تولید یک سلول خورشیدی که از موی انسان نازک تر است

به گزارش خرید بک لینک محققان استرالیایی موفق به توسعه یک سلول خورشیدی انعطاف پذیر شدند که می تواند در فناوری های پوشیدنی آینده مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، محققان دانشگاه “موناش”(Monash) یک سلول خورشیدی نازک و منعطف تولید کردند که یک دهم ضخامت موی انسان است و ضخامت آن به ۰.۳ میکرومتر می رسد.
سلول خورشیدی یک قطعه الکترونیکی است که به کمک اثر فوتوولتاییک، انرژی نور خورشید را مستقیماً به الکتریسیته تبدیل می کند.
“اثر فوتوولتاییک” (Photovoltaic effect) به مفهوم تولید شدن ولتاژ یا جریان الکتریکی متناظر با آن در ماده به علت در معرض نور قرار گرفتن است.
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، وزن این سلول خورشیدی به حدی کم است که می تواند روی یک گل قرار بگیرد.

از همه مهم تر، قدرت خروجی آن در هر گرم ۹.۹ وات است و امکان دارد از قدرت کافی برای جهت استفاده در یک ساعت هوشمند برخوردار باشد.
این فناوری می تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد چونکه آزمایشات آن نشان داده بعد از ۴ هزار و ۷۰۰ ساعت استفاده، تنها ۴.۸ درصد تحلیل پیدا می کند و ۲۰ هزار ساعت را با پایین ترین میزان تحلیل دوام می آورد.
البته محققان دانشگاه موناش گفته اند که عمر مفید آن حدود ۱۱.۵ سال است.
این محققان در نظر داشتند موادی با قابلیت جذب نور توسعه دهند که از نظر مکانیکی هم قوی هستند و هم می توانند بیشترین بازده تبدیل انرژی از سلول های آلی را داشته باشند که این میزان به ۱۳ درصد می رسد.
البته این میزان پایین تر از میزان تبدیل انرژی دربسیاری ازسلول های خورشیدی قدیمی است ولی جهت استفاده در ساعتهای هوشمند کافی است.
بدین سان می توان این سلول خورشیدی را در ساعتهای هوشمند به کار گرفت.
نکته مثبت این فناوری این است که ساخت آن به لطف فناوری چاپ مداوم آسان است.
تیم تحقیقاتی این پروژه در نظر دارند تکنولوژی جدید سلول خورشیدی خویش را به مراحل تجاری سازی برسانند ولی اختراعاتی از این دست به سال ها زمان برای اجرایی شدن نیاز دارد.
از مزایای این اختراع می توان اظهار داشت: این سلول خورشیدی می تواند به ساخت فناوری های پوشیدنی بیشتری منجر شود که تنها به باتری های کوچک نیاز پیدا می کنند.
این امر سبب می شود این فناوری های پوشیدنی مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

دسته‌ها