نخستین ماهواره تشخیص آتش سوزی استرالیا به مدار زمین می رود

به گزارش خرید بک لینک دانشمندان از تکنیک هایی که برای مشاهده ابرنواخترها در کهکشان های دیگر به کار گرفته می شوند بهره می گیرند تا بتوانند به زمین نگاه و آتش سوزی ها را در اسرع وقت شناسایی کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، همانطور که حوادث ویرانگر آتش سوزی های مهیب در استرالیا نشان داده است، آتش سوزی در مکان های دور افتاده می تواند ساعت ها پیش از اینکه گزارش و شناسایی شود، ادامه یابد و گسترش یابد. در بعضی موارد حتی آتش سوزی امکان دارد برای مسؤلان ناشناخته باقی بماند تا زمانی که خیلی دیر شده است و به سختی میتوان آنرا متوقف کرد.
در مورد استرالیا، در حالیکه آتش نشانان در حال آزمایش روش های جدید برای شناسایی موثرتر آتش سوزی ها هستند، هنوز اغلب آتش سوزی ها توسط مردم گزارش می شود.
حالا سیستم جدیدی که امکان دارد آتش نشانان بتوانند با استفاده از آن با سرعت بیشتر و در عرض تنها چند دقیقه پیش از گسترش آتش سوزی، آنرا کنترل کنند، در حال توسعه است. یک شرکت مستقر در کوئینزلند استرالیا معروف به “فایربال”(Fireball) نخستین ماهواره هدفمند برای شناسایی آتش سوزی را در استرالیا می سازد.
یک قرارداد برای استقرار این ماهواره شناسایی آتش سوزی در مدار زمین معروف به “اپتیموس-۱”(Optimus-۱) امضا شده است.
این ماهواره که یک سیستم جامع دارای دوربین های زمینی و پهپادها خواهد بود، مقرر است یک سال دیگر به مدار زمین پرتاب شود. این ماهواره نخستین صورت فلکی ۲۴تایی خواهد بود که برای نظارت بر استرالیا استفاده می شود.
طبق اعلام وب سایت این شرکت، این سیستم قادر خواهد بود آتش سوزی ها را سه تا شش دقیقه بعد از شروع شناسایی کند و بدین سان آتش نشانان قادر به ارزیابی سریع شرایط آتش سوزی خواهند بود.
اما این سیستم چگونه کار می کند؟ این سیستم از همان روش هایی استفاده می نماید که برای کشف ابرنواخترها در کهکشان های دوردست استفاده می شود. داستان آن به دهه ۱۹۹۰ برمی گردد که “کارل پنی پکر” فیزیکدان نجوم از دانشگاه “کالیفرنیا برکلی” شاهد یک آتش سوزی بود و از خود پرسید آیا میتوان از تلسکوپ ماهواره ای که برای مطالعه جهان استفاده می شود، برای تشخیص آتش سوزی های کوچک در زمین استفاده کرد؟
وی با استفاده از این ایده، به همراه تیمش به ایده استفاده از ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین برای ضبط تصاویر در باند ۳.۹ میکرون رسید. همه آتش سوزی ها این طول موج نوری را ساطع می کنند که توسط چشم غیرمسلح انسان قابل مشاهده نیست. ازاین رو یک کامپیوتر با مقایسه عکس ها و رصد نقاط ساطع کننده این طول موج از نور، وجود آتش را تشخیص می دهد.
این ایده توسط دانشگاه “کالیفرنیا برکلی” به ثبت رسیده است. سپس پروفسور “پنی پکر” شرکت شخصی خود به نام “فایربال” را تأسیس و این فناوری را ثبت نمود. استرالیا نخستین مورد استفاده کننده از این تکنولوژی نیست و این سیستم تابحال در فصل آتش سوزی کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ قادر به شناسایی ۸۵۰ مورد آتش سوزی بوده است.
علاوه بر این، باآنکه تشخیص زود هنگام بخصوص برای کنترل آتش سوزی بسیار مهم می باشد، اما با افزایش گرما و گرم تر شدن تابستان ها همراه با تغییر اقلیم، کل جهان احتمالاً به شکلی سیستم خودکار شناسایی آتش سوزی احتیاج دارد و متوقف کردن آتش سوزی های کوچک پیش از اینکه به آتش سوزی های مهیب تبدیل شوند، امکان دارد در سالهای آینده از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

دسته‌ها