روشی پیشرفته برای درمان زخم های باز

به گزارش خرید بک لینک زخم های مزمن به صورت عمده در افراد مسن رخ می دهد. درمان این گونه زخم ها هم به علت احتیاج به رفتن به چند متخصص زمان بر و پر هزینه است. در چنین مواردی با عنایت به نوع زخم می بایست به پزشکی که در زمینه خاصی تخصص دارد، رجوع نمود برای مثال زخم پای دیابتی توسط متخصص داخلی و زخم باز پا توسط متخصص پوست درمان می شود و اگر زخم بسته نشود، بیمار می بایست به جراح عروق یا پلاستیک رجوع کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اینوویشن اوریجینز، علاوه بر زمان بر بودن این فرآیند به علت احتیاج به رفتن به چند متخصص، علت هزینه بر بودن این مورد هم نگهداری و مراقبت طولانی مدت از بیمار و هزینه دارو و باند مورد نیاز است. وزارت بهداشت، رفاه و ورزش هلند در سال ۲۰۱۳ کل هزینه های این مراقبت های پیچیده از زخم را تقریباً ۳.۲ میلیارد یورو در سال تخمین زده بود.
هم اکنون روش های درمانی زیادی وجود دارد که بعنوان مثال می توان به خراشیدن، گذاشتن پانسمان های خاص که بعضی از آنها دارا و یا فاقد مواد شیمیایی ضد عفونی کننده هستند، فشار درمانی منفی برای کشیدن مایع زخم و جذب خون اضافی اشاره نمود.
“کوئن لیم”(Koen Lim) مدیر پزشکی موسسه پزشکی “پلاسماکیور”(Plasmacure) مستقر در آیندهوون هلند اظهار داشت: با وجود همه این روش های درمانی، تعداد زیادی از زخم ها باز باقی می مانند اگر هم بسته شوند به علت بیماری مانند دیابت باردیگر باز می شوند چونکه رگ های خونی تحت تاثیر قرار می گیرند. هدف ما این است که در چنین مواردی کاری نماییم که این زخم های مزمن با روشی کاملاً متفاوت که هیچ کس دیگری تابحال از آن روش استفاده نکرده زخم ها را درمان نماییم.
این نکته برای خود بیماران هم موضوعی بسیار مهم می باشد. زخم های باز مزمن تاثیر عمده ای در زندگی افراد دارند. در بدترین حالت، فرد مجبور است هر روز برای مراقبت از زخم خود به کلینیک درمانی رجوع کند. زخم ها گاهی بوی بد می گیرند و افراد به خاطر این مورد بسیار خجالت زده می شوند. در هلند، حدود نیم میلیون نفر دارای زخم های مزمن هستند و از آن تعداد در حدود بیست و پنج درصد زخم هایشان به سختی بسته می شود.
پلاسما سرد(Cold Plasma)
شرکت “پلاسما کیور” محصولی را تولید می کند که زخم ها را با کمک پلاسمای سرد درمان می کند و آن محصول، سیستم “PLASOMA” نام دارد. نتایج آزمایشات حاکی از امیدوار کننده بودن این روش است. پلاسمای سرد یک گاز یونیزه شده است که با افزودن انرژی به گاز ایجاد می شود. این کار انواع مواد واکنشی مانند نیتروژن و ترکیبات اکسیژن (یون ها) را تولید می کند.
لیم اضافه کرد: این یون ها تنها بعد از دو دقیقه از بین می روند و در آن زمان با باکتری و زخم واکنش نشان می دهند. پلاسمای سرد سبب از بین رفتن باکتری ها، ویروس ها و قارچ های زخم می شود. نکته قابل توجه این است که این مورد در باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک هم موثر است. امروزه تقریباً همه افرادی که زخم پای دیابتی دارند برای مدت زمان طولانی آنتی بیوتیک دریافت می کنند. پلاسمای سرد مقاومت ایجاد نمی کند و سبب افزایش جریان خون شده و به زخم، اکسیژن مورد نیاز برای بهبود را می بخشد.
اخیراً هم می توان دمای پلاسما را کنترل کرد. دانشگاه فنی آیندهوون(TU / e) در حال تلاش است تا روش پلاسمای سرد را بر روی زخم های مزمن اعمال نماید و هدف آنها هم شناخته شدن این فناوری در جهان است. شرکت پلاسماکیور هم بدین منظور با محققان این دانشگاه همکاری می کند.
نتایج یک مطالعه بالینی در آمستردام نتایج خوبی از اعمال این روش بر زخم ها را نشان داد. زخم های پای یک فرد دیابتی که به صورت متوسط ​​سه سال بود از ان زخم رنج میبرد با این روش در خلال دو هفته به صورت متوسط ​​۴۳ درصد بهتر شد و دو مورد از زخم پای آن فرد هم کاملاً بسته شدند. گفتنی است ۲۰ بیمار در این مطالعه شرکت کردند.
این نتایج سبب شد تا محققان بتوانند نشان سی ای را دریافت نمایند. علامت تضمینی CE به منظور ایجاد هماهنگی الزامی در خیلی از محصولات تجاری و صنعتی که در سطح اروپا(منطقه اقتصادی اروپا یا EEA) تولید یا به فروش می رسند، عرضه شده است. این شرکت حالا مجاز است سیستم PLASOMA را به بازار عرضه نماید. آنها حالا با برخی از مراکز مراقبت از زخم در مورد استفاده از آن در گروهی خاص از بیماران، نحوه استفاده از محصول و نحوه ثبت نتایج آنها توافقاتی انجام داده اند.
تیم محققان “پلاسماکیور” هم هنوز کارشان تمام نشده چون که در مورد بیماران غیردیابتی هم لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهند. شرکت ها به جهت اینکه بتوانند وارد دنیای توسعه فناوری های پزشکی شوند و بتوانند فناوری خویش را در مقیاس وسیع عرضه نموده و در اختیار مردم جهان قرار دهند تنها تاییدیه و گرفتن نشان سی ای کافی نیست و آنها باید اطمینان حاصل کنند که محصولشان با دستورالعمل پزشکان مطابقت دارد. بعنوان مثال برای درمان زخم پای دیابتی نحوه درمان و روش های درمانی خاصی مورد تایید پزشکان است.

منبع:

دسته‌ها