روشی جدید برای بازیافت لباس ها

محققان یک روش بازیافت برای لباس ها توسعه داده اند که پایداری بیشتری در دنیای مد بوجود می آورد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از نیواطلس، ضایعات حاصل از صنعت مد و لباس بسیار گسترده است و بازیافت لباس های ساخته شده از نخ کار سختی است. در این راستا محققان یک روش جدید توسعه داده اند که نخ را به یک فیبر تبدیل می کند که برای تولید انبوه مناسب می باشد.
اینکه بازیافت لباس هایی مانند شلوار و پیراهن خیلی سخت است، حداقل به روشی که سبب تولید مجدد اقلام با همان کیفیت شود، به این علت است که معمولا از تلفیقی از الیاف ساخته شده اند.
بعنوان مثال، پارچه موجود در یک پوشاک می تواند شامل پلی استر، الاستن یا سایر الیاف شیمیایی شود و حل ترکیبات درست از این مواد بدون معناست.
تیم تحقیقاتی موسسه “Fraunhofer” نوعی از فیبر تولید شده که “فیبر ریون ویسکوز” شناخته می شود را مورد توجه قرار دادند.
این ماده عموما از سلولز مبتنی بر چوب ساخته شده که بعنوان یک “خمیر” آغازگر عمل می کند که بعد از حل در محلول، درون فیبرهای سلولزی بازسازی شده می چرخد.
محققان این پروژه با یک شرکت سوئدی همکاری کرده و مواد آغازگری تولید کردند که دوستدار محیط زیست است.
این محققان قادرند با تنظیم پارامترهای مناسب برای فرایند حل کردن و چرخش، بعنوان مثال در مراحل فیلتراسیون موثر، الیاف خارجی را از خمیر خارج کنند.
تیم تحقیقاتی این پروژه توانست الیافی با اندازه چندین کیلومتر تولید نماید که صد درصد از سلولز ساخته شده و کیفیت آن با سلولزهای مبتنی بر چوب قابل مقایسه است.
این روش با رویه های استاندارد برای تولید “ریون ویسکوز” سازگار است و می تواند بعنوان راهی برای بازیافت لباس های نخی استفاده گردد.
لباس های نخی معمولا سوزانده می شوند یا بعنوان زباله دفن می شوند. ولی حال می توان این لباس ها را با این روش چندین بار بازیافت کرد تا پایداری بیشتری در دنیای مد و لباس ایجاد شود.
محققان گفتند: با بهینه سازی فرایند جداسازی و تشدید تصفیه فیبرهای خارجی در فرایند چرخش، ما در نهایت خواهیم توانست فیبر نخی طبیعی بازیافتی را بعنوان یک منبع جایگزین برای سلولز و مواد اولیه خام استفاده نماییم.

منبع:

دسته‌ها