با تلاش دانشمندان ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا صورت گرفت شناسایی عواملی که به اطمینان از موفقیت پیوند میکروبتای مدفوع کمک می کنند

خرید بک لینک شناسایی عواملی که به اطمینان از موفقیت پیوند میکروبتای مدفوع کمک می کنند
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه بریتیش کلمبیا، پژوهشگران با استفاده از تحلیل های ماده ژنتیکی و یادگیری ماشینی، چندین عامل اصلی را مشخص کرده اند که می توانند با کمک آنها، از موفقیت آمیز بودن “پیوند میکروبیوتای مدفوع” (FMT) مطمئن شوند. پیوند میکروبیوتای مدفوع، روشی است که ثابت شده می تواند در درمان عفونت های باکتریایی روده، عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.
“نگین کاظمیان” (Negin Kazemian)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این درمان هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد اما پژوهش هایی از این دست می توانند به ما کمک کنند تا به شناسایی عوامل کلیدی موثر بپردازیم.
کاظمیان و “سپیده پاکپور” (Sepideh Pakpour)، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا و ناظر این پژوهش، در حال بررسی پویایی داخلی اهداکنندگان و دریافت کنندگان هستند تا فرمولی برای اثربخشی درمان عرضه کنند.
“کلستریدیوم دیفیسل” (C. difficile)، یکی از عفونت های در رابطه با مراقبت های بهداشتی است که اغلب در آمریکای شمالی شناسایی می شود. هنگامی که بیمار به این عفونت مبتلا می شود، بیماری عود می کند و تأثیر منفی قابل توجهی بر ریزارگانیسم های روده بیمار می گذارد.
کاظمیان افزود: اکوسیستم روده ای که به شدت صدمه دیده است، بازسازی نمی گردد. پیوند میکروبیوتای مدفوع می تواند با بازیابی سیستم های صدمه دیده به واسطه بازسازی اکوسیستم اصلی یا ساخت یک اکوسیستم کاملا جدید و جایگزین، به این کار کمک نماید.
وی ادامه داد: ما در این پژوهش نشان داده ایم که موفقیت بازیابی فضای روده به واسطه پیوند میکروبیوتای مدفوع، به عوامل گوناگونی همچون میکروبیوم روده اهداکننده، ساختار روده قبل از پیوند و عدم وجود باکتری ها و قارچ های خاص بستگی دارد.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که رابطه میان اهداکنندگان و دریافت کنندگان، بیش از اندازه تصور است. پاکپور اظهار داشت: هنگام پیشبینی نتایج بخصوص در شرایط نامتعادل مانند “کولیت اولسروز” (Ulcerative Colitis)، میکروبیوتای دریافت کننده می تواند به اندازه میکروبیوتای روده اهداکننده، مهم باشد.
وی ادامه داد: برای نمونه، انتقال خون را در نظر بگیرید که درک کاملی از گروه های اصلی خون و نحوه تعامل آنها با یکدیگر وجود دارد. پژوهش هایی که تابحال در مورد پیوند مدفوع صورت گرفته اند، وضوح قابل توجهی را در مورد تطبیق و سازگاری نشان نداده اند.
کاظمیان اظهار داشت: داده های این بررسی نشان می دهند که ریزارگانیسم های منحصر به فرد در بدن هر کس، به صورت متفاوتی عمل می کنند. این یافته ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر درک عملکرد خوب یا بد پیوندها داشته باشند.
این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید.

منبع:

دسته‌ها