توسعه ربات هایی برای اندازه گیری علایم حیاتی

پژوهشگران دانشگاه سایمون فریزر(SFU) کانادا دو ربات مختلف ساخته اند که می توانند پارامترهای مراقبت بهداشتی بیماران همچون الکتروکاردیوگرام، سطح اکسیژن، نرخ تنفس و دمای بدن را اندازه گیری کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، یکی از ربات ها از یک بازوی رباتیک که دارای چند الکترود در نوک انگشتان خود است و در صورت تماس با بیمار می تواند موارد فوق را اندازه گیری نماید، تشکیل شده است. ربات دوم نیز یک ربات انسان نما است که می تواند سطح اکسیژن را اندازه گیری نماید.
پژوهشگران با این کار نقش مهمی در کاهش تعامل کادر درمان با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ایفا کرده اند علاوه بر آن این ربات ها می توانند به آسانی آن اطلاعاتی که پزشکان به آن نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهند.
“وو سو کیم”(Woo Soo Kim) محقق این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: در همه گیری اخیر نیاز به حداقل رساندن تعامل انسان به انسان(بین کارکنان بهداشت و درمان و بیماران) وجود دارد.
این دستگاهها با بهره گیری از ساختارهای چاپ سه بعدی اوریگامی به وجود آمده اند و تا حالا توانسته اند مجموعه ای گسترده از داده های فیزیولوژیکی اساسی داوطلبان را اندازه گیری کنند. هم اکنون، این ربات ها در نحوه دستیابی به اطلاعات تا حد زیادی منفعل هستند، اما پژوهشگران گفته اند که ممکنست با بهره گیری از هوش مصنوعی دستگاهها بتوانند با بیماران ارتباط نیز برقرار کرده و حتی ممکنست بتوانند تصمیماتی مانند تجویز دارو نیز بگیرند.

دسته‌ها