از دست دادن کمتر ماده خاکستری با یادگیری چند زبان

به گزارش خرید بک لینک مطالعه جدید محققان ˮدانشگاه ریدینگˮ انگلیس نشان داده است کودکان و نوجوانانی که به بیشتر از یک زبان صحبت می کنند امکان دارد دارای ماده خاکستری بیشتری در مغز خود باشند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، در مقاله محققان انگلیسی که به تازگی در مجله “Brain Structure and Function” انتشار یافت، محققان اسکن دقیق مغز کودکان و نوجوانان را بررسی کردند و دریافتند که شرکت کنندگان دوزبانه(مسلط به دو زبان) نسبت به افراد همسن خود که تنها به یک زبان تسلط دارند از ماده خاکستری و سفید بیشتری برخوردار می باشند.
ماده خاکستری(Grey matter) یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است.
در حالیکه قبلاً اثبات شده بود که تسلط بر دو زبان بر روی ساختار مغز و عملکرد شناختی در بزرگسالان تاثیر مثبت می گذارد، این مقاله جامع ترین تجزیه و تحلیل تابحال است که نشان داده است صحبت کردن به بیشتر از یک زبان امکان دارد تأثیرات مشابهی بر رشد مغز هم داشته باشد.
دکتر”کریستوس پلیاتسیکاس”(Christos Pliatsikas) رهبر پروژه و استاد روانشناسی زبان افراد دو و چند زبانه در دانشگاه ریدینگ اظهار داشت: ماده خاکستری مغز از سنین پایین کاسته می شود اما مطالعه ما نشان داد که مناطق اصلی مغز در افراد دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها دارای انقباض کمتری است. در مطالعات قبلی دیده ایم که دوزبانگی تاثیر مثبتی بر ماده خاکستری و سفید در مغز بزرگسالان دارد، اما این نخستین بار است که شاهد اثبات قوی این اثرات در کودکان و نوجوانان هم هستیم.
دکتر “مایکل اولمن”(Michael Ullman) نویسنده ارشد مقاله و استاد علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون اظهار داشت: امکان دارد تأثیرات مغزی که در دوزبانه های بزرگسال دیده ایم ریشه در کودکی آنها داشته باشد. ما در مطالعات آینده بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت.
اسکن های مغزی نشان داد که از دست دادن ماده خاکستری که کودکان و نوجوانان طی رشد تجربه می کنند، در دوزبانه ها کمتر از کسانی است که فقط به یک زبان صحبت می کنند.
این مطالعه نشان داد که دوزبانه ها طی رشد مغز ماده خاکستری و سفید بیشتری را نگه می دارند که این امر سبب ارتباط موثرتر مغز می شود.

دسته‌ها