ساخت پوشش های نانو با الهام از قرنیه چشم مگس میوه

خرید بک لینک: پژوهشگران روسیه و سوئیس در یک بررسی مشترک، نانوپوشش هایی ابداع نموده اند که با الهام از ساختار قرنیه مگس میوه تولید شده اند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از سای تک دیلی، دانشمندان روسی و سوئیسی در پژوهش جدیدی، به بررسی نانوساختارهایی پرداخته اند که قرنیه چشم مگس های کوچک میوه را می پوشانند. دانشمندان با بررسی این نانوساختارها یاد گرفتند که چگونه نانوپوشش های قابل تجزیه زیستی با خاصیت های ضد میکروبی، آنتی رفلکس و قابلیت تمیز کردن خودرا با روش های مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست تولید کنند. ممکنست که این پوشش محافظ، در زمینه های گوناگون همچون پزشکی، نانوالکترونیک و همین طور صنایع خودروسازی و نساجی کاربرد داشته باشد.
دانشمندان “دانشگاه فدرال شرقی”(FEFU) روسیه با دانشمندان سوئیسی “دانشگاه ژنو”(University of Geneva)، “دانشگاه لوزان”(University of Lausanne) و “موسسه فناوری فدرال زوریخ”(ETH Zurich) به همکاری پرداختند تا یک پروژه تحقیقاتی بینارشته ای را برای تولید مصنوعی نانوپوشش های قرنیه مگس های میوه آغاز کنند. این پوشش ها به صورت طبیعی در چشم مگس های میوه وجود دارند تا چشمان آنها را از کوچکترین ذرات گرد و غبار حفظ کنند و جلوی انعکاس نور را بگیرند.
صنعت پوشش نانو، تقاضا را در حوزه های گوناگون اقتصادی برآورده می کند. این پوشش می تواند هر ساختار صاف یا سه بعدی را بپوشاند و باتوجه به نوع کار، به آن خاصیت های آنتی رفلکس، آنتی باکتریال و ضد آب و همین طور قابلیت تمیز کردن خودرا ببخشد. برای مثال، مورد دوم، خاصیت بسیار مهمی برای لنزهای قابل استفاده مجدد و گرانقیمت بشمار می رود که بینایی را اصلاح می کنند. پوشش های آنتی رفلکس مشابه که هم اکنون شناخته شده هستند، با روش های پیچیده تر و پرهزینه ای ساخته می شوند. از این لنزها در صفحه نمایش کامپیوتر و عینک ها استفاده می شود. همین طور می توان نقاشی های موزه را با این لنزها پوشاند تا از انعکاس و شکست نور جلوگیری شود.
“ولادیمیر کاتانایف”(Vladimir Katanaev)، مدیر این پروژه اظهار داشت: باتوجه به این که طراحی این نانوپوشش ها در مقایسه با روش های تولید ساختارهای مشابه، بیشتر مقرون به صرفه است، ما می توانیم پوشش نانو را در هر مقدار که مورد نیاز است، تولید نماییم. کار با مولفه های طبیعی، به تجهیزات ویژه ای نیاز ندارد و مصرف قابل توجه انرژی، محدودیت های شیمیایی، لیتوگرافی و چاپ لیزری را نمی طلبد.
وی ادامه داد: این نانوپوشش ها، کاربردهای گسترده ای دارند. بعنوان نمونه، می توان از این نانوپوشش ها برای رنگ آمیزی ساختاری منسوجاتی بهره برد که رنگ آنها باتوجه به زاویه دید تغییر می کند. این امکان وجود دارد که بتوان یک لایه آنتی باکتریال را برای ایمپلنت های پزشکی و همین طور یک پوشش با قابلیت تمیز کردن خودرا برای لنزهای طبی و شیشه جلوی خودرو تولید کرد. همین طور ما باور داریم که اگر پوشش های نانو را تقویت نماییم، ممکنست که بتوان از آن بعنوان اساس نمونه های ابتدایی ترانزیستورهای مینیاتوری انعطاف پذیر بهره برد که برای تجهیزات الکترونیکی جدید طراحی می شوند.
دانشمندان موفق شدند پوشش قرنیه مگس های کوچک میوه را با بهره گیری از روش های مهندسی زیستی مستقیم و معکوس، بازسازی کنند. آنها در ابتدا لایه محافظ را به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه کردند و سپس در دمای اتاق، به سر هم کردن مجدد آن پرداختند و سطوح شیشه ای و پلاستیکی را با آن پوشاندند. بگفته کاتانایف، هر نوع ماده دیگری را نیز می توان با این نانوپوشش ها پوشاند.
این گروه پژوهشی قصد دارند در مراحل بعدی، یک مدل سه بعدی از نانوساختارهای سه بعدی ابداع کنند که به نانوقیف، ستون نانو و نانولوله در لایه پوششی مجهز هستند. این پژوهش، در صف نخست دانش علمی جدید قرار دارد و می تواند نتایج اساسی و فناوری امیدوارکننده ای داشته باشد.
این پژوهش، در مجله “Nature” به چاپ رسید.

منبع:

دسته‌ها