک می کنند تا شهرهایی را که ویروس در آنها شیوع می یابد، شناسایی کنند.
این پژوهش، در مجله “Talanta” به چاپ رسید.

دسته‌ها