کدام یک از واکسن های کرونا در کاهش شیوع همه گیری موثر است؟

خرید بک لینک: خراسان رضوی پیشتازان سازنده واکسن کووید-۱۹ با موفقیت های مختلف برمبنای نتایج بالینی خود در این حوزه خودنمایی می کنند، اما چنین موفقیتی در مبارزه جهانی با همه گیری چه معنایی دارد؟
به گزارش رویترز، داروسازان آمریکایی فایزر و بیو ان تک (Pfizer-BioNtech) و مدرنا (Moderna) هرکدام میزان موفقیت واکسن های کرونا خودرا حدود ۹۵ درصد اعلام نمودند و تاثیر واکسن روسی اسپوتینک (Sputnik V) نیز ۹۲ درصد اعلام شده است.
شرکت آسترازنکا (AstraZeneca) انگلیس میزان کارایی متوسط ۷۰ درصد را اعلام نموده است که این میزان بسیار بالاتر از ۵۰ درصدی است که تاییدکنندگان واکسن ایالات متحده پیش از تصویب واکسن کووید-۱۹ جهت استفاده عمومی در نظر گرفتند.
این ارقام به چه مدلول است؟
اگر یک واکسن دارای کارایی بعنوان مثال ۸۰ درصد باشد به این معنا است که اگر به ۱۰۰ نفری که قبلا توسط ویروس کرونا آلوده نشده اند، واکسن تزریق شود، بطور متوسط ۸۰ نفر از آنان به بیماری ایجادشده با ویروس کووید-۱۹ مبتلا نمی شوند، البته این میزان مربوط به واکسن هایی است که در وضعیت کنترل شده مانند آزمایش های بالینی تجویز و کنترل می شود.
این ارقام در میزان حفاظت فرد به چه مدلول است؟
شخصی که با واکسنی ایمن شده است، مثلا ۸۰ درصد حفاظت در مقابل ویروس دارد، به احتمال زیاد در مقابل مبتلاشدن به این بیماری خصوصاً موارد شدید و همین طور به احتمال زیاد در مقابل بیماری بدون علامت نیز محافظت می شود اما این میزان به واکسن بستگی دارد و ممکنست قطعی نباشد. حتی با ۹۵ درصد کارایی، هیچ نوع تضمین مطلق محافظت برای هیچ شخص خاصی وجود ندارد.
این میزان اثربخشی در دنیای واقعی به چه معناست؟
بین میزان اثربخشی به دست آمده در آزمایش های بالینی و اثربخشی در دنیای واقعی تفاوت وجود دارد. مارسل تانر، متخصص اپیدمیولوژی و رئیس آکادمی های علوم و هنرهای سوئیس اظهار نمود: “منظور از کارایی این است که آیا این واکسن عملکردی در مقابل ویروس دارد یا خیر و اثربخشی نیز این مورد را بیان می کند که واکسن جهت استفاده در افراد موثر است یا خیر. “
در دنیای واقعی، اثربخشی واکسن به عوامل گوناگون و غیرقابل پیش بینی بستگی دارد؛ شیوع ویروس چه میزان است، چه تعداد از افراد به برنامه و جدول زمان بندی دوز بهینه پایبند هستند، سیستم ایمنی بدن چگونه پاسخ می دهد، آیا واکسن در دمای مناسب ذخیره شده است، آیا مردم می دانند یا نمی دانند که قبلا در معرض ویروس قرارگرفته اند یا خیر.
به طورکلی، تاثیر واکسن در دنیای واقعی کمی کمتر از اثر آن در آزمایش های بالینی کنترل شده است.
آیا واکسن های کنونی مانع از شیوع بیماری کووید-۱۹ می شوند؟
کارشناسان می گویند: بعید است واکسن مانع شیوع شود؛ واقع بینانه تر این است که ما باید در کنار ویروس سارس کووید-۱۹ زندگی نماییم. شواهد تا حالا حاکی از آنست که واکسن های کووید-۱۹ که توسط فایزر و بیو ان تک، آسترازنکا و مدرنا تولیدشده اند به جلوگیری از مبتلاشدن به این بیماری کمک می نماید. فقط داده های آسترازنکا، تا حالا مواردی را نشان میدهد که تزریق آن می تواند به جلوگیری از انتقال ویروس کمک نماید.
پنی وارد، استاد پزشکی دارویی در کالج کینگ لندن اظهار داشت: “محافظت در مقابل بیماری برای افراد ارزش دارد.” وی ادامه داد: بااین حال، واکسن هایی که از انتقال جلوگیری نمی کنند، همه گیری را متوقف نمی کنند.”
استفان ایوانز، استاد فارماکوپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت و طب لندن اظهار نمود: “تا زمانی که واکسیناسیون و سایر اقدامات منجر به از بین بردن ویروس در هر کشور خاص و در سراسر جهان شود، هنوز نیاز به فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست وجود دارد تا انتقال بیشتر ازآنچه فقط با واکسن حاصل می شود، کم شود. “
ایشان سپس اضافه کرد: “تا زمانی که افراد واکسینه نشوند و حتی پس از واکسیناسیون، این وضعیت منجر به شرایطی نمی گردد که تمام اقدامات محافظتی دیگر بلافاصله رها شوند. “

منبع:

دسته‌ها