شنای سریع تر اسپرم برنده و مسموم کردن رقبا!

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که اسپرم هایی که موفق به لقاح با تخمک می شوند، علاوه بر سریع تر شنا کردن و انتخاب یک مسیر مستقیم برخلاف رقبای خود که مسیری زیگزاگی را در پیش می گیرند، آنها را مسموم هم می کنند!
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک مطالعه جدید دریافته است که تفاوت در رقابت بین شنا کردن اسپرم ها به سمت تخمک وجود دارد که به ژنتیک و یک پروتئین موسوم به “RAC۱” بستگی دارد.
اگر تا حالا فکر می کردیم که لقاح یک اسپرم با تخمک تنها وابسته به شانس است، تعدادی از محققان موسسه ژنتیک مولکولی موسسه “ماکس پلانک”(MPIMG) در برلین آلمان ثابت کردند که در اشتباه هستیم.
پژوهشگران در تحقیقی که در تاریخ چهارم فوریه در مجله PLOS Genetics انتشار یافته است، توضیح داده اند که چگونه یک عامل ژنتیکی به نام “t-haplotype” موفقیت اسپرم های دارای این عامل ژنتیکی در رسیدن به تخمک را در ۹۹ درصد مواقع تضمین می نماید.
در ابتدا پژوهشگران دریافتند که اسپرم دارای این عامل ژنتیکی سریع تر از همتایان خود حرکت می کند. همین طور معلوم شد که این اسپرم ها مسیر مستقیم را به سمت تخمک پیش می گیرند، در صورتیکه رقبای آنها به شکل زیگزاگی شنا می کنند.
پژوهشگران در این مطالعه بعد از “t-haplotype” به “RAC۱” رسیدند که پروتئینی است که با فعال سازی پروتئین های دیگر، سیگنال هایی را از خارج سلول اسپرم به داخل منتقل می کند. در اصل این پروتئین به هدایت اسپرم در راه درست کمک می نماید.
همین طور اسپرم دارای “t-haplotype” علاوه بر کمک به جهت دهی، موفق می شود همتایان معمولی خودرا مسموم کند.
“برنهارد هرمان” مدیر MPIMG توضیح داد: این اسپرم ها نه فقط برای جلوگیری از حرکت رقبای خود، یک نوع سم تولید می کنند، بلکه برای خودشان پادزهر نیز تولید می کنند تا از خود در مقابل آن سم محافظت کنند.
وی برای مقایسه اظهار داشت: یک ماراتن را تصور کنید که در آن همه شرکت کنندگان با آب شرب مسموم می شوند، اما به تعدادی از دوندگان پادزهر نیز داده می شود.
این تیم تحقیقات خودرا بر روی موش ها انجام داد تا دلیلهای ناباروری در مردان را بهتر درک کند. پژوهشگران بوسیله مطالعه خود دریافتند موش های نری که دارای دو نسخه از “t-haplotype” هستند، عقیم هستند، برای اینکه همه اسپرم های آنها بی حرکت می شود. این سلول ها سطح RAC۱ بالاتری دارند.
با این وجود، سطح بسیار پایین RAC۱ نیز منجر به معایبی می شود، برای اینکه اسپرم قادر به حرکت سریع نیست.
بدین سبب پژوهشگران حدس می زنند که فعالیت نابجای RAC۱ ممکنست دلیل اصلی شکل های خاص ناباروری در مردان باشد.

دسته‌ها