تشخیص سرطان پروستات در ۲۰ دقیقه

به گزارش خرید بک لینک محققان کره ای در مطالعه اخیر خود از هوش مصنوعی و ادرار برای تشخیص سرطان پروستات استفاده کردند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، محققان “موسسه علم و فناوری کره جنوبی”(KIST) در مطالعه اخیرشان که با کمک محققان “مرکز پزشکی آسان”(Asan Medical Center) سئول انجام شد از هوش مصنوعی و ادرار برای تشخیص سرطان پروستات استفاده کردند. گفتنی است این روش دانشمندان را قادر می سازد تا فاکتور سرطان در ادرار را تنها در مدت ۲۰ دقیقه تشخیص دهند.
روش فعلی تشخیص “سرطان پروستات”(که از متداول ترین نوع سرطان در مردان است) به صورت معمول تهاجمی است اما به تازگی محققان کره ای با تلاشهای فراوان موفق شدند چاره ای دقیق تر و کم تهاجمی تر برای تشخیص این سرطان توسعه دهند.
محققان این مطالعه روشی را برای تشخیص سرطان پروستات با استفاده از نمونه ادرار و سیستم تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی در عرض ۲۰ دقیقه ایجاد کردند که دقت آن تقریباً ۱۰۰ درصد است.
دکتر “کوان هی لی”(Kwan Hyi Lee) از موسسه علم و فناوری کره جنوبی اظهار داشت: ما در این تحقیق یک سنسور زیستی هوشمند بوجود آورده ایم که می تواند سرطان پروستات را با دقت تقریباً ۱۰۰ درصد و به سرعت از راه آزمایش ادرار تشخیص دهد. علاوه بر این همینطور می تواند با استفاده از آزمایش ادرار در تشخیص دقیق سایر سرطان ها هم مورد استفاده قرار گیرد.
در سایر روش های تشخیصی سرطان پروستات برای رسیدن به دقت تنها بالای ۳۰ درصد، پزشکان به روش های بافت برداری تهاجمی و ناراحت کننده روی می آوردند. ازاین رو با عنایت به غیر تهاجمی بودن این روش و دقت بالاتر آن می توان گفت توسعه روش یاد شده یک پیشرفت بزرگ است.
برخی دیگر از روش های غیرتهاجمی مانند گرفتن نمونه ادرار هم وجود دارد اما باید گفت غلظت شاخص های سرطانی در ادرار زیاد نیست ازاین رو یک سنسور زیستی مبتنی بر ادرار که برای تشخیص بیماری های خطرناک استفاده می شود، تشخیص دقیقی عرضه نمی دهد.
ازاین رو دکتر لی و تیم وی در موسسه علم و فناوری کره جنوبی تصمیم گرفتند روش تشخیص مبتنی بر ادرار را بهبود بخشند. در این روش آنها از یک سنسور زیستی فوق العاده حساس به سیگنال الکتریکی استفاده کردند و برای غلبه بر مساله میزان دقت پایین، محققان از انواع مختلفی از شاخص های سرطان(و نه فقط از یک مورد) استفاده کردند تا دقت تشخیصی را افزایش دهد.
بنابر گفته محققان این مطالعه، یک عامل سرطان، یک شاخص بیولوژیکی در ارتباط با سرطان است که می تواند واکنش دارو را برای یک فرایند بیولوژیکی طبیعی، پیشرفت بیماری و یک روش درمانی را اندازه گیری و ارزیابی کند.
محققان این مطالعه یک سیستم سنسور نیمه رسانای فوق العاده حساس ایجاد کردند که مقادیر کمیاب چهار فاکتور سرطان را در ادرار اندازه گیری می کند تا مشخص نماید آیا بیمار به سرطان پروستات مبتلا است یا خیر. به منظور انجام این کار، دانشمندان هوش مصنوعی را آموزش دادند تا الگوریتمی ایجاد نماید که بعد از آن بتواند به صورت دقیق سرطان پروستات را تشخیص دهد. در نهایت محققان ۷۶ نمونه ادرار را توسط آن مورد بررسی قرار دادند و دریافتند دقت آن حدودا ۱۰۰ درصد است.
پروفسور “جئونگ”(Jeong) از مرکز پزشکی آسان اظهار داشت: در بیمارانی که احتیاج به جراحی و یا معالجه دارند، سرطان با استفاده از ادرار با دقت بالا تشخیص داده خواهد شد تا انجام نمونه برداری و درمان های غیرضروری به حداقل برسد با انجام این کار هزینه های پزشکی برای بیمار و خستگی کارکنان پزشکی به صورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
یافته های این مطالعه در مجله “ACS Nano” انتشار یافته است.

دسته‌ها