اختلال خواب، افسردگی را در نوجوانان می افزاید

خرید بک لینک: پژوهشگران کانادایی در بررسی جدیدی دریافتند که اختلال خواب در نوجوانی می تواند به بروز نشانه های افسردگی منجر شود و سلامت روانی نوجوانان را به خطر بیندازد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه اتاوا، نتایج یک پژوهش جدید، حاکی از این است که اختلال خواب مزمن در نوجوانی می تواند به بروز افسردگی هم در مردان و هم در زنان منجر شود و واکنش استرس را در زنان تغییر دهد. نتایج این پژوهش، در وضعیت همه گیری کووید-۱۹ و هنگامی که سلامت روانی نوجوانان تحت فشار قرار دارد، از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.
دکتر “نفیسه اسماعیل”(Nafissa Ismail)، استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه اتاوا از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند. افسردگی، یک اختلال خلقی بسیار متداول می باشد که کیفیت زندگی را می کاهد. افراد مبتلا به افسردگی، علایم گوناگونی همچون احساس ضعف عمومی، کاهش میل جنسی، اختلالات خواب و در موارد شدیدتر، تمایل به خودکشی را تجربه می کنند.
وی ادامه داد: شواهدی که پژوهش های کنونی نشان می دهند، حاکی از این هستند که کانادایی ها در امسال، نشانه های افسردگی بیشتری را تجربه کرده اند که احیانا نتیجه تغییر سبک زندگی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ بوده است.
اسماعیل افزود: بزرگسالان مبتلا به افسردگی معمولا اولین نشانه های افسردگی را در ابتدای دوره بلوغ تجربه می کنند. با این وجود، دلیل افسردگی نوجوانی و میزان شیوع آن باتوجه به جنسیت هنوز مشخص نیست. یک نظریه خاص نشان میدهد که در نوجوانانی بروز می کند که بیش از حد در معرض استرس هستند و تفاوت های میان افسردگی زنان و مردان نیز به لطمه پذیری بیشتر زنان در مقابل استرس مزمن نسبت داده می شود.
اختلال خواب، یکی از عوامل استرس زای دوره نوجوانی است که تکرار آن می تواند تا اندازه ای، عامل حساسیت دختران نوجوان نسبت به افسردگی باشد. اسماعیل اظهار داشت: ما با بهره گیری از یک مدل موش، به بررسی این مساله پرداختیم که آیا تاخیر خواب به صورت مکرر، موش های نر و ماده نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر و سپس، نحوه تغییر واکنش آنها را نسبت به استرس مورد بررسی قرار دادیم.
در این پژوهش، ۸۰ موش نوجوان و بزرگسال که نیمی از آنها نر و نیمی دیگر ماده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. چرخه خواب موش ها ابتدا در چهار ساعت نخست هر چرخه استراحت مختل شد و سپس، پژوهشگران به آنها اجازه دادند تا هشت روز متوالی به استراحت طبیعی بپردازند. بعد از آن، موش ها در معرض یک عامل استرس زا قرار گرفتند تا رفتارهای شبه افسردگی آنها بررسی شود.
نتایج این پژوهش نشان داد که هم موش های نر و هم موش های ماده نوجوان فقط پس هفت روز تاخیر در خواب، به صورت معناداری، رفتارهای افسردگی بیشتری را نشان می دهند؛ در صورتیکه موش های نر و ماده بالغ تحت شرایط مشابه، رفتارهای افسردگی را نشان نمی دهند.
هنگامی که موش ها بعد از هفت روز تاخیر مکرر در خواب، در معرض یک عامل استرس زای جدید قرار گرفتند، فقط موش های نر و ماده نوجوان، فعالیت بیشتری را در “قشر پریلیمبیک”(prelimbic cortex) مغز نشان دادند و این موضوع، در موش های بزرگسال مشاهده نشد. قشر پریلیمبیک، با راهبردهای مقابله با استرس ارتباط دارد و می تواند در اثر افزایش فعالیت ناشی از کم خوابی لطمه ببیند.
همین طور بعد از تاخیر خواب مکرر، ترشح هورمون استرس و فعالیت سلول های مغزی حساس به استرس، در موش های ماده نوجوان بیش از موش های نر نوجوان بود.
اسماعیل اظهار داشت: یافته های پژوهش ما نشان می دهند که تاخیر قابل توجه خواب در دوره نوجوانی ممکنست امکان آغاز افسردگی را هم در مردان و هم در زنان افزایش دهد.
علاوه بر این، تاخیر در خواب می تواند دختران نوجوان را نسبت به سایر عوامل استرس زا حساس کند و احتمال بروز اختلال خلقی را افزایش دهد.
از آنجائیکه الزامات قرنطینه مانند یادگیری ازراه دور، تعاملات اجتماعی غیرحضوری و افزایش مدت زمان تعامل تصویری، برخی فشارهای مربوط به رعایت خواب منظم را از بین برده اند، ممکنست که نوجوانان بیشتر از پیش در معرض خطر مبتلاشدن به افسردگی و سایر اختلالات خلقی باشند.
این پژوهش، در مجله “Behavioural Brain Research” به چاپ رسید.

منبع:

دسته‌ها