روشی نوین برای تشخیص مولکول های انرژی مغز

به گزارش خرید بک لینک محققان مرکز سلامت مغز ˮدانشگاه تگزاس در دالاسˮ در مطالعه اخیرشان به بررسی این مورد پرداختند که چگونه سلول های مغز افرادی که در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر هستند، انرژی تولید و استفاده می نماید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، در مطالعات پیشین محققان روابط بین متابولیسم انرژی مغز و خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار داده بودند. اما این نخستین مطالعه ای است که در آن محققان از روش تصویربرداری پرقدرت معروف به طیف نگاری با تشدید مغناطیسی(MRS) برای تشخیص مولکول های انرژی در مغز استفاده کردند. یافته های این مطالعه می تواند به محققان در توسعه آزمایشاتی برای تشخیص و درمان زودتر بیماری آلزایمر کمک نماید.
این روش تصویربرداری به دانشمندان امکان می دهد تا نحوه ساخت و استفاده مغز انسان از انرژی را در سطح سلولی بررسی نمایند. تکنیک های دیگر تهاجمی هستند و بنابراین است که تابحال بیشتر تحقیقات در مورد متابولیسم انرژی مغز بر روی بیماران فوت شده یا موجودات زنده مانند موش انجام شده است.
“ساندرا بوند چمپن”(Sandra Bond Chapman) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: بزرگترین یافته این است که می توان داده های حاصل از اسکن طیف نگاری با تشدید مغناطیسی را جهت بررسی انرژی مغز جدا کرد. این تقریباً مانند دیدن ضربان قلب برای نخستین بار است.
در این مطالعه محققان یک روش را برای مطالعه نشانگرهای زیستی پاتولوژیک اولیه برای بیماری آلزایمر در بیماران مبتلا به اختلال خفیف شناختی فراموشی، آزمایش کردند. آنها طی این مطالعه با بررسی مغز افراد دارای متابولیسم انرژی مغزی بالاتر در لوب های آهیانه-پس سری دریافتند آنها مهارت حافظه و توجه ضعیف تری داشتند. استفاده و تولید انرژی هسته اصلی سازوکار بیولوژیکی تمام سلول ها خصوصاً در مغز به علت نیاز بالای انرژی است. انرژی مورد نیاز فوق العاده بالای مغز امکان دارد منجر به تجمع خطرناک پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر شود. قصد محققان این مطالعه این است که در آینده هم بررسی نمایند که چگونه متابولیسم انرژی مغز بین شرکت کنندگان سالم، شرکت کنندگان با اختلالات شناختی خفیف فراموشی و مبتلایان به آلزایمر متفاوت می باشد. هرچه بیماری آلزایمر زودتر شناسایی شود، درمان زودتر صورت خواهد گرفت و این برای بیماران خوب است.
یافته های این مطالعه در مجله “Frontiers” منتشر گردید.

منبع:

دسته‌ها