تولید تراشه هوش مصنوعی که از نور انرژی می گیرد

محققان استرالیایی برای نخستین بار موفق به تولید یک تراشه هوش مصنوعی شده اند که انرژی مورد نیاز خویش را از نور تأمین می کند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از زد دی نت، این تراشه هوش مصنوعی بر اساس عملکرد مغز انسان ساخته شده و با عنایت به عدم نیاز آن به برق در پهپادها، سیستم های رباتیک، ساعتهای هوشمند و ایمپلنت های زیستی قابل استفاده می باشد.
این تراشه هوش مصنوعی به دلیل تقلید از فرایندهای مغز انسان نیازی به استفاده از سخت افزارهای پیچیده و نرم افزارهای مختلف جانبی ندارد و همین مسئله باعث می شود تا انرژی مصرفی آن کاهش پیدا کند و طراحی آن در ابعاد کوچک هم به سادگی ممکن شود.
پژوهشگران استرالیایی می گویند با طراحی این تراشه انسان به تولید محصولات کامپیوتری که کارکردی مشابه با مغز انسان داشته باشند، بسیار نزدیک شده و این امر انقلابی را در عرصه رباتیک، نانو و همین طور تعاملات انسان ها و ربات ها به وجود خواهد آورد.
برای تولید این تراشه از فسفر سیاه استفاده شده که سبب می شود مقاومت الکتریکی آن بر مبنای طول موج های مختلف نور تغییر کند. تابش نور با رنگ ها و طول موج های مختلف بر روی این تراشه باعث می شود تا بتوان بر همین مبنا برای آن کارکردهای مختلفی مانند عکاسی، ذخیره سازی اطلاعات و غیره تعریف کرد. پژوهشگران فعلاً یک نمونه مفهومی از این تراشه تولید کرده اند تا قابلیت های مختلف را بر روی آن آزمایش نمایند.

منبع:

دسته‌ها